Jump to content
Annons

Att matcha BPM med indragna låtar


liljekvist

Recommended Posts

Ello' boyos!

Tänkte att detta frågats förut men man har aldrig hittat något riktigt bra svar, det kanske iofs inte finns men jag frågar nu än gång för alla (dvs alla människor som sliter sig i håret, skriker och stänger ner samt tar en kopp te och kollar på film istället för att nyttja resternade delen av kvällen att ens försöka matcha en random låt i den vackra playlisten) hur i hela fridens namn man egentligen kan få ihop ett stycke med indraget ljud med en vanlig kick linje.

Man ska "fit to tempo", förstora eller förminska, förkorta eller klippa, fila hit och dit. Ändra mellanrum och hela alltet. Men vad är egentligen det enklaste och smidigaste sättet att få till detta?

Tacksam för svar, såsom många andra!

Mvh Liljekvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Talar du alltså om att ett sätt att synka loopar med färdiga spår, och svårigheten i det?

I så fall, så har jag inga problem med det, för cubase gör allt det där åt en ganska enkelt. Finns flera alternativ men jag vet inte vilken mjukvara du föredrar så ...

Hr du tur så kanske du hittar någon halvt obskyr tempoanalysator nånstans som få känner till, men jag är skeptisk. Jag kör den gamla hårda vägen, så vill jag hitta tempot i en låt med konstant tempo, så räknar jag takterna från början till slut. Sen tittar jag på klockan och noterar exakt hur lång tid det har tagit. Därefter är det bara lite matte.

Så länge låten har ett rakt tempo så handlar det nästan enbart om att skala fram den exakta början på låten och placera början av filen på en exakt startpunkt, som man kan ha som nollreferens.

Om låten sen har dynamiskt tempo, så funkar ju inte det här, då funkar ju ingen 'pang på' strategi alls. Då måste du förmå ditt program att synka efter den givna pulsen. I cubase innebär det linear time mode med hitpoints, cue points och time warp m.m. Andra program, som Acid, sträcker ut ljudfilerna - och det får alltid försämrad fidelitet som resultat.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bara sätta på metronomen (click) och ändra tempot i projektet tills det känns som att den är i samma tempo som låten. Sen flyttar jag första transienten i låten till ettan i arrange fönstret. Det brukar fungera bra. Något annat sätt vet jag inte.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg ljudet i ett audioclip, högerklocka sedan och välj "detect tempo", sen så lägger du ljudet i playlisten och där ljudet är som högst (oftast bastrumma) så kan du ändra tempot manuellt så att det kommer i rätt plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju även manuellt räkna ut tempot, jag gör detta ibland om jag använder kortare loopar.

Säg att du har en loop eller sampling på 16 takter som är 5.6654 sek lång. (60/5.6654) x 16 = 169.449641684611 och en jävla massa fler decimaler, avrundas med fördel till typ 169.45 eller nåt. Det funkar oftast bra för mej på kortare loopar iaf, tror aldrig jag har testat på en hel låt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag brukar lägga in låten på audio kanalen. Klippa så att kick ljudet på låten är i början av en linje, sedan ändra tempot tills att jag ser att nästa kick hamnar matchande till nästa linje.

När det ligger rätt sätter jag en egen kick och lyssnar ifall kickarna matchar varann.

Gör de inte det ändrar jag tempot nån sekund höger eller vänster.

Jag använder nog mer ögonen här än matte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...