Jump to content
Annons

När bli monitorerna för stora? 8" i 16 kvm rum


carlmorner

Recommended Posts

Godag, har lite pengar över och skall köpa ett par monitorer ur den nya rokit serien G2. Varit å lyssnat på dem och dem låter riktigt bra.

Lyssnade först på 5:an lite för klen bas, 6:orna är riktigt bra och 8:orna har jag faktiskt inte hunnit lyssna på, men antagligen är basen ännu bättre.

Hur som helst kommer jag ha dem i ett rum som är ca 4-5x4-5m stort närmare 5 . Då undrar eftersom jag ha pengar över och börjar bli sugen på 8:orna om det är overkill. 6:orna låter grymt bra men vore fett med 8:or.

Är mitt rum för litet? Vad är det som brister?

Vet att man kan få problem med basen, men kommer jag det?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vårt kontrollrum är nog ungefär i samma storlek som ditt... men jag tycker det funkar riktigt bra med 8"... :rolleyes: dessutom brukar man ju kunna ställa in hur långt ner basen ska gå. tror jag kan ställa en kurva på 45, 60, 75 och 100 Hz.. så då kan man ju anpassa lite med efter rummet om man vill det..

Lycka till!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. mitt kontrollrum är knappt 20 kvadrat och jag har ett par JBL4430 med 15" i basen och jag tycker det är rätt lagom.. Skulle tror att det vad som är lagom eller inte har mycket med akustiken att göra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst håller jag med om att akustisken är det viktiga. Jag hade mina RP8 i ett rum som var betydligt mindre än 16 kvadrat och det var inga problem alls tack vare akustisken i rummet.

Dessutom behöver du inte dra på så mycket på RP8 för att få en hyffsad basåtergivning, vilket är en fördel i "mindre rum".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. mitt kontrollrum är knappt 20 kvadrat och jag har ett par JBL4430 med 15" i basen och jag tycker det är rätt lagom.. Skulle tror att det vad som är lagom eller inte har mycket med akustiken att göra..

Jag skulle säga att akustiken avgör väldigt mycket men att akustiken inte nödvändigtvis måste vara dålig bara för att rummet är litet (även om det oftast finns ett samband om rummet i fråga är obehandlat). Att köpa större högtalare för att spela djupare i ett litet rum är ofta bortkastade pengar då små rum (om solida väggar) oftast inte kan återge den lägsta oktaven men om man däremot bara vill kunna spela starkare så är ju självklart större = bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde det vara högtalarnas kastlängd som avgör om de fungerar i större eller mindre rum. Exempelvis så har en hornlåda och horndiskanter väldigt lång kastlängd och fungerar därför dåligt på nära håll...

Detta att ett litet rum inte kan återge låga frekvenser, har jag hört från flera håll - men jag har också hört från andra håll att det inte stämmer. Ett bevis för det, är hörlurar, där ett VÄLDIGT litet "rum" utan problem kan återge ner till 20Hz. Jag har inte mätt upp mitt eget rum (som är ca 12m2), men jag hör i alla fall alla låga frekvenser som förekommer i min musik...

Är teorin att man måste ha ett rum som kan innehålla en stående våg av alla frekvenser, så borde man ju behöva ett rum där ett av måtten är ca 17m för att kunna återge en ton på 20Hz. Fullt så stora lurar har jag inte sett ännu, så det låter lite märkligt... 😉

Finns det några relevanta artiklar att ta del av angående ämnet, så att man kan känna sig lite säkrare på vad som verkligen är korrekt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några relevanta artiklar att ta del av angående ämnet, så att man kan känna sig lite säkrare på vad som verkligen är korrekt? 😉

Detta har jag tänkt på. Skulle gärna se ett nummer Studiospecial från Studio som behandlar ämnet just: Akustik!

