Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slÄr fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mÀtare faktiskt Àven pÄverkades av RAM, men mer RAM har alltsÄ inte gjort nÄgon skillnad.

NÄgon som har nÄgon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP sÄ lÄngt som jag kan tÀnka mig (vÀgrar disejbla nÀtverk och andra basala tjÀnster). Jag misstÀnker att vissa av mina VSTi Àr inte bara vÀldigt resurskrÀvande, utan buggigt mycket dito. Och i vÀrsta fall fÄr jag vÀl köpa snabbare processor, men tÀnkte först kolla om jag missat nÄgot trix ni andra vet om.

Annons
Postat

skumt... för mej blev de en himla skillnad.. kör iofs FL o mycke atmospheres (samplebaserad synth)

Postat

Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mĂ€taren en hel del. SĂ„ ock gör ljudkvalitĂ©n, sĂ„klart. 😉

Men det förklarar likvÀl inte varför mer RAM inte fick mÀtaren att sjunka.

Postat
Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mĂ€taren en hel del. SĂ„ ock gör ljudkvalitĂ©n, sĂ„klart. 😉

Men det förklarar likvÀl inte varför mer RAM inte fick mÀtaren att sjunka.

de rekomenderar jag dig att byta ljudkort... kör pci eller firewire...

Postat

Mer RAM innebÀr vÀl att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som Àr samplingsbaserade. Sen nÀr det kommer till VSTi's kalkylation/utrÀkning sÄ Àr det CPU'n som fÄr arbeta.

AlltsÄ:

Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi).

Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt.

Hoppas min förklaring funkar 😉

Postat
Mer RAM innebÀr vÀl att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som Àr samplingsbaserade. Sen nÀr det kommer till VSTi's kalkylation/utrÀkning sÄ Àr det CPU'n som fÄr arbeta.

AlltsÄ:

Hoppas min förklaring funkar 😄

Fan. Det dĂ€r kunde jag ju rĂ€knat ut sjĂ€lv om jag bara tĂ€nkt efter lite. Bara lite hade behövts. 🙂 *stĂ€ller mig i skamvrĂ„n*

UpptĂ€ckte att z3ta+ Ă€r en bov i dramat. Varje instans av den lĂ€gger pĂ„ 10 procentenheter pĂ„ CPU belastningen. Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ offrat lĂ„g latency. Tur att man testar innan man köper. 😉 Men synd pĂ„ z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. 🙁

Postat

AlltsÄ:

Hoppas min förklaring funkar 🙂

Fan. Det dĂ€r kunde jag ju rĂ€knat ut sjĂ€lv om jag bara tĂ€nkt efter lite. Bara lite hade behövts. 🙁 *stĂ€ller mig i skamvrĂ„n*

UpptĂ€ckte att z3ta+ Ă€r en bov i dramat. Varje instans av den lĂ€gger pĂ„ 10 procentenheter pĂ„ CPU belastningen. Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ offrat lĂ„g latency. Tur att man testar innan man köper. 😄 Men synd pĂ„ z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. 🙁

Men vÀnta hÀr nu (jag mÄste vara trött i hjÀrnan idag (oxÄ))...

z3ta+ drar 10 procentenheter extra Àven nÀr den "stÄr stilla". Dvs sÄ fort jag aktiverar den med ON pÄ VSTi panelen - oavsett om Cubase stÄr stilla eller spelar upp dess MIDI-spÄr. SÄ uppenbarligen drar vissa (alla?) VSTi's CPU-kraft Àven nÀr de inte "arbetar". Eller sÄ arbetar de Àven nÀr de inte behöver (dvs nÀr de inte tar emot MIDI eller anvÀnds pÄ annat sÀtt).

NĂ„ja, jag (och/eller rgc's utvecklare) fĂ„r vĂ€l lĂ€sa pĂ„ Cubase/VST arkitekturen för att förstĂ„ det hĂ€r bĂ€ttre... 😉

Postat (redigerat)

VSTs drar alltid kraft Àven nÀr de stÄr still och inte har nÄgot att göra. Allt har vÀl med programmering att göra, men Àr det sÄ att man har det minsta vÀrde som knatar ut nÄgonstans i instrumentet, en vÄgform t.ex kommer detta ge upphov till smÄ berÀkningar tills att den kommer framt till en gate t.ex.

Det Àr hÀrifrÄn som Synthedit har fÄtt ett oförtjÀnt dÄligt rykte. Folk vet helt enkelt inte hur man optimerar och sÀtter in rÀtt saker pÄ rÀtt stÀlle. Det fÄr inte finnas lÀckor dÀr en modul skickar vidare en signal som inte ska vara dÀr, dett ger du en högre CPU anvÀndning Àn nödvÀndigt, stillstÄende som igÄng. NÄgon som dÀremot hanterar detta med enorm skicklighet Àr vÄrt forums egen majken vars synt SUBDUER har löjligt lÄg CPU belastning.

