hackeman Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slÄr fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mÀtare faktiskt Àven pÄverkades av RAM, men mer RAM har alltsÄ inte gjort nÄgon skillnad. NÄgon som har nÄgon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP sÄ lÄngt som jag kan tÀnka mig (vÀgrar disejbla nÀtverk och andra basala tjÀnster). Jag misstÀnker att vissa av mina VSTi Àr inte bara vÀldigt resurskrÀvande, utan buggigt mycket dito. Och i vÀrsta fall fÄr jag vÀl köpa snabbare processor, men tÀnkte först kolla om jag missat nÄgot trix ni andra vet om.
Carl_B Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 skumt... för mej blev de en himla skillnad.. kör iofs FL o mycke atmospheres (samplebaserad synth)
hackeman Postat 4 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2004 Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mĂ€taren en hel del. SĂ„ ock gör ljudkvalitĂ©n, sĂ„klart. đ Men det förklarar likvĂ€l inte varför mer RAM inte fick mĂ€taren att sjunka.
Carl_B Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mĂ€taren en hel del. SĂ„ ock gör ljudkvalitĂ©n, sĂ„klart. đ Men det förklarar likvĂ€l inte varför mer RAM inte fick mĂ€taren att sjunka. de rekomenderar jag dig att byta ljudkort... kör pci eller firewire...
freddie Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Mer RAM innebĂ€r vĂ€l att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som Ă€r samplingsbaserade. Sen nĂ€r det kommer till VSTi's kalkylation/utrĂ€kning sĂ„ Ă€r det CPU'n som fĂ„r arbeta. AlltsĂ„: Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi). Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt. Hoppas min förklaring funkar đ
Lindeberg Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Du kan ju glĂ€dja dig Ă„t att kunna köra en massa fler audiospĂ„r iaf. đ
hackeman Postat 4 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2004 Mer RAM innebĂ€r vĂ€l att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som Ă€r samplingsbaserade. Sen nĂ€r det kommer till VSTi's kalkylation/utrĂ€kning sĂ„ Ă€r det CPU'n som fĂ„r arbeta. AlltsĂ„: Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi). Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt. Hoppas min förklaring funkar đ Fan. Det dĂ€r kunde jag ju rĂ€knat ut sjĂ€lv om jag bara tĂ€nkt efter lite. Bara lite hade behövts. đ *stĂ€ller mig i skamvrĂ„n* UpptĂ€ckte att z3ta+ Ă€r en bov i dramat. Varje instans av den lĂ€gger pĂ„ 10 procentenheter pĂ„ CPU belastningen. Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ offrat lĂ„g latency. Tur att man testar innan man köper. đ Men synd pĂ„ z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. đ
hackeman Postat 4 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2004 Mer RAM innebĂ€r vĂ€l att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som Ă€r samplingsbaserade. Sen nĂ€r det kommer till VSTi's kalkylation/utrĂ€kning sĂ„ Ă€r det CPU'n som fĂ„r arbeta. AlltsĂ„: Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi). Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt. Hoppas min förklaring funkar đ Fan. Det dĂ€r kunde jag ju rĂ€knat ut sjĂ€lv om jag bara tĂ€nkt efter lite. Bara lite hade behövts. đ *stĂ€ller mig i skamvrĂ„n* UpptĂ€ckte att z3ta+ Ă€r en bov i dramat. Varje instans av den lĂ€gger pĂ„ 10 procentenheter pĂ„ CPU belastningen. Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ offrat lĂ„g latency. Tur att man testar innan man köper. đ Men synd pĂ„ z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. đ Men vĂ€nta hĂ€r nu (jag mĂ„ste vara trött i hjĂ€rnan idag (oxĂ„))... z3ta+ drar 10 procentenheter extra Ă€ven nĂ€r den "stĂ„r stilla". Dvs sĂ„ fort jag aktiverar den med ON pĂ„ VSTi panelen - oavsett om Cubase stĂ„r stilla eller spelar upp dess MIDI-spĂ„r. SĂ„ uppenbarligen drar vissa (alla?) VSTi's CPU-kraft Ă€ven nĂ€r de inte "arbetar". Eller sĂ„ arbetar de Ă€ven nĂ€r de inte behöver (dvs nĂ€r de inte tar emot MIDI eller anvĂ€nds pĂ„ annat sĂ€tt). NĂ„ja, jag (och/eller rgc's utvecklare) fĂ„r vĂ€l lĂ€sa pĂ„ Cubase/VST arkitekturen för att förstĂ„ det hĂ€r bĂ€ttre... đ