Där det på ett pedagogiskt sätt beskriver de grundläggande reglerna och beräkningarna som behövs för att få ordning på frekvenserna i en hemmastudio eller större inspelningsstudio. Jag tycker akustik är en djungel och skulle gärna se en sådan tidning. 😲 Någon med mig? 😉

/Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några relevanta artiklar att ta del av angående ämnet, så att man kan känna sig lite säkrare på vad som verkligen är korrekt? 😉

Detta har jag tänkt på. Skulle gärna se ett nummer Studiospecial från Studio som behandlar ämnet just: Akustik!

Där det på ett pedagogiskt sätt beskriver de grundläggande reglerna och beräkningarna som behövs för att få ordning på frekvenserna i en hemmastudio eller större inspelningsstudio. Jag tycker akustik är en djungel och skulle gärna se en sådan tidning. 😲 Någon med mig? 😉

/Mvh

Memphis

Absolut!

Problemet är att ämnet är så omfattande att en artikel (även om den är väldigt lång) inte kan täcka allt, utan det skulle egentligen behövas en längre artikelserie som tar upp bit för bit...

Det är inte allt som är så lätt att förstå heller eftersom det ibland handlar om nästan samma sak (som lätt kan göra att folk pratar förbi varandra...) - exempelvis att man kan dämpa rummets efterklangstid i alla frekvenser med lämpliga absorbenter av glasull, akustikskum o dyl (vilket ofta kan räcka), men att stående vågor vid låga frekvenser bara kan reduceras ganska marginellt med "normala" absorbenter och i stället ofta kräver avstämda basfällor som placeras rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde det vara högtalarnas kastlängd som avgör om de fungerar i större eller mindre rum. Exempelvis så har en hornlåda och horndiskanter väldigt lång kastlängd och fungerar därför dåligt på nära håll...

Detta att ett litet rum inte kan återge låga frekvenser, har jag hört från flera håll - men jag har också hört från andra håll att det inte stämmer. Ett bevis för det, är hörlurar, där ett VÄLDIGT litet "rum" utan problem kan återge ner till 20Hz. Jag har inte mätt upp mitt eget rum (som är ca 12m2), men jag hör i alla fall alla låga frekvenser som förekommer i min musik...

Är teorin att man måste ha ett rum som kan innehålla en stående våg av alla frekvenser, så borde man ju behöva ett rum där ett av måtten är ca 17m för att kunna återge en ton på 20Hz. Fullt så stora lurar har jag inte sett ännu, så det låter lite märkligt... 😮

Finns det några relevanta artiklar att ta del av angående ämnet, så att man kan känna sig lite säkrare på vad som verkligen är korrekt? 🙁

Fördelen (och nackdelen) med hörlurar är att vi endast hör direktljudet. Om vi använder högtalare i ett rum så en stor portion av det vi hör rummets färgning. I basen är denna (oftast) som starkast och framförallt i rum men tjocka betongväggar som inte släpper igenom så mycket bas heller och på så vid ger upphov till väldigt starka stående vågor. Direktljudet i detta register brukar oftast vara relativt lågt i förhållande till stående vågor och i de flesta mätningar jag sett brukar basen rulla av väldigt kraftigt efter första stående vågen (1,0,0) och de undantag jag sett brukar ofta vara rum som inte har kraftiga väggar.

Mer om detta finns att läsa i; Master Handbook of Acoustics, Everest F Alton, 4th edition. Kapitel 15.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45654

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de utförliga svaren! Efter att ha varit å lyssnat på rokit g2 8:orna nu idag så måste jag säga att de låter grymt. Och att även fast man spelar lågt får man en riktigt bra basåtergivning.

Skall beställa dem på thomann nu ikväll. Skall även beställa ljudkablar ( 1/4" TRS) tele alltså. Men jag har grymt svårt att avgöra vilka kablar som är bra.

Det enda jag vet är att dem behöver vara 2m +, och 1/4" TRS. Vore extremt trevligt om någon kunde visa ett par bra kablar på thomann, för det vore surt om jag köper fel och inte kan köra igång monitorerna direkt...

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...