Jump to content
Annons

Vad heter skalan mot annan tonart? och en fråga till


bdatony

Recommended Posts

Blev det sämre känsla med G7 istället för GMaj7?

Behåll gmaj om du gillar gmaj! G7 har en helt annan funktion. vill du byta ut det kan du ju testa maj9 add9 eller 6. de har samma funktion 🙂

Kan man spela Bb-dur över C-dur?

Man kan spela vad man vill över vad som helst så länge det låter bra. Teorin är väl mer ett oumbärligt hjälpmedel än en lag. Men rent teoretiskt så blir ett cdur accord med ett överlagrat Bbdur ett C13 och följer den mixolydiska skalan (såtillvida du använder Bb-lydiska skalan). så varför inte? 🙂 om du däremot använder Cmaj7 är jag mer tveksam till hurvida det är teoretiskt korrekt eller inte, men i slutändan är det ändå alltid örat som måste avgöra!

🙂 någon mer fråga du tänkte på? 🙂

OJ, sorry :-)

Nu såg jag att det är ju C-dorisk jag spelar... Det ska ju funka.

Ska testa de förslagen strax.

Tack så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...
Det intresanta med modala skalor är att i antika Eyptien och Grekland så använde man dem som en del av läkekonst.

Musik tillhörde både matematik och läkekonst (helande). Dorisk t,ex användes för att hela depression, stress, mm med andra tunga mentala tillstånd. Man använde säg också av modala skalor i kombination med stjärntecken, etc.

Notera att Mixolydisk ansågs skapa lata och ambitionslösa människor.. (Mixo = blues..😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikregler är till för att läras in och sedan för att brytas mot.

😆🙂

Det låter så j-vla trist med alla regler och förordningar /.../

Det tyckte jag också förut. Nu har jag börjat intressera mig själv mer och mer för teorin (är inte alls särskillt duktig än men jag jobbar på det). Det är som mige89 säger att med teorin så kan man få en hint om vad man KAN göra och sedan använder man gehöret och GÖR det på det bästa sättet beroende på situationen.

Det är liksom inte regler och förordningar utan bara snarare en hjälp... Sen är det härligt att förstå varför ackord och skalor ser ut som de gör, varför vissa toenr låter bra på vissa ställen men inte lika bra på andra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intresanta med modala skalor är att i antika Eyptien och Grekland så använde man dem som en del av läkekonst.

Musik tillhörde både matematik och läkekonst (helande). Dorisk t,ex användes för att hela depression, stress, mm med andra tunga mentala tillstånd. Man använde säg också av modala skalor i kombination med stjärntecken, etc.

Notera att Mixolydisk ansågs skapa lata och ambitionslösa människor.. (Mixo = blues..😆

Alltså kan vi snabbt då säga att mixolydiska skalor är till för feta bluesgubbar som både är lata och ambitionslölsa!

🙂

ironi

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...