Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Haloj igen..

i dagarna köper jag en bärbar dator som kommer vara min surf pc..

då kommer jag installera om min mac å ordna mina 2 hårddiskar på det bästa sättet.

jag kommer enbart installera osx + logic och superior2

Frågan är nu..

vart skall jag installera vad?

Jag har 2 st 640 gig western digital diskar.

hd1 är system disken med osx. skall jag installera allt från logic studio och s2 där eller skall jag ha s2 på en annan disk eller samplingarna / looparna från logic studio + s2 på disc 2?

disc 2 kommer vara projekt disk hadde jag tänkt..

mvh B

Annons
Postat (redigerat)
Haloj igen..

i dagarna köper jag en bärbar dator som kommer vara min surf pc..

då kommer jag installera om min mac å ordna mina 2 hårddiskar på det bästa sättet.

jag kommer enbart installera osx + logic och superior2

Frågan är nu..

vart skall jag installera vad?

Jag har 2 st 640 gig western digital diskar.

hd1 är system disken med osx. skall jag installera allt från logic studio och s2 där eller skall jag ha s2 på en annan disk eller samplingarna / looparna från logic studio + s2 på disc 2?

disc 2 kommer vara projekt disk hadde jag tänkt..

mvh B

Jag hade delat på en hd i två partitioner och lagt Superior på den ena. Det brukar vara svårare att hinna läsa samplingarna om du lägger det på "System-hårddisken". Jag har själv lagt allt med samplingar -BFD, Halion-samples osv. på en egen partition. Alltså: själva ljuden, programmen ligger ju på systemdisken.

Redigerat av Sleap
Postat

En partition av samma disk blir väl ingen skillnad egentligen (rätta mig om jag har fel)

men du säger att du har två oldiskar..? lägg då alla samplingar från logic och S2 på den andra disken!

Postat
En partition av samma disk blir väl ingen skillnad egentligen (rätta mig om jag har fel)

Rent teoretiskt sett kan det faktiskt innebära en försämring. Men nu var det ju två diskar som sagt, och jag instämmer att alla ljudfiler borde vara på en separat disk.

Postat

OK så os x + logic på hd 1 och alla samplingar och lopar från logic studio + superior 2 på andra disken som oxå är min projekt disk.

Postat
OK så os x + logic på hd 1 och alla samplingar och lopar från logic studio + superior 2 på andra disken som oxå är min projekt disk.

absolut

Postat (redigerat)

absolut

sweet .. tack för det.. nu blir min mac pro 100% studio =)

några andra saker man kan göra med macken för att den skall bete sig bättre "om det nu finns någe bättre än denna super prestanda" 🙂

Redigerat av Broghard
Postat

absolut

några andra saker man kan göra med macken för att den skall bete sig bättre "om det nu finns någe bättre än denna super prestanda" ☺️

Han bör rastas flitigt och får inte vara ensam mer än 6 timmar i sträck...

Postat

absolut

några andra saker man kan göra med macken för att den skall bete sig bättre "om det nu finns någe bättre än denna super prestanda" :rolleyes:

W Ö R D Jonas..... W Ö R D

Postat (redigerat)

absolut

några andra saker man kan göra med macken för att den skall bete sig bättre "om det nu finns någe bättre än denna super prestanda" :rolleyes:

V Ö R D Jonas..... V Ö R D

Redigerat av Broghard
Postat

Personligen har jag ju 4 hårddiskar i min Mac Pro. En helt dedikerad till Windows för spel, OSX plus program på en, samplingar på en och ljudfiler+projekt på en. Om jag bara hade två diskar hade jag nog velat sprida ut belastningen lite mer och inte haft alla ljudfiler och samplingar på en disk, om projekten blir väldigt stora blir belastningen rätt hög på den disken. Jag hade nog kört OSX, program och samplingar på den första och ljudfiler på den andra.

Postat
Personligen har jag ju 4 hårddiskar i min Mac Pro. En helt dedikerad till Windows för spel, OSX plus program på en, samplingar på en och ljudfiler+projekt på en. Om jag bara hade två diskar hade jag nog velat sprida ut belastningen lite mer och inte haft alla ljudfiler och samplingar på en disk, om projekten blir väldigt stora blir belastningen rätt hög på den disken. Jag hade nog kört OSX, program och samplingar på den första och ljudfiler på den andra.

Tjo emil..

Jag skaffade en bärbar för att ha som trash dator å låta macen vara helt för musik ( med enstaka surfning om man behöver läsa på något)

Jag tänkte faktiskt på det där oxå.. å det låter faktiskt inte dumt ... en annan fördel med detta är att när du behöver installera om så behöver du inte sitta å leta efter filer å sånt du vill ta bort efter allt då ligger på c: å försvinner med formateringen..

å med danke på att disken inte används så hårt med tanke på att det mesta hamnar i ram minnet så blir jhu inte hdd så pas belastad efter som att det ligger i ram.. sen kan man alltid be logic copiera allt till projekt mappen så allt ligger samplat för ev backup mm.

Postat

Tjo emil..

Jag skaffade en bärbar för att ha som trash dator å låta macen vara helt för musik ( med enstaka surfning om man behöver läsa på något)

Jag tänkte faktiskt på det där oxå.. å det låter faktiskt inte dumt ... en annan fördel med detta är att när du behöver installera om så behöver du inte sitta å leta efter filer å sånt du vill ta bort efter allt då ligger på c: å försvinner med formateringen..

å med danke på att disken inte används så hårt med tanke på att det mesta hamnar i ram minnet så blir jhu inte hdd så pas belastad efter som att det ligger i ram.. sen kan man alltid be logic copiera allt till projekt mappen så allt ligger samplat för ev backup mm.

Det är förövrigt inga som helst problem att använda sin Mac till allt, man behöver definitivt ingen extra dator utan kan glatt fortsätta använda Macen till alla tänkbara datorsysslor. Men det kan ju vara skönt med en laptop också, Mac Pro är ju allt annat än portabel.

Postat (redigerat)

Tjo emil..

Det är förövrigt inga som helst problem att använda sin Mac till allt, man behöver definitivt ingen extra dator utan kan glatt fortsätta använda Macen till alla tänkbara datorsysslor. Men det kan ju vara skönt med en laptop också, Mac Pro är ju allt annat än portabel.

Jo visst men jag använder hellre den bärbara för onödigt dravel men kommer ha msn å surfa på macen med men ju mindre man installerar ju mindre shans till strul e det.. å den bärbara e liksom en dator jag kan ha litet slöare =)

om jag sitter vid macen å jobbar med ett projekt så e det den som körs men om jag slö surfar medans man kikar tvn e det bärbara som gäller.. å som sakt mac pro ligger inte på några ynka 3 kg.

men c: för osx + logic och s2 sen d: för projekt å se till att logic sparar allt till projektets map .. blir det.!

Redigerat av Broghard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.