Neko Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 (redigerat) VSTs drar alltid kraft Ă€ven nĂ€r de stĂ„r still och inte har nĂ„got att göra. Allt har vĂ€l med programmering att göra, men Ă€r det sĂ„ att man har det minsta vĂ€rde som knatar ut nĂ„gonstans i instrumentet, en vĂ„gform t.ex kommer detta ge upphov till smĂ„ berĂ€kningar tills att den kommer framt till en gate t.ex. Det Ă€r hĂ€rifrĂ„n som Synthedit har fĂ„tt ett oförtjĂ€nt dĂ„ligt rykte. Folk vet helt enkelt inte hur man optimerar och sĂ€tter in rĂ€tt saker pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle. Det fĂ„r inte finnas lĂ€ckor dĂ€r en modul skickar vidare en signal som inte ska vara dĂ€r, dett ger du en högre CPU anvĂ€ndning Ă€n nödvĂ€ndigt, stillstĂ„ende som igĂ„ng. NĂ„gon som dĂ€remot hanterar detta med enorm skicklighet Ă€r vĂ„rt forums egen majken vars synt SUBDUER har löjligt lĂ„g CPU belastning. EDIT: SĂ„g att majkens sida var nere... PMa honom istĂ€llet đ Redigerat 5 november 2004 av Neko
Claes Holmerup Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 Det Àr hÀndelsevis inte denormalization-problemet som visar sig...?
hackeman Postat 5 november 2004 TrÄdstartare Postat 5 november 2004 Det Àr hÀndelsevis inte denormalization-problemet som visar sig...? Det dÀr var ett bra tips minsann, men tror inte det Àr lösningen. Som jag förstÄr det dÀr innebÀr denormalization att den peakar mer nÀr cubase stÄr stilla Àn nÀr det snurrar, vilket inte Àr fallet.
freddie Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 VSTi's som tex: en laddad Battery, The Grand, etc som inte behöver nĂ„gra fx för att köras, kan man ladda mĂ„nga fler med mer RAM. DĂ€remot den dĂ€r z3ta+ (hĂ„ller med om att den e skoj đ ) och andra typ virsynCUBE Ă„ sĂ„nt, dom har vĂ€l en massa fx aktiverade för att just kunna processera dom olika ljuden. Dessa fx blir automatiskt aktiverade. Precis som om man slĂ€nger pĂ„ lite delay & verb Ă„ sĂ„nt pĂ„ sin ljudkanal...typ. Trodde sjĂ€lv jag skulle klara mej lĂ„ngt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar Ă€rligt talat tröttna pĂ„ alla hungriga VSTi & funderar pĂ„ att gĂ„ tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... đ
hackeman Postat 5 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 5 november 2004 Trodde sjĂ€lv jag skulle klara mej lĂ„ngt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar Ă€rligt talat tröttna pĂ„ alla hungriga VSTi & funderar pĂ„ att gĂ„ tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... đ AmendÄÄÄ. SĂ€g inte sĂ„, jag jobbar mig i motsatt riktning. đ
Majken Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 (redigerat) Tur att man testar innan man köper. đ Jag skulle vilja pĂ„stĂ„ att detta Ă€r det stora problemet. Folk stĂ€ller inte krav pĂ„ att de pluggar de köper skall vara resurssnĂ„la. Det hamnar alltid i 3'e hand. Ser den cool ut och ger ifrĂ„n sig lite hĂ€ftiga ljud Ă€r folk beredda att köpa den. Skall jag se utefter mina personliga krav, alltsĂ„ smĂ„feta, spelglade, tv-spelspop Majken och inte Studio's pryltestar Majken sĂ„ gĂ„r cpu alltid i första hand. Om en plugin har höga resurskrav Ă€r jag inte intresserad, ljud hamnar nĂ€stan lĂ€ngst ned pĂ„ stegen. Om en synt eller effekt Ă€r resurssnĂ„l finns det alltid anvĂ€ndningsomrĂ„den för den. Vad gĂ€ller syntar Ă€r det precis som Neko sĂ€ger. Aktiva oscillatorer Ă€ter cpu, Ă€r det en polyfonisk synt Ă€ter de extra mycket. Tips pĂ„ hur man kan spara cpu Ă€r att slĂ„ av interna effekter som reverb och Ă€ven chorus/delay om de inte anvĂ€nds. SĂ€nk polyfoni om det finns möjlighet till detta sĂ„ att sĂ„ fĂ„ röster som möjligt anvĂ€nds. AnvĂ€nd enkla syntar till enkla syntljud. Testa pluggar för att se hur mycket cpu de stjĂ€l. Kanske Steinberg's Mod Delay kan funka precis lika bra som PSP 84 om det Ă€r ett enkelt Delay som skall skruvas till. Resurskraven kommer dock att minska drastiskt. Vad gĂ€ller RAM-minne sĂ„ kan det Ă€ven vara praktiskt att ha nĂ€r man jobbar med samplebaserade vsti'er. Alternativet Ă€r att samplingarna strömmas frĂ„n hĂ„rddisken men det Ă€r betydligt mer krĂ€vande för systemet jĂ€mfört med om de kan laddas i minnet. ------------------------------ Tack för lĂ€nkningen och berömmet Neko, Ă€ven om jag inte vet om jag verkligen förtjĂ€nar det. NĂ„ja, jag tvingade mig sjĂ€lv att göra nĂ„gon form av index sida i alla fall đ /Majken Redigerat 5 november 2004 av Majken
Majken Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 (redigerat) BeatMax som hjÀlpt mig en hel del med SubDuer har förresten sammanstÀllt en lista dÀr han testat olika VSTi'er och mÀtt upp maximal cpu belastning och cpu / röst. Den Àr vÀl inte nÄgon bibel att gÄ efter, dels kan det skilja pÄ olika processormodeller sedan Àr det skillnader i hur mÄnga oscillatorer syntarna har, vilken typ av filter och om de har inbyggda effekter. NÄja, hÀr kommer listan. Det höga vÀrdet Àr alltsÄ max cpu belastning uppmÀtt. Det andra vÀrdet Àr hur mycket cpu en röst av synten tar. http://beatmax.madtracker.net/mt2tutor/vst...i_cpu_usage.htm /Majken Redigerat 5 november 2004 av Majken
hackeman Postat 5 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 5 november 2004 Tack för det, din nattsudd. đ Trots att jag Ă€r pc-geek i grunden och har tweakat paramuttrar halva mitt liv tycker jag sĂ„nt hĂ€r totalt hĂ€mmar kreationen. Jag kan verkligen empatisera med vanliga anvĂ€ndare som bara vill anvĂ€nda sin dator och inte behöva strula med tekniken, men som Ă€ndĂ„ pĂ„tvingas tekniskt strul. Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tĂ€nka pĂ„ om datorns resurser pallar med min fantasi. Meningen Ă€r ju att det ska vara tvĂ€rtom. Hur fort utvecklingen Ă€n gĂ„r, gĂ„r den inte fort nog. đ
Majken Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 (redigerat) Heh, jag Ă€r lagd Ă„t andra hĂ„llet đ - Det Ă€r tekniken som hĂ„ller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan grĂ€va ned sig i hade jag ledsnat för lĂ€ngesen đ /Majken Redigerat 5 november 2004 av Majken
hackeman Postat 5 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 5 november 2004 Heh, jag Ă€r lagd Ă„t andra hĂ„llet đ - Det Ă€r tekniken som hĂ„ller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan grĂ€va ned sig i hade jag ledsnat för lĂ€ngesen đ Hmm. KĂ€nner förvisso igen det dĂ€r ocksĂ„, speciellt inom andra teknikomrĂ„den. Tror det dĂ€r beror mycket pĂ„ hur och var man fĂ„r sina idĂ©er ifrĂ„n. Personligen fĂ„r jag inte lĂ„tidĂ©er lika ofta av att sitta o pula med nĂ„n ny plugg som jag fĂ„r dem frĂ„n ingenstans nĂ€r jag Ă€r nĂ„gon annanstans (Ă€n i studion đ). Och har man idĂ©n redan i huvudet nĂ€r man sĂ€tter sig vid datorn ska det gĂ„ snabbt och smidigt att göra om den frĂ„n tanke till ton. đ
Egghuvud Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 đ Mjukvara Ă€r vĂ€l det som pĂ„verkar hĂ„rdvara.. samma som med pratet om att det Ă€r datorspelen som tvingar fram bĂ€ttre hĂ„rdvara. Men det kĂ€nns som att dagens VSt:ier ligger lĂ„ngt före vad hĂ„rdvaran klarar av. NĂ€r man sitter med pentium 8 och 16 Gb Ram sĂ„ kommer vĂ€l allt att fungera. Sedan kan man ju hĂ„lla pĂ„ och bounca och sĂ„, men det kĂ€nns lite som att gĂ„ tillbaka till sin gamla 4 kanals porta. Det var ju dĂ€rför man slutade med portor för at slippa allt ping-pongande, alla drop-uots och allt annat skit som sĂ€nker möjligheterna att göra bra musik. z3ta+ sliter oerhört hĂ„rt pĂ„ min CPU ocksĂ„. Men det Ă€r klart att den producerar coola ljud.
