Jump to content
Annons

USA & Valresultatet.


Plus o Minus

Recommended Posts

Annons

Det är nog Bin Ladin som ligger bakom Bushs seger. Han behöver en "bad guy" som USAs president, annars blir han ju arbetslös. Hela svenska kultureliten drog nog också en lättnadens suck, mr Bush är ju den perfekta amerikanska stereotypen att tycka illa om.

Link to comment
Dela på andra sajter

men samtidigt rätt dumt av bin laden att snacka baja nu på senare tid också, folket vill ju ha en krigsgalen patriot som kan slå tillbaks mot det onda hotet i öst.

Just det jag menar, fast tvärtom. Tror du att Bin Laden VILL ha bort Bush? Fundera lite...., det är inte så självklart som man kanske först tänker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som sett Fahrenheit 9/11 kan nog inte förstå utgången av detta val

Håller med dig! Nu får vi leva med en mycket sjuk person som ledare för den enda supermakten vi har kvar i fyra år till!

Bara inte CIA. sufrar runt på detta forum! då lär vi ju bli terroriststämplade allihop!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bush är ju sådär lagomt smart?

Bush är verkligen påläst

Jag kan tänka mig hans rådgivare 2 minuter innan tv-framträdandet:

"Om han ställer några knepiga frågor med svåra ord, se till att återupprepa ordet. Ok? Det brukar funka, försök även att böja det och prova att få in det i luddiga meningar. Det förvirrar folk och med lite tur tror de att du vet vad han egentligen frågade om"

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade likosm fått uppfattningen att Kerry faktiskt skulle vinna. En så stor rad offentliga personer har argumenterat för en förändring så jag blev överaskad över att det gick som det gjorde. Men det var intressant att se vilka delstater som är demokrater och vilka som är republikaner.... Not!!!

Vi intresserar oss mindre för vem som sitter i Europaparlamentet och påverkar vår europeiska framtid än vem som vinner Narcissistvalet..förlåt presidentvalet i USA. Är inte det lite konstigt? Är det för att det är mer som en show.. typ Oskarsgalan eller något? "Foor Moor yeears" skallrade terminator... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt för att så pass många generealiserar amerikaner som "för dumma för sitt eget bästa". Det är så många som uttalar sig om det. Är vi svenskar intellektuellt övermäktiga och lämpliga förmyndare som minsann vet vad som är bäst i alla lägen? Vår bild av världen bildas även den, i största allmänhet, av de stora medieföretagen. Om än ej i samma utsträckning som jänkarnas.

Valdeltagandet i USA har varit skrämmande lågt under de senaste valen. Det skrevs om att "rekordmånga röstade" i år men den siffran kommer ändå, i jämförelse med andra länder, vara undermålig. Restriktioner, lathet. Vilka är det som röstar, vilka får rösta. Vilken socialgrupp tillhör de? Jag har svårt att förstå det låga valdeltagandet men kan tänka mig att insynen i politiken i USA är oerhört begränsad. Dessutom är byråkratin komplicerad.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna sett att Bush kunde återvända till sitt färgstarka barliv istället för att tömma ovala rummet på konjak och leka med papsens gamla polare Sadam och bin Laden. Det är inte kul när kompisar från förr sviker än på detta sättet. Personligen hade jag gärna sett fler röster på Nader för att komma ifrån tvåpartisystemet eller åtminstone ge mer ved till den elden.

Men är det inte så att så fort det talas USA så blir Svensson en expert inom området?

Ingen annan som reagerar på det?

Sen kan man ju bara spekulera i om Kerrys politik i praktiken hade blivit så oerhört annorlunda.

Däremot kan jag med gott samvete säga att jag fruktar vad fyra år till med Bush kommer att innebära. 🙂

EDIT: Jag håller med Egget. Hur många svenskar intresserar sig för Europaparlamentet? Inte så många som sätter sig in där.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det gick som det gick. Värsta är ju att den lallande *** får mer stöd i kongressen. 🙁 Framtiden ser dyster ut med galningen kvar.

Ang Europaparlamentet tror jag det har med att göra att svenskar vill vara delaktiga i det här med en union med resten av europa men inte vill se det hela bli ett USE. Det är ju "Nästan" som i USA där varje stat her egna lagar och åsikter men är en del av det stora landet med kongressen, presidenten osv.

