Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej kära vänner

Jag har ett litet problem med mitt gitarrsound från förstärkaren.

När jag tar en ton på gitarren och låter den klinga ut så förvrängs den och blir nästan lite hackig istället för en fin och "rund" ton

Svårt att förklara och väldigt störande..

Någon som vet vad det kan bero på?

Vet inte om det spelar någon roll men jag kan för förtydligandets skull även berätta att jag har kopplat gitarren till en pedal med dist som sedan går in på inputen på min PodXt sen från outputsen på podxtn har jag 2 förstärkare.

PodXtn är för övrigt tappad en gång på marken, vet inte om det kan vara den som på något sätt förvränger ljudet eller kan det vara något helt annat.

Är det fel på min utrustning eller kan det vara yttre omständigheter typ någon form av feedback som ligger bakom?

Vad tror ni ? 😱 Hjälp uppskattas! Är som sagt ingen expert på området.

Redigerat av Beeswax
Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Släng dina PODar, det är bara skit.

Jag tror du har bandrassel eller liknande, att strängen inte får vibrera ordentligt.

Eller så har du en död ton på gitarren, är det bara på en viss punkt (en viss ton) på gitarren som det är så eller är det så överallt? Svara på det, det säger mycket.

Jag tror inte det där beror på förstärkaren/POD:en, det låter som ljudet är fel från början, det akustiska alltså.

Förresten fattar jag inte varför du har två förstärkare efter din POD? Vad är det för förstärkare? Varför har du POD överhuvudtaget om du har riktiga förstärkare? POD digitaliserar och billigifierar ditt ljud bara. 😄

Postat

PODs är absolut INTE skit! PODs är grymma på det sättet att man lätt får riktigt schystta gitarrtoner. Det låter inte, och kommer aldrig att låta, som en mickad förstärkare. Men det låter tillräckligt bra för att det ska vara värt det. Så jäkla skönt att slippa hålla på med mickar, positionering etc.

Låter som du behöver göra en genomgång av din gitarr. Om du spelar på förstärkarna utan PODen, då du samma oljud då?

Postat
Släng dina PODar, det är bara skit.

Jag tror du har bandrassel eller liknande, att strängen inte får vibrera ordentligt.

Eller så har du en död ton på gitarren, är det bara på en viss punkt (en viss ton) på gitarren som det är så eller är det så överallt? Svara på det, det säger mycket.

Jag tror inte det där beror på förstärkaren/POD:en, det låter som ljudet är fel från början, det akustiska alltså.

Förresten fattar jag inte varför du har två förstärkare efter din POD? Vad är det för förstärkare? Varför har du POD överhuvudtaget om du har riktiga förstärkare? POD digitaliserar och billigifierar ditt ljud bara. 😄

Tack för svaret. Jag glömde säga att detta problem endast finns när jag kör distat, när jag kör clean så är problemet som bortblåst. Har provat andra gitarrer och samma fel finns där..

Vad innebär en död punkt på gitarren?

Problemet finns överallt på alla band och strängar..

Jag har 2 förstärkare eftersom jag inte har någe bättre just nu.. Pluggar fortfarande så har inte så mycket pengar att röra mig med.. Det bör kanske tilläggas att det är två skitförstärkare, av märket Kustom...det är transistorförstärkare båda två.. Trivs med poden 🙁 hade jag haft en Twin reverb eller nån finare marshall model kanske jag hade slängt den och köpt ett par bastanta pedaler istället men så är inte fallet 🙂

Ingen annan som har nått förslag på vad som kan ligga bakom? 😆

Postat
PODs är absolut INTE skit! PODs är grymma på det sättet att man lätt får riktigt schystta gitarrtoner. Det låter inte, och kommer aldrig att låta, som en mickad förstärkare. Men det låter tillräckligt bra för att det ska vara värt det. Så jäkla skönt att slippa hålla på med mickar, positionering etc.

Låter som du behöver göra en genomgång av din gitarr. Om du spelar på förstärkarna utan PODen, då du samma oljud då?

Nej ljudet uppkommer endast när jag kör med förstärkning + dist

creel (oregistrerad)
Postat

Grejen är ju att disten förstärker ljudet (och även missljud) så därför hör du det där missljudet som du kanske inte hör annars, fast en med bra öra skulle säkert reagera på det akustiska ljudet också. Att det inte var helt 100 korrekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.