freddie Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tĂ€nka pĂ„ om datorns resurser pallar med min fantasi. NĂ€r du hittat datorn som duger, sĂ„ kan du vĂ€l PM:a mej Ă„ berĂ€tta vilken det Ă€r!? đ Tack pĂ„ förhand & trevlig helg, Fredrik
karl Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Kanske Ă€r en gammal grej men jag gör sĂ„ fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) sĂ„ Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime dĂ„ rullar det bĂ€ttre.Likadant nĂ€r jag körde Logic förut och det stĂ€ndiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort... karl đ
Neko Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Kanske inte helt dumt att köra pÄ fler typer av program... Ett bra tips! Tackar.
hackeman Postat 10 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 10 november 2004 Kanske Ă€r en gammal grej men jag gör sĂ„ fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) sĂ„ Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime dĂ„ rullar det bĂ€ttre.Likadant nĂ€r jag körde Logic förut och det stĂ€ndiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort... karl đ Jag Ă€r impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte anvĂ€nt den sedan NT4-tiden. Tack! đ
hammagrella Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Kanske Ă€r en gammal grej men jag gör sĂ„ fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) sĂ„ Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime dĂ„ rullar det bĂ€ttre.Likadant nĂ€r jag körde Logic förut och det stĂ€ndiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort... karl đ Jag Ă€r impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte anvĂ€nt den sedan NT4-tiden. Tack! đ đ Testade det tricket, men det gick i plĂ„ten. Ska man vĂ€nta till man laddat projektet kanske? Jag startade Cubase och innan jag skapade nĂ„t/öppnade nĂ„t sĂ„ gjorde jag manövern med Runtime - hela skiten lĂ„ste sig som en (föralldel snygg) stillbild. đ Provade pĂ„ nytt pĂ„ samma sĂ€tt - samma sak.
Danson Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slĂ„r fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mĂ€tare faktiskt Ă€ven pĂ„verkades av RAM, men mer RAM har alltsĂ„ inte gjort nĂ„gon skillnad. NĂ„gon som har nĂ„gon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP sĂ„ lĂ„ngt som jag kan tĂ€nka mig (vĂ€grar disejbla nĂ€tverk och andra basala tjĂ€nster). Jag misstĂ€nker att vissa av mina VSTi Ă€r inte bara vĂ€ldigt resurskrĂ€vande, utan buggigt mycket dito. Och i vĂ€rsta fall fĂ„r jag vĂ€l köpa snabbare processor, men tĂ€nkte först kolla om jag missat nĂ„got trix ni andra vet om. đ MĂ€rkligt? Jag har precis som du en P4 2.8 men nu hela 2Giga ram... Faktiskt sĂ„ hĂ„ller CPU-mĂ€taren sig ganska mycket lugnare och jag kan flĂ€ska pĂ„ med mer pluggar mm.... Jag tror att man mĂ„ste upp till minst 2 Gig för att hĂ„lla undan resurskrĂ€vande pluggar mm. đČ SĂ det e bara att handla mer tyvĂ€rr.... đ /Rockon đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.