EDIT: SĂ„g att majkens sida var nere... PMa honom istĂ€llet 😉

Redigerat av Neko
Postat
Det Àr hÀndelsevis inte denormalization-problemet som visar sig...?

Det dÀr var ett bra tips minsann, men tror inte det Àr lösningen. Som jag förstÄr det dÀr innebÀr denormalization att den peakar mer nÀr cubase stÄr stilla Àn nÀr det snurrar, vilket inte Àr fallet.

Postat

VSTi's som tex: en laddad Battery, The Grand, etc som inte behöver nĂ„gra fx för att köras, kan man ladda mĂ„nga fler med mer RAM. DĂ€remot den dĂ€r z3ta+ (hĂ„ller med om att den e skoj 🙂 ) och andra typ virsynCUBE Ă„ sĂ„nt, dom har vĂ€l en massa fx aktiverade för att just kunna processera dom olika ljuden. Dessa fx blir automatiskt aktiverade. Precis som om man slĂ€nger pĂ„ lite delay & verb Ă„ sĂ„nt pĂ„ sin ljudkanal...typ.

Trodde sjĂ€lv jag skulle klara mej lĂ„ngt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar Ă€rligt talat tröttna pĂ„ alla hungriga VSTi & funderar pĂ„ att gĂ„ tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... 🙂

Postat
Trodde sjĂ€lv jag skulle klara mej lĂ„ngt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar Ă€rligt talat tröttna pĂ„ alla hungriga VSTi & funderar pĂ„ att gĂ„ tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... 🙂

AmendÄÄÄ. SĂ€g inte sĂ„, jag jobbar mig i motsatt riktning. 🙂

Postat (redigerat)
Tur att man testar innan man köper. 🙂

Jag skulle vilja pÄstÄ att detta Àr det stora problemet. Folk stÀller inte krav pÄ att de pluggar de köper skall vara resurssnÄla. Det hamnar alltid i 3'e hand. Ser den cool ut och ger ifrÄn sig lite hÀftiga ljud Àr folk beredda att köpa den. Skall jag se utefter mina personliga krav, alltsÄ smÄfeta, spelglade, tv-spelspop Majken och inte Studio's pryltestar Majken sÄ gÄr cpu alltid i första hand.

Om en plugin har höga resurskrav Àr jag inte intresserad, ljud hamnar nÀstan lÀngst ned pÄ stegen. Om en synt eller effekt Àr resurssnÄl finns det alltid anvÀndningsomrÄden för den.

Vad gÀller syntar Àr det precis som Neko sÀger. Aktiva oscillatorer Àter cpu, Àr det en polyfonisk synt Àter de extra mycket. Tips pÄ hur man kan spara cpu Àr att slÄ av interna effekter som reverb och Àven chorus/delay om de inte anvÀnds. SÀnk polyfoni om det finns möjlighet till detta sÄ att sÄ fÄ röster som möjligt anvÀnds. AnvÀnd enkla syntar till enkla syntljud. Testa pluggar för att se hur mycket cpu de stjÀl. Kanske Steinberg's Mod Delay kan funka precis lika bra som PSP 84 om det Àr ett enkelt Delay som skall skruvas till. Resurskraven kommer dock att minska drastiskt.

Vad gÀller RAM-minne sÄ kan det Àven vara praktiskt att ha nÀr man jobbar med samplebaserade vsti'er. Alternativet Àr att samplingarna strömmas frÄn hÄrddisken men det Àr betydligt mer krÀvande för systemet jÀmfört med om de kan laddas i minnet.

------------------------------

Tack för lĂ€nkningen och berömmet Neko, Ă€ven om jag inte vet om jag verkligen förtjĂ€nar det. NĂ„ja, jag tvingade mig sjĂ€lv att göra nĂ„gon form av index sida i alla fall 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat (redigerat)

BeatMax som hjÀlpt mig en hel del med SubDuer har förresten sammanstÀllt en lista dÀr han testat olika VSTi'er och mÀtt upp maximal cpu belastning och cpu / röst. Den Àr vÀl inte nÄgon bibel att gÄ efter, dels kan det skilja pÄ olika processormodeller sedan Àr det skillnader i hur mÄnga oscillatorer syntarna har, vilken typ av filter och om de har inbyggda effekter. NÄja, hÀr kommer listan. Det höga vÀrdet Àr alltsÄ max cpu belastning uppmÀtt. Det andra vÀrdet Àr hur mycket cpu en röst av synten tar.

http://beatmax.madtracker.net/mt2tutor/vst...i_cpu_usage.htm

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Tack för det, din nattsudd. 🙂

Trots att jag Àr pc-geek i grunden och har tweakat paramuttrar halva mitt liv tycker jag sÄnt hÀr totalt hÀmmar kreationen. Jag kan verkligen empatisera med vanliga anvÀndare som bara vill anvÀnda sin dator och inte behöva strula med tekniken, men som ÀndÄ pÄtvingas tekniskt strul. Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tÀnka pÄ om datorns resurser pallar med min fantasi. Meningen Àr ju att det ska vara tvÀrtom.

