Jump to content
Annons

Hur ställer ni in sången för att den ska låta bra i Reason?

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tar in sången som sample i Reason men tycker ändå att jag inte får till den riktigt. Har testat olika reverb och delays och rattat hit och dit men antingen är det mitt ljudkort som inte pallar med eller så är det jag som inte fattar vad som gäller för sång. Ett Soundblaster X fi-Xtreme Music är det kort jag har och det borde ju i alla fall duga för hemmapulande?

Det jag är ute efter är det där vanliga rumsklanget som jag tror många använder idag. Jag gör vanlig pop och reggae. Men finns det några speciella inställningar som funkar bäst?

Sen var det en grej till. Finns det presets till Reason vad det gäller masteringbiten? Jag är rätt ny på att mastra allt själv, har tidigare fått lita på andra, men nu gör jag allt själv och skulle gärna veta hur man kommer igång och tänker rätt på den biten. Det är jäkligt skoj att leka fram låten och sedan bygga upp. Men när det sen är dags för den slutgiltiga inspelning och masteringbiten så sitter jag där som ett fån och vet inte alls hur jag ska tänka. Det blir mest så att jag rattar in nåt som låter dugligt bara för att jag ska kunna skynda på och få börja leka fram nästa låt. Men finns det någon speciell guide för nybörjaren på nätet man kan läsa? Och finns det någon som funkar bra till just Reason?

Det är 3:an jag jobbar i för tillfället.

Redigerat av Gäst
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tar in sången som sample i Reason men tycker ändå att jag inte får till den riktigt. Har testat olika reverb och delays och rattat hit och dit men antingen är det mitt ljudkort som inte pallar med eller så är det jag som inte fattar vad som gäller för sång. Ett Soundblaster X fi-Xtreme Music är det kort jag har och det borde ju i alla fall duga för hemmapulande?

Det jag är ute efter är det där vanliga rumsklanget som jag tror många använder idag. Jag gör vanlig pop och reggae. Men finns det några speciella inställningar som funkar bäst?

Sen var det en grej till. Finns det presets till Reason vad det gäller masteringbiten? Jag är rätt ny på att mastra allt själv, har tidigare fått lita på andra, men nu gör jag allt själv och skulle gärna veta hur man kommer igång och tänker rätt på den biten. Det är jäkligt skoj att leka fram låten och sedan bygga upp. Men när det sen är dags för den slutgiltiga inspelning och masteringbiten så sitter jag där som ett fån och vet inte alls hur jag ska tänka. Det blir mest så att jag rattar in nåt som låter dugligt bara för att jag ska kunna skynda på och få börja leka fram nästa låt. Men finns det någon speciell guide för nybörjaren på nätet man kan läsa? Och finns det någon som funkar bra till just Reason?

Det är 3:an jag jobbar i för tillfället.

Nu har jag inte reason men det där med presets till mastring är inget att utgå från. Allt beror ju på hur allt har mixats, vad som har använts. Det är bättre du läser på lämplig litteratur. Finns väl en hel del för reason och även video. Sen har ju studio haft med mastring. Om du inte har de numren så köp dem.

Postat (redigerat)
Det är bättre du läser på lämplig litteratur.

Mastering Audio / The art and the sience - Bob Katz är en bra början.

Men finns det någon speciell guide för nybörjaren på nätet man kan läsa?

Sök här , På google, på Youtube etc finns tusentals trådar och tutorials.

Redigerat av Piccazzo
Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Youtube i all ära, men oftast är det drygt att leta runt där. Är det inte nån ryss som sitter där och knappt kan engelska så är det whiggers som lägger vikten vid att låta så mycket ghetto-black de kan att man tappar suget att följa med. Men jag funderar på att kanske köpa nåt gammalt nummer av studio där de tar upp det. Jag vill gärna ha med bilder och ganska enkelt förklarat i början. Många av guiderna jag stöter på är inriktade till de som redan vet lite om allt. Men för en som knappt hänger med i vad vissa ord betyder så behövs något lite mer enklare. 🙂

Redigerat av Specs
Postat
Många av guiderna jag stöter på är inriktade till de som redan vet lite om allt. Men för en som knappt hänger med i vad vissa ord betyder så behövs något lite mer enklare.

Fokuserar och studerar du på mer om mixning istället kommer det att gynna dig mera.

Har du en bra mix kan det räcka med att lägga på en limiter för att få upp låten ett par db.Och lär du dig mer om mixning kommer begreppen du inte förstår inom mastring bli uppenbara.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Youtube i all ära, men oftast är det drygt att leta runt där. Är det inte nån ryss som sitter där och knappt kan engelska så är det whiggers som lägger vikten vid att låta så mycket ghetto-black de kan att man tappar suget att följa med. Men jag funderar på att kanske köpa nåt gammalt nummer av studio där de tar upp det. Jag vill gärna ha med bilder och ganska enkelt förklarat i början. Många av guiderna jag stöter på är inriktade till de som redan vet lite om allt. Men för en som knappt hänger med i vad vissa ord betyder så behövs något lite mer enklare. 😛

Om du inte en har lärt dig mixa än är det ingen idé tänka på mastring överhuvudtaget än. Det kan du börja ta itu med när du lärt dig mixa hyfsat bra. Ska finnas Reason för nybörjare. Tittat på deras egna hemsida, forum om såna tips? borde finnas det där. Sen har du internal mixing som går köpa när det gäller video och rso som går ladda ned. De använder visserligen cubase men det spelar ingen roll eftersom det är tekniken som är det väsentliga.

Redigerat av DieHard
Specs (oregistrerad)
Postat

Ok. Det verkar som att jag får lära mig lite om mixning. Man är bara så ivrig att få leka ihop låtar att man medvetet skippar såna där bitar. Roligare att leka än att läsa, men förr eller senare måste man ju ta tag i den biten. Tror dock att det är riktigt skoj när man väl kommer igång. Tackar för svaren.

Jag tänkte jag skulle beställa det här numret av Studio. Verkar passa mig alldeles perfekt! 😛

http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.