Jump to content
Annons

Beyerdynamic - DT770 PRO


ThomasJ

Recommended Posts

Var o besökte 4sound för ett tag sedan, provlyssnade ett par Beyerdynamic - DT770 PRO.

Gillade dem skarpt.

Hur funkar dessa till mixning?

Han sade att det är en allaroundlur, och att att "brossan" var snäppet vassare.

Vad säger ni om dem?

De sitter skönt som fasiken o priset är passande osså.

Tänkt som mixningslur och till sång eftersom dem är slutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är en länk till Headroom där man kan jämföra eq grafer, isolering mm med de flesta kända lurarna. http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

Kolla annars på Head-fi forumet där det finns spaltmeter om allt som har med lurar att göra.

Dessa lurar är slutna vilket är bra för sånginspelning då läckaget måste undvikas. Sennheiser 280 pro är bland de vassaste på isolering med ca 30 dB, dessutom billigare (tror jag). När det gäller mixning så föredrar de flesta öppna lurar eftersom slutna i stort sett alltid får eq problem pga den slutna konstruktionen. Bra öppna lurar ger oftast ett mer neutralt ljud. Har läst gott om 770, med viss överdriven bas om man kollar kurvorna. Köp om du gillar dom. Tror den finns i olika utföranden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par DT770. Bra detaljerade lurar med bra ljudtryck och det är skönt att man får med basen så pass mycket. I klena lurar är det lättare att gröta ihop det.

Diskanten är oförlåtande vilket på den positiva sidan betyder att du hör tydligt vad som händer eller om det blir "fel". På den negativa sidan är att det kan bli lite vasst speciellt om du sitter långa pass eller med över-excitade grejor trots att de är bekväma (kan bli lite varmt om öronen också ... 😉 .

Jag använder alltid mina DT när jag ska göra något noggrant men jag byter då och då om jag sitter länge. Även om jag tycker att mina andra lurar låter mycket sämre efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avråder dig skarpt att köpa DT770, DT880 kostar bara några några hundra extra, cirkus 2200 från tyskland.

Om man läser på t.e.x head-fi.org platsar inte ens DT770 i diskutionerna, utan det är främst DT880 VS K701 som debatteras..som de bästa prisvärda lurarna nu..

Om jag minns rätt...om man föredrar stark överdriven bas så ska man nog välja DT770 om det är DJ lur du söker, medans DT880 är mer Neutral.. Jag kan blanda ihop DT770 med DT990, så rätta mig om jag har fel.

Jag själv äger den senaste PRO versionen av DT880, är mycket nöjd med dom lurarna.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par DT770. Bra detaljerade lurar med bra ljudtryck och det är skönt att man får med basen så pass mycket. I klena lurar är det lättare att gröta ihop det.

Diskanten är oförlåtande vilket på den positiva sidan betyder att du hör tydligt vad som händer eller om det blir "fel". På den negativa sidan är att det kan bli lite vasst speciellt om du sitter långa pass eller med över-excitade grejor trots att de är bekväma (kan bli lite varmt om öronen också ... 😉 .

Jag använder alltid mina DT när jag ska göra något noggrant men jag byter då och då om jag sitter länge. Även om jag tycker att mina andra lurar låter mycket sämre efteråt.

Kan uppleva samma sak med mina DT880, speciellt om man sitter över 10 timmar per dag och lyssnar på musik.

Öronen blir ganska så trötta..då det lurarna har ett extremt fylligt ljud med bra ljudtryck...

På den Punkten vinner nog AKG skulle jag tänka mig...som i allmänhet har en tunnare ljudbild...vilket är mera behagligt för öronen i längden...dock får man kanske inte samma sköna ljudupplevelse som med DT lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis: Jag har faktiskt bl.a. ett par akg 240M jag switchar med. 😉

TomasJ: Tänk på att DT880 är ÖPPNA/semiöppna (det är de väl?) ifall du vill ha till sång.