Hur fort utvecklingen Ă€n gĂ„r, gĂ„r den inte fort nog. 🙂

Postat (redigerat)

Heh, jag Ă€r lagd Ă„t andra hĂ„llet 🙂 - Det Ă€r tekniken som hĂ„ller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan grĂ€va ned sig i hade jag ledsnat för lĂ€ngesen 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Heh, jag Ă€r lagd Ă„t andra hĂ„llet 🙂 - Det Ă€r tekniken som hĂ„ller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan grĂ€va ned sig i hade jag ledsnat för lĂ€ngesen 🙂

Hmm. KĂ€nner förvisso igen det dĂ€r ocksĂ„, speciellt inom andra teknikomrĂ„den. Tror det dĂ€r beror mycket pĂ„ hur och var man fĂ„r sina idĂ©er ifrĂ„n. Personligen fĂ„r jag inte lĂ„tidĂ©er lika ofta av att sitta o pula med nĂ„n ny plugg som jag fĂ„r dem frĂ„n ingenstans nĂ€r jag Ă€r nĂ„gon annanstans (Ă€n i studion 🙂). Och har man idĂ©n redan i huvudet nĂ€r man sĂ€tter sig vid datorn ska det gĂ„ snabbt och smidigt att göra om den frĂ„n tanke till ton. 🙂

Postat

🙂 Mjukvara Ă€r vĂ€l det som pĂ„verkar hĂ„rdvara.. samma som med pratet om att det Ă€r datorspelen som tvingar fram bĂ€ttre hĂ„rdvara.

Men det kÀnns som att dagens VSt:ier ligger lÄngt före vad hÄrdvaran klarar av. NÀr man sitter med pentium 8 och 16 Gb Ram sÄ kommer vÀl allt att fungera.

Sedan kan man ju hÄlla pÄ och bounca och sÄ, men det kÀnns lite som att gÄ tillbaka till sin gamla 4 kanals porta. Det var ju dÀrför man slutade med portor för at slippa allt ping-pongande, alla drop-uots och allt annat skit som sÀnker möjligheterna att göra bra musik.

z3ta+ sliter oerhört hÄrt pÄ min CPU ocksÄ. Men det Àr klart att den producerar coola ljud.

Postat
Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tÀnka pÄ om datorns resurser pallar med min fantasi.

NĂ€r du hittat datorn som duger, sĂ„ kan du vĂ€l PM:a mej Ă„ berĂ€tta vilken det Ă€r!? 🙂

Tack pÄ förhand & trevlig helg,

Fredrik

Postat

Kanske Àr en gammal grej men jag gör sÄ fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) sÄ Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime dÄ rullar det bÀttre.Likadant nÀr jag körde Logic förut och det stÀndiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort...

karl 😉

Postat

Kanske inte helt dumt att köra pÄ fler typer av program... Ett bra tips! Tackar.

Postat
Kanske Àr en gammal grej men jag gör sÄ fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) sÄ Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime dÄ rullar det bÀttre.Likadant nÀr jag körde Logic förut och det stÀndiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort...

karl 🙁

Jag Ă€r impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte anvĂ€nt den sedan NT4-tiden. Tack! 🙂

Postat

karl 🙂

Jag Ă€r impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte anvĂ€nt den sedan NT4-tiden. Tack! 🙂

😆 Testade det tricket, men det gick i plĂ„ten. Ska man vĂ€nta till man laddat projektet kanske? Jag startade Cubase och innan jag skapade nĂ„t/öppnade nĂ„t sĂ„ gjorde jag manövern med Runtime - hela skiten lĂ„ste sig som en (föralldel snygg) stillbild. 🙂 Provade pĂ„ nytt pĂ„ samma sĂ€tt - samma sak.

Postat
Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slÄr fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mÀtare faktiskt Àven pÄverkades av RAM, men mer RAM har alltsÄ inte gjort nÄgon skillnad.

NÄgon som har nÄgon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP sÄ lÄngt som jag kan tÀnka mig (vÀgrar disejbla nÀtverk och andra basala tjÀnster). Jag misstÀnker att vissa av mina VSTi Àr inte bara vÀldigt resurskrÀvande, utan buggigt mycket dito. Och i vÀrsta fall fÄr jag vÀl köpa snabbare processor, men tÀnkte först kolla om jag missat nÄgot trix ni andra vet om.

🙂 MĂ€rkligt? Jag har precis som du en P4 2.8 men nu hela 2Giga ram...

Faktiskt sÄ hÄller CPU-mÀtaren sig ganska mycket lugnare och jag kan

flÀska pÄ med mer pluggar mm....

Jag tror att man mĂ„ste upp till minst 2 Gig för att hĂ„lla undan resurskrĂ€vande pluggar mm. đŸ˜Č

SÅ det e bara att handla mer tyvĂ€rr.... 🙂

/Rockon 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.