Jump to content
Annons

Telecaster el. Stratocaster + blues junior = Jazz/funk/Soul?


remotec

Recommended Posts

Hej!

Tänkte köpa min första elgitarr och stärkare. Jag kommer spela jazz, funk och soul. Jag vill gärna ha en så mångsidig gitarr som möjligt och har fått för mig att fenders telecaster och stratocaster (jag kommer köpa kopior, runt 5000:-) är just det, rätta mig gärna om jag har fel! Jag har siktat in mig på en Fender Blues Junior som jag hört ska vara en riktigt bra stärkare, inte alltför dyr och väldigt schysst sound.

Jag har fattat att hårdvaran såklart har stor betydelse, mic osv. Inom det området är jag helt novis!

Jag har provspelat en Ibanez och lite annat men fastnade för stratan och telen, dom var ritktigt sköna att spela på!

Så, vad ska jag köpa? Vad ska jag tänka på när jag köper kopior? Hur får jag det soundet jag vill ha för runt 10.000 (gura och stärkare)?

Den som känner sig träffad får gärna komma med förslag på vad jag bör leta efter.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till det du ska spela passar en Strata bra. Stärkaren har jag ingen koll på.

Ska du köpa kopior så rekommenderar jag Squires Standard strator (inte affinity). De får skäll här och där men kvalitén kan skilja ganska mycket mellan två likadana modeller på billiga gitarrer (typ upp till 10 000:-). Det lönar sig att leta och framför allt att prova gitarrer tills man hittar en man trivs med och som låter bra.

Du kan du också välja att köpa en begagnad Fender då kvalitén är bättre än Squire. Men även här gäller det att spela och lyssna. Känns den bra och låter bra i ditt tycke är den det också. Det är svårt att ge riktlinjer eftersom val av gitarr är rätt personligt.

Vet inte om det hjälpte dig så mycket. Bara mina 50 öre. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Till det du ska spela passar en Strata bra. Stärkaren har jag ingen koll på.

Ska du köpa kopior så rekommenderar jag Squires Standard strator (inte affinity). De får skäll här och där men kvalitén kan skilja ganska mycket mellan två likadana modeller på billiga gitarrer (typ upp till 10 000:-). Det lönar sig att leta och framför allt att prova gitarrer tills man hittar en man trivs med och som låter bra.

Du kan du också välja att köpa en begagnad Fender då kvalitén är bättre än Squire. Men även här gäller det att spela och lyssna. Känns den bra och låter bra i ditt tycke är den det också. Det är svårt att ge riktlinjer eftersom val av gitarr är rätt personligt.

Vet inte om det hjälpte dig så mycket. Bara mina 50 öre. 😛

Tja!

Det du säger låter vettigt! Jag ska kolla in Squire, vet du vart dom säljs någonstans (i stockholm)? Vore grymt.

Tack för ditt svar, nu är jag ett steg närmre gitarrköpet!=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det du säger låter vettigt! Jag ska kolla in Squire, vet du vart dom säljs någonstans (i stockholm)? Vore grymt.

Tack för ditt svar, nu är jag ett steg närmre gitarrköpet!=)

JAM i Malmö vet jag har Squire. Så det borde de i Stockholm då rimligen också ha. Annars har Börsen garanterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du tillfälle så testa en Fernandes Stratakopia, de sägs vara bra. Låter i alla fall bra.

Lyssna:

Läs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fernandes_Guitars

Edit:

Och här fanns en till salu på Blocket;

http://www.blocket.se/vi/17404439.htm?ca=11_s

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt lustigt att jag länge spelat på en ibanez rg innan jag för några månader sedan skaffade mig just en en blues jr + en Eric Johnson american stratocaster :rolleyes:

Förstärkaren är jag svinnöjd med, den passar utmärkt till fendergitarrerna, har spelat med en tele o en strata på den (iofs extremt fina modeller, EJ sig strat ooch am tele 52reissue ), det ger en skön attack på ljudet som man vill ha om man spelar rytmiskt som i soul o funk o sånt. sedan gillar jag att man kan styra över volymen o få lite lätt distat ljud när man spelar hårt på strängarna.

jag presonligen rekommenderar dig att köpa en strata, det är lite fler möjligheter till olika ljud med tre mickar än med två som på telen. men det är väl en smaksak. känner du ingengitarrkompis som ska till usa, det är ju halva priset där, då kan du få en riktigt schysst gitarr för pengarna 🥰

testa gitarren med förstärkaren inna du köper den om du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...