Jump to content
Annons

Elgitarr, förstärkaremulering


nilsemil

Recommended Posts

Hallå. Vilka VST (eller ja annat av intresse också) ska man kika efter

för att lajna gitarr in i datorn. Har kört pod v1 länge men hittar den inte bland all bråte.

jag rör mig kring jazz, beatles, country, soul, alt-pop etc, alltså INTE metal- och rocksound.

känner till guitar rig men blev inte så värst impad. har bara skummat på ytan dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå. Vilka VST (eller ja annat av intresse också) ska man kika efter

för att lajna gitarr in i datorn. Har kört pod v1 länge men hittar den inte bland all bråte.

jag rör mig kring jazz, beatles, country, soul, alt-pop etc, alltså INTE metal- och rocksound.

känner till guitar rig men blev inte så värst impad. har bara skummat på ytan dock.

Jag gillar helt klart Amplitube. Faktiskt tycker jag (och många andra) att Jimi Hendrix-versionen är bättre än den vanliga, men det finns ju demoversioner av båda, bara att plocka hem och testa.

http://www.ikmultimedia.com/Main.html?guit...tware/index.php

EDIT: det enda jag inte gillar med dem är väl att gränssnittet inte är så lättjobbat. Men de tänkte väl att gitarrister ska hitta snabbt i dem.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå. Vilka VST (eller ja annat av intresse också) ska man kika efter

för att lajna gitarr in i datorn. Har kört pod v1 länge men hittar den inte bland all bråte.

jag rör mig kring jazz, beatles, country, soul, alt-pop etc, alltså INTE metal- och rocksound.

känner till guitar rig men blev inte så värst impad. har bara skummat på ytan dock.

Skapa ljud från grunden och lek runt istället för att testa de förinställda ljuden, grym skillnad. Men som föregående skrev, testa amplitube också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Guitar Rig 3 och jag tycker det finns massor av olika bra sound.

Finns ju även presets som man kan ladda ner från forumet.

Men annars GTR3 waves... Sen finns ju Eleven från Digidesign, har dock inte

testat den. Jo och för Guitar rig finns ju även ett pack där man simulerat mindre kombos också, checkat dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Guitar Rig 3 och jag tycker det finns massor av olika bra sound.

Finns ju även presets som man kan ladda ner från forumet.

Men annars GTR3 waves... Sen finns ju Eleven från Digidesign, har dock inte

testat den. Jo och för Guitar rig finns ju även ett pack där man simulerat mindre kombos också, checkat dom?

Sökte runt lite, men hittade inte presets för GR. Vart finns dem?

MVH Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars GTR3 waves... Sen finns ju Eleven från Digidesign, har dock inte

Har inte heller testat Eleven,men de inspelningar jag hört har låtit riktigt bra (bortsett från en presentation på NAMM som lät skit).

Desvärre är det ju ProTools only.

Waves GTR har aldrig lyckats imponera på mig.

Själv använder jag en Vox Tonelab för seriösa inspelningar och Amplitube för skissande. Har fortfarande inte hittat en plugg som får mig att vilja sälja Tobelaben tyvärr, för det är bra mycket smidigare med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nackdelen med Waves GTR är att den är så förbannat dyr. Och då följer inte ens en adepter med. Snacka om snikna 😄 Ett bra och billigt alternativ är en Toneport. Kolla bara på line6 hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med Waves GTR är att den är så förbannat dyr. Och då följer inte ens en adepter med. Snacka om snikna 🙂 Ett bra och billigt alternativ är en Toneport. Kolla bara på line6 hemsida.

men GTR är väl inte såå farligt dyr? 2500:- ?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nackdelen med Waves GTR är att den är så förbannat dyr. Och då följer inte ens en adepter med. Snacka om snikna 🙂 Ett bra och billigt alternativ är en Toneport. Kolla bara på line6 hemsida.

men GTR är väl inte såå farligt dyr? 2500:- ?

😉 Glömt bort att man kan köpa enbart mjukvaran. Köper man med interfejset blir det dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rör mig kring jazz, beatles, country, soul, alt-pop etc, alltså INTE metal- och rocksound.

då skulle vox tonelab vara perfekt. brukar finnas endel på vendolin och blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och meckat med en testversion av waves GTR3 sen jag startade den här tråden och kan inte säga annat än att jag är helt bortblåst från mina fötter. Tycker att det är en OERHÖRT bra gitarrplugg för mina syften. Har redan lagt ett otal gitarr och baspålägg till en kommande skiva och nailat fast saker jag inte ens tänkt på tidigare. Om man är en rokr verkar det finnas en uppsjö av sounds för dom också. Sjukt inspirerande videos om makandet av pluggen på waves hemsida.

Dom har nån slags überproffsinställning till ljud och verkar liksom inte släppa igenom grejor som inte håller måttet. Får ser om jag orkar med att testa Amplitube2 också, möjligvis för att ha lite enklare att åka med uppdateringståget.

Kan nån redogöra för vad det kan tänkas kosta att använda GTR3 under säg 10 år? Måste man köpa till varje år med WUP eller räcker det med när man byter operativsystem?

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån redogöra för vad det kan tänkas kosta att använda GTR3 under säg 10 år? Måste man köpa till varje år med WUP eller räcker det med när man byter operativsystem?

Som jag fattat det som så är WUP inte obligatoriskt. MEN, om du skulle behöva installera om operativet (inte helt ovanligt när det gäller windows), eller flytta mjukvaran till en annan dator så måste du betala.

Personligen skulle jag aldrig köpa något av Waves. Tycker de tar överpriser för sina produkter, och WUP är helt orimligt. Sen vägrar jag använda dongleware.

EDIT: Insåg att jag hade lite fel uppfattning om WUP. De iLok-baserade pluggarna (vilket alla är nu) behövs inget WUP för att flytta till en annan dator. Var ett tag sedan jag ögnade igenom avtalet och en del har förändrats sedan dess. Inget som förändrar min åsikt om det giriga och smått elitistiska företaget dock.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...