Jump to content
Annons

Frost Snömachine vs Hemmabygge


Tracer

Recommended Posts

Mina kunskaper inom datorer ligger väl nånstans mellan medel/avacerat så jag kan lätt konfigurera

registret och andra grejer i XP.

Min fundering är således:

En Frost Snömachine kostar 19995:-

köper jag i princip samma processor, ram, HD,

nätagg och grafikkort så blir kostnaden inte ens hälften

så hög. ( 7664:- )

(Det enda jag inte la till i kalkylen var ljudkortet med tanke på

att jag har ett Emu 0404 PCI just nu och ändå skulle kunna köpa ett

bättre ljudkort och hamna runt 10 000:-)

Varför skulle jag då välja en Frost, vad gör deras dator så mycket bättre?

/ Fredrik

edit: felstavning

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte för att vara en tråkmåns men det finns trådar om detta. Kortfattat; du vet att du slipper problem med hårdvarukonflikter.

Hmm.. sökte på "Frost", "Dator", "Ny dator" o.s.v.

Hittade ingen tråd som verkade handla om samma sak.

Nu kollade jag inte trådarna speciellt noggrant, men jag

tycker att det borde framgå i topicen om det handlar om

samma sak som jag frågar. Kände inte för att leta i genom

40 sidor för att få ett bra svar.

Med tanke på kompetensen i detta forum så borde det rimligtvis

inte vara så svårt att få ett bra svar snabbt. Tänkte jag.. 😕

Hur kan de garantera att det inte blir några hårdvarukonflikter?

Jag brukar så gott som aldrig ha några konflikter ändå, kan inte

minnas när jag hade det senast i alla fall. 😉

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kunskaper inom datorer ligger väl nånstans mellan medel/avacerat så jag kan lätt konfigurera

registret och andra grejer i XP.

Min fundering är således:

En Frost Snömachine kostar 19995:-

köper jag i princip samma processor, ram, HD,

nätagg och grafikkort så blir kostnaden inte ens hälften

så hög. ( 7664:- )

(Det enda jag inte la till i kalkylen var ljudkortet med tanke på

att jag har ett Emu 0404 PCI just nu och ändå skulle kunna köpa ett

bättre ljudkort och hamna runt 10 000:-)

Varför skulle jag då välja en Frost, vad gör deras dator så mycket bättre?

/ Fredrik

edit: felstavning

Ett kort svar:

Har du kompetens så bygger du själv,

annars blir det till att köpa kompetensen tex en Frost

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betalar extra för att det står Frost på burken och sedan ytterligare lite extra för att de tar reda på vilka komponenter som fungerar bra tillsammans åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att köpa allt i samma butik och fråga dessa om kompatibilitet... Personligen har jag alltid byggt mina egna datorer utan någon egentlig kunskap inom området. Men som sagt hårdvarukonflikter är i allra högsta grad ett problem om det uppstår men jag har väl haft turen att slippa detta.

PS. Köpte det mesta på Inetdata... DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst är det så... jag har en fundering att installera XP på två olika hårddiskar.. och då ha en av dem enbart dedikerad till musikskapande utan fotoredigering, spel eller nånting annat installerat..

Sen kan jag självklart ha samma musikprogram installerat på den andra disken oxå om lusten faller på när jag sitter och surfar. Det borde väl rimligtvis inte dra ned prestandan något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst är det så... jag har en fundering att installera XP på två olika hårddiskar.. och då ha en av dem enbart dedikerad till musikskapande utan fotoredigering, spel eller nånting annat installerat..

Sen kan jag självklart ha samma musikprogram installerat på den andra disken oxå om lusten faller på när jag sitter och surfar. Det borde väl rimligtvis inte dra ned prestandan något?

Med tanke på hur billigt det e att bygga en dator kan du ju bygga 2 för samma pris som en Frost 😛

1 confad bara för musikbruk å 1 allrounddator.. Så har jag gjort 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på samma funderingar för ett tag sedan, ska jag bygga eller köpa en färdig burk. Jag gick till en musikaffär och frågade lite om de olika märkerna, köp INTE Frost var det första de sa. De hade haft flera olika Frost-maskiner i butiken i en liten demo-studio och det hade varit problem med dem alla. T.ex. Bluescreens, Cubase flyter inte alls i deras burk osv. Den kostar 20000:- så då tycker man att det ska funka.

Jag har ingen aning om det var deras bristande kunskap som satte dessa problem i språng, no idéa..

Bygg själv, om du inte har pengar så att du inte behöver bry dig ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Bygg själv det finns ingen anledning att betala dubbelt så mycket för nåt som du kan bygga för halva priset själv. När det gäller backup och återställning så fixar du det lätt med hjälp av några extra hårddiskar antingen interna eller USB eller FW. Håller du dig till Gigabyte eller Asus när det gäller tex moderkort så funkar det, kolla bara upp här i diverse trådar vilka som är bäst. Själv har jag ett ganska billigt GA EP45-DS3 moderkort (P45 chipsetet kostar runt 900 spänn på PC City) och en q6600 processor har även testat det med Mac OS och förmodligen kan man förutsätta att rullar det bra i både XP och Mac så duger det gott. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad menar ni med "Hårdvarukonflikter" egentligen? 😲

Att det är konflikt... Mellan olika hårdvara...?

Det är väldigt vanligt i Windows-miljö, och är den allra främsta orsaken till bluescreen. Drivrutiner som krockar med varandra, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...