Jump to content
Annons

Snare roll


Uozon

Recommended Posts

Håller på med en låt, har en pad i början som ska tar slut efter ett tag. Där kommer en snar roll(virvelrulle) in, men den låter väldigt stel och okänslig. Det är inte något försök till en "det-ska-låta-så-naturligt-som-möjligt, jag vill bara få mer känsla i den. Har försökt med reverb för att få ett bra känsla i den. Trixar även med kompressor men den låter inte så avslappnad och känslofullt som jag vill ha den.

Har ni några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller på med en låt, har en pad i början som ska tar slut efter ett tag. Där kommer en snar roll(virvelrulle) in, men den låter väldigt stel och okänslig. Det är inte något försök till en "det-ska-låta-så-naturligt-som-möjligt, jag vill bara få mer känsla i den. Har försökt med reverb för att få ett bra känsla i den. Trixar även med kompressor men den låter inte så avslappnad och känslofullt som jag vill ha den.

Har ni några tips?

Är den en sample eller har du midinötter att tillgå? Ljudexempel på hur det låter nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med några bra samplingar, typ som Addictive Drums eller nån annan plugg? Eller är det bara ett virvelljud? För om du bara har ett ljud så kommer det nog aldrig låta bra.

Det handlar om att variera velociteten. Låt oss säga att du skriver en roll i 16-delar. Då brukar det blir bra om man gör så att första slaget är starkt, andra slaget är svagt, tredje är halvstarkt och fjärde svagt igen. Sen gör man likadant tre gånger till. Då låter det som att det är två händer som spelar på trumman och inte en robot.

Edit: Du hann före! 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Är den en sample eller har du midinötter att tillgå? Ljudexempel på hur det låter nu..

Vill du ha på bara rollen eller med intro så du kan hur hör det låter tillsammans?

Om du kör multisamplat och inte har en viss sampling som är avsedd för snarerolls, se till att du kör med väldigt låg velocity under rollen, men ingångsslagget kan vara lite hårdare. Variera velocityn regelbundet, fast håll dig låt säga under 50-60 i velocityvärde, om kanske ännu mer.

Nej det är inte en mulitsample utan e bara en wavfil som ljudet kommer ifrån. Ska tänka på det där med velocityn, jag bör någ säga att tempot på låten ligger på 64 eller det kanske ni inte har så stor nytta av att veta.

Kör du med några bra samplingar, typ som Addictive Drums eller nån annan plugg? Eller är det bara ett virvelljud? För om du bara har ett ljud så kommer det nog aldrig låta bra.

Det handlar om att variera velociteten. Låt oss säga att du skriver en roll i 16-delar. Då brukar det blir bra om man gör så att första slaget är starkt, andra slaget är svagt, tredje är halvstarkt och fjärde svagt igen. Sen gör man likadant tre gånger till. Då låter det som att det är två händer som spelar på trumman och inte en robot.

Edit: Du hann före! 🙂

FPC:en i FL Studio men jag använder en ljudfil och inte flera, kan dock slänga in flera fast jag tror inte det blir så bra.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Är den en sample eller har du midinötter att tillgå? Ljudexempel på hur det låter nu..

Vill du ha på bara rollen eller med intro så du kan hur hör det låter tillsammans?

Tycker du fått bra svar, men med tanke på vad du sitter på kanske det blir svårt att få till det (?) utan att du tillför andra samples... Lägg upp ljudexempel ändå..lite lättare med en som visar helheten - inkl. intro alltså 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du fått bra svar, men med tanke på vad du sitter på kanske det blir svårt att få till det (?) utan att du tillför andra samples... Lägg upp ljudexempel ändå..lite lättare med en som visar helheten - inkl. intro alltså 🙂

Här

Ja det var ett riktigt sömnpiller.. - inget illa menat - tvärtom så förstår jag att du är ute efter något bättre. Det är ju framförallt frågan om velocity. Om du kollar på filen..tror det blir svårt, men skulle det fungera att klippa upp den? Vet inte vad du sitter på för andra samples, men bättre än det där borde inte vara alltför avlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du fått bra svar, men med tanke på vad du sitter på kanske det blir svårt att få till det (?) utan att du tillför andra samples... Lägg upp ljudexempel ändå..lite lättare med en som visar helheten - inkl. intro alltså 🙂

Här

Ja det var ett riktigt sömnpiller.. - inget illa menat - tvärtom så förstår jag att du är ute efter något bättre. Det är ju framförallt frågan om velocity. Om du kollar på filen..tror det blir svårt, men skulle det fungera att klippa upp den? Vet inte vad du sitter på för andra samples, men bättre än det där borde inte vara alltför avlägset.

Klippa upp, jag kan justera miditonera lite och velocity. Angånde att du sa att det är ett sömpiller, hela låten bygger på att den är mycket avslappnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du fått bra svar, men med tanke på vad du sitter på kanske det blir svårt att få till det (?) utan att du tillför andra samples... Lägg upp ljudexempel ändå..lite lättare med en som visar helheten - inkl. intro alltså 😄

Här

Ja det var ett riktigt sömnpiller.. - inget illa menat - tvärtom så förstår jag att du är ute efter något bättre. Det är ju framförallt frågan om velocity. Om du kollar på filen..tror det blir svårt, men skulle det fungera att klippa upp den? Vet inte vad du sitter på för andra samples, men bättre än det där borde inte vara alltför avlägset.

Klippa upp, jag kan justera miditonera lite och velocity. Angånde att du sa att det är ett sömpiller, hela låten bygger på att den är mycket avslappnad.

😄 Lät bara nice..nyfiken på fortsättningen! Vad jag menade var att den (virveln) var något livlös!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har inte lyssnat på ditt ljudexempel.

Men bra tips med att jobba på velocityn.

Ett trick som jag fortfarande använder som var riktigt praktiskt på den tiden man hade 11 sekunder i samplingstid i hela samplern.

Vid lägre velocity så flyttar man in samplestarten, dvs det blir mindre attack på virveln och man får en bra variation på virveln.

Vet inte om den funktionen finns i FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...