Skiljer det inte mycket i pris ska du definitivt testa dem annars.

edit: Tänk på att det finns 3 versioner av DT770 ifall du inte vet vilken du har testat. DT770M och DT770 Pro med 80 resp 250 Ohm. Mina är Pro, M isolerar bättre och har volymkontroll.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har gjort många mixar till större delen i DT770 PRO (slutna), om man kan dem så funkar de bra. Utmärkta inspelningslurar dessutom.

Basåtergivningen tycker jag är fenomenal, man hör precis vart saker ligger. Djupet är väl det som kanske saknas en aning, men det är inget problem för mig eftersom jag vet "hur det ska låta när det låter rätt" i just de lurarna. Om du ska ha kombinerad mix- och inspelningslur så är detta är mycket bra val.

Tilläggas bör att jag inte har testat Ultrasonelurarna som det alltid blir ett himla surr om när hörlurar ska rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har också ett par DT 770 PRO (250 ohm) och är helt fantastiskt nöjd med dem. har egentligen ingenting att tillägga (utom att även jag är nöjd med dem) utan kan bara hålla med om det som cborg och Elof skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avråder dig skarpt att köpa DT770, DT880 kostar bara några några hundra extra, cirkus 2200 från tyskland.

Om man läser på t.e.x head-fi.org platsar inte ens DT770 i diskutionerna, utan det är främst DT880 VS K701 som debatteras..som de bästa prisvärda lurarna nu..

Om jag minns rätt...om man föredrar stark överdriven bas så ska man nog välja DT770 om det är DJ lur du söker, medans DT880 är mer Neutral.. Jag kan blanda ihop DT770 med DT990, så rätta mig om jag har fel.

Jag själv äger den senaste PRO versionen av DT880, är mycket nöjd med dom lurarna.

Skall ta en lysning på måndag inan jag bestämmer mig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Finns bättre lurar billigare 😳

Smaksak?

Självklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak är det ganska korkat att ens fundera på lurar i 2-3k klassen. Då funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu är smaksak vi ska diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bättre lurar billigare 😛

Smaksak?

Självklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak är det ganska korkat att ens fundera på lurar i 2-3k klassen. Då funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu är smaksak vi ska diskutera.

Korkad eller ej,. jag är bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de ändå kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. 😳 Men eftersom du inte hade nått annat förslag då så kör jag på dessa. De har fått goda omdömen och räcker för mig.

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bättre lurar billigare 😛

Smaksak?

Självklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak är det ganska korkat att ens fundera på lurar i 2-3k klassen. Då funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu är smaksak vi ska diskutera.

Korkad eller ej,. jag är bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de ändå kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. 😳 Men eftersom du inte hade nått annat förslag då så kör jag på dessa. De har fått goda omdömen och räcker för mig.

Mvh

Memphis

Syftade inte på dig. Jag menade just 'smaksak' argumentet. läs ditt PM 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Finns bättre lurar billigare 😉

Smaksak?

Självklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak är det ganska korkat att ens fundera på lurar i 2-3k klassen. Då funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu är smaksak vi ska diskutera.

Korkad eller ej,. jag är bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de ändå kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. :rolleyes: Men eftersom du inte hade nått annat förslag då så kör jag på dessa. De har fått goda omdömen och räcker för mig.

Mvh

Memphis

Syftade inte på dig. Jag menade just 'smaksak' argumentet. läs ditt PM 🙂

Är du säker på att du inte menar "prisvärt"? jag har svårt att tänka mig att ett par iStuff (eller liknande i samma prisklass) gör samma jobb lika bra eller bättre än ett par studiolurar i DT770-klassen.

Smaksak betyder ju vad man gillar personligen, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

DT770 Pro lurarna upplever jag som rejält "hängmattiga" :rolleyes: Mycket lågbas och mycket övre diskant. De är i mitt tycke alldeles för extremt hypade i både bas och diskant registret, vilket för min egen del, gör de omöjliga att använda i mix.

Bra kontrollurar kanske om man vill kolla så att man inte har mycket lågbas eller diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...