Jump to content
Annons

Hjälp med hemstudio!


KakaDuva

Recommended Posts

Hallå i stugan!

Det här blir mitt första inlägg på forumet, men fler blir det!

Som topic lyder är det dags för mig att bygga en hemmastudio!

Jag kan ju börja med att erkänna att jag är fullkomligt vilse i denna ljud djungel, så därför vänder jag mig till er kunniga inom ämnet.

Det jag har än så länge är ett Yamaha P80 Keyboard, Halvakustisk Yamaha APX-5A och en JJ Labs Mic med puffskydd.

Min inköpslista ser ut såhär:

ESI nEar05 Monitorer - 2495:- / par

Behringer XENYX 1202/1204 Mixerbord - 930:- / 1795:-

M-Audio Delta Audiophile 2496 Ljudkort - 995:-

Tids nog kanske det tillkommer en till mikrofon för duetter, om det nu är nödvändigt?

Finns det någon som kan hjälpa mig bygga ihop ett bättre paket för dessa pengar?

Behöver jag något mer eller har jag lagt till fel saker?

Alla svar är bra svar just nu känner jag!

Har jag missat att skriva något är det bara att säga till!

Mvh // KakaDuva

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har jag missat att skriva något är det bara att säga till!

Alltså, ska du använda mixern som mixer eller ska du bara ha den som ingångar till ljudkortet? Om du inte har någon anledning att ha en mixer så tycker jag du ska strunta i det.

Som jag tipsade om i en annan tråd så ligger Mackie Onyx Satellite larvigt lågt i pris nu. Där får du två Onyx-preamps (betydligt bättre än de i behringerbordet) samt möjlighet att ha fler saker inkopplade precis som på mixern. Kostar bara ynka 1500kr hos Thomann.

Dessutom följer inspelningsprogrammet Tracktion med, och det tycker jag nästan är värt priset bara det ☺️

Monitorerna kan vara i minsta laget. Det beror lite på vilken musik du pysslar med. Ett tips kan vara att leta begagnat om du vill få bra monitorer för det priset.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Skippa esi, det är bara skräp. Lägg hellre stålarna på några dyrare och bättre. Man får verkligen vad man betalar när det gäller esi. Använd sökfunktionen så får du upp en hel del om monitorer.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

smaken är som baken delad heter det själv tycker jag esi som personen ifråga har på sin inköps lista låter bra men det kanske är för att dom står i min lilla etta hyreslägenhet. Dom kanske låter sämre i e större och riktig studio. vad vet jag ☺️

Håller med om att TRACKTION är ett superbra program.

Jag skulle köpa en B1 mikrofon jag för duetter 😉

B1 finns här: http://emusic.se/default.asp?info=11571

sen kanske ett esi juli ljudkort istället för audiophile http://emusic.se/default.asp?info=10052

Sen som sagt ska i alla fall jag köra med ultrasone hörlurar för min mixning på kvällar och nätter och esi near 05 monitorer dagtid det vill säga om headphone world ger mig lurarna någongång när dom insett att mitt visa kort verkligen är mitt och inte en fraud he he 😉 Inget får gå lätt inte nej då 🙂

LYCKA TILL MED DITT KÖP OCH GOD NATT 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad gäller mixrarna så är nog 1204 ett bättre köp an 1202 eftersom den har en subgrupp som du kan använda för att skicka inspelningsignal till ljudkortet samtidigt som du kan få medhörning på main-kanalen. Har själv kopplat så. Alla mikrofonen och lines in går till subgruppen (Alt3-4) vars utgång går till ingångarna på ljudkortet. Ljudkortets utgångar gåt till en stereoingång på mixern som går till main (alltså Alt3-4-knappen är inte intryckt). För att få medhörningen från det du skickarpå sub-gruppen så finn där en knapp som heter "Alt3-4 to main"eller liknande. Förutsätter att du bara använder två ingångar och två utgångar.

Monitorerna kopplar du på main-utgångarna på mixern.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa esi, det är bara skräp. Lägg hellre stålarna på några dyrare och bättre. Man får verkligen vad man betalar när det gäller esi. Använd sökfunktionen så får du upp en hel del om monitorer.

Jag vill utveckla detta inlägg något eftersom jag har dem själv...

För priset så tror jag inte att man kan hitta bättre. För 1000-1500 mer så hamnar man i nytt läge där intressantare alternativ finns. Studio hade med dem i en av sina tester för något år sen. Kommer jag ihåg rätt så var inget jättebra, men heller inget var direkt dåligt.

Över lag så är det lite hängmatta över ljudbilden i sweetspoten. Man upplever alltid tex sången som låg men när man kommer en bit ifrån så känns den direkt högre. Alltså, mellanregistret är något underprioriterat till förmån för bas och diskant.

Här finns en recension som jag kan relatera till Sound on Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill arbeta lugnt så borde du skaffa ett bra chassit till datorn, ljudisolera den (brandsäkert material kan vara nödvändigt). Mindre störningar omkring get bättre koncentration, dessutom så vill man ju inte ha med massa ljud i bakgrunden om du nu skulle sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan stämma som freddie säger men å andra sidan när jag spelar ut ljudet i esi monitorerna på låg volym och sitter nära dom med huvudet emellan dom två monitorerna så brukar det där med sången i mellan registret också bli bra.Hoppas ändå mycktet på mina ultrasone proline 2500 hörlurar där borde jag i alla fall kunna mixa även sång i mellan registret på hög volym 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat att skriva något är det bara att säga till!

Alltså, ska du använda mixern som mixer eller ska du bara ha den som ingångar till ljudkortet? Om du inte har någon anledning att ha en mixer så tycker jag du ska strunta i det.

Monitorerna kan vara i minsta laget. Det beror lite på vilken musik du pysslar med. Ett tips kan vara att leta begagnat om du vill få bra monitorer för det priset.

Mixerbordet skulle vara som ingångar till ljudkortet men nu struntar jag i det eftersom du visade Mackie Onyx Satellite, för det är väl ett externt ljudkort?

Sen gällande monitorerna blir det ett par dyrare med tanke på vad en del skrivit om dem. Jag ska söka runt lite om monitorer här på forumet nu, men om någon har ett tips på ett par prisvärda monitorer får ni gärna dela med er!

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär!

Jag beställde Mackie Onyx Satellite [ http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satellite.htm ] i fredags så nu är det avklarat!

Jag har kollat runt lite på monitorer och blev erbjuden att köpa Rainydays gamla. Innan jag bestämmer mig för något skulle jag vilja ha lite hjälp om det är okej 😛

Jag tänkte be er ge mig eran personliga åsikt om dessa monitorer, vilka föredrar ni?

Yamaha HS80M [ http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm ]

KRK RP8 [ http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm ]

M-Audio BX8A Delux [ http://www.thomann.de/se/m_audio_bx8a_deluxe.htm ]

Om ni har några andra förslag på monitorer i samma prisklass är ni mer än välkomna att presentera dem för mig!

Mycket tacksam för svar! Mvh // KakaDuva

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...