Jump to content
Annons

Blåsljud i sång/prat


Ravioli

Recommended Posts

En speaker jag har använt har antagligen haft en dålig mick, eller är inte så hemma på ljudinspelning. Han har fått med lite väl mycket blås på sina f- och t-ljud. Vilket jag såklart vill få bort. (Inget snuskigt flås här inte!)

Deesser är ju inget bra till just blås utan mer till de vassa ljuden så det funkade inget bra. EQ:a gjorde ingen bra skillnad heller. Så, vad rekommenderas? Finns nån bra effekt eller måste han göra om det? (helst inte, han bor i USA och är svårnådd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någon bra effekt känner jag inte till som gör det här. Jag hade nog valt att fixa det manuellt genom att klippa, fade in/fade out och ställa volymen för hand på varje klipp. Men det är ett j-a jobb, speciellt om det är flera minuter långt. Då har man att göra en dag eller två... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med puffskydd nästa gång.

Nä, det enda är väl att du försöker köra med EQn där det är som värst.. Är det mycket instrument och sånt runtomkring? Lyssna hur det låter i mix också. Mycket försvinner när det ligger larmiga gitarrer och trummor samtidigt.

Slaptaps idé är ju jobbig men funkar ganska bra. Åk med volymer och finputsa till du inte orkar längre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med puffskydd nästa gång.

Ja, amerikanska punkare är inte att lita på!

Fade-in/out funkade bra på vissa ställen. Jag hittade också nån himla dynamikkurva som jag latjade med. Där försvann det mesta flåset. Kan jag rekommendera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inser att jag glider bort från ämnet lite här, men apropå puffskydd så är ett annat hett tips när det gäller förebyggande åtgärder, att inte sjunga rakt in i miken. Jag brukar sätta den över mitt huvud och vinkla den nedåt mot munnen, så att den tar upp sången utan att puffarna går rakt in. Om jag sitter ner när jag spelar in, brukar jag ha miken "under" mig och vinkla den uppåt istället, så att jag sjunger över och förbi den. Det funkar bra, tycker jag, men det beror förstås på vad man vill ha för sound på sången också. På mitt sätt får man in mera rumsklang än om man vrålar rakt in på nära håll...

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftströmmen från puffarna går alltid snett neråt från munnen, så om du sätter micen så att membranet är i höjd med näsan och vinklar micen ner mot munnen, så har du en bra position att utgå ifrån - men puffskydd behövs ändå för att vara på den säkra sidan...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
ethereal (oregistrerad)

Eller bygg ett eget! 😄

Lite ståltråd och en sunkig damstrumpa funkar alltid... 😱

Och när den ena foten börjar lukta tar man den andra! 😳

Scream for me studio!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...