OBS! Detta var en ren gissning.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt för att så pass många generealiserar amerikaner som "för dumma för sitt eget bästa". Det är så många som uttalar sig om det. Är vi svenskar intellektuellt övermäktiga och lämpliga förmyndare som minsann vet vad som är bäst i alla lägen? Vår bild av världen bildas även den, i största allmänhet, av de stora medieföretagen. Om än ej i samma utsträckning som jänkarnas.

Valdeltagandet i USA har varit skrämmande lågt under de senaste valen. Det skrevs om att "rekordmånga röstade" i år men den siffran kommer ändå, i jämförelse med andra länder, vara undermålig. Restriktioner, lathet. Vilka är det som röstar, vilka får rösta. Vilken socialgrupp tillhör de? Jag har svårt att förstå det låga valdeltagandet men kan tänka mig att insynen i politiken i USA är oerhört begränsad. Dessutom är byråkratin komplicerad.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna sett att Bush kunde återvända till sitt färgstarka barliv istället för att tömma ovala rummet på konjak och leka med papsens gamla polare Sadam och bin Laden. Det är inte kul när kompisar från förr sviker än på detta sättet. Personligen hade jag gärna sett fler röster på Nader för att komma ifrån tvåpartisystemet eller åtminstone ge mer ved till den elden.

Men är det inte så att så fort det talas USA så blir Svensson en expert inom området?

Ingen annan som reagerar på det?

Sen kan man ju bara spekulera i om Kerrys politik i praktiken hade blivit så oerhört annorlunda.

Däremot kan jag med gott samvete säga att jag fruktar vad fyra år till med Bush kommer att innebära. 🙁

EDIT: Jag håller med Egget. Hur många svenskar intresserar sig för Europaparlamentet? Inte så många som sätter sig in där.

Ang. USA så måste jag hålla med. Finns många amerikaner som är smarta, men folk har i allmänhet tröttnat och orkar inte bry sig om vem som bestämmer. "Det gör ju ingen skillnad, det är samma skrot och korn ändå."

Och för att komma till EU så har vi precis samma problem där som amerikanerna har med sitt eget land. Vi vet inte hur systemet fungerar ordentligt, de stora länderna har massa makt, vi är bara fjuttiga och allla stör sig på oss. Varför bry sig? EU är inte en demokrati, det är en byråkrati.

Sedan påverkar valet i USA hela världen, och vi tycker inte om att se en idiot bli omvald till ledare för ett land som har så mycket makt över världen politisk, ekonomisk och militärt. EU å andra sidan blir bara en hög gubbar som sitter och suger ut länderna på pengar och inte egentligen bidrar med något konstruktivt. Kanske därför vi intresserar oss mer för den stora maktfaktorn, för EU är inte en maktfaktor i samma skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi intresserar oss mindre för vem som sitter i Europaparlamentet och påverkar vår europeiska framtid än vem som vinner Narcissistvalet..förlåt presidentvalet i USA. Är inte det lite konstigt? Är det för att det är mer som en show.. typ Oskarsgalan eller något? "Foor Moor yeears" skallrade terminator... 🙁

Tror det finns två anledningar till att vi intresserar oss för USA såpass mycket som vi faktiskt gör.

1. Dom uppmärksammas i media otroligt mycket. Förmodligen på grund av punkt 2, men även de facto att vår kultur influerats otroligt mycket av deras.

2. Det är den enda supermakten som är nåt att räkna med. Vill dom så utplånar dom allt liv på jorden inom en timma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. USA så måste jag hålla med. Finns många amerikaner som är smarta, men folk har i allmänhet tröttnat och orkar inte bry sig om vem som bestämmer. "Det gör ju ingen skillnad, det är samma skrot och korn ändå."

Och för att komma till EU så har vi precis samma problem där som amerikanerna har med sitt eget land. Vi vet inte hur systemet fungerar ordentligt, de stora länderna har massa makt, vi är bara fjuttiga och allla stör sig på oss. Varför bry sig? EU är inte en demokrati, det är en byråkrati.

Blanda inte ihop sveriges politik med USA's nu bara och EU's politik är ingenting i jämnförelse med USA's.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Snillen spekulerar.

Ni är ungefär lika pålästa och intressanta som skvallertanterna på mitt jobb när det gäller utrikespolitik. 🙁

"Jaha, tänk att det blev Busch. Har dom gjort en film om han?"

Gillar er alla bättre när ni pratar latency. Puss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snillen spekulerar.

Ni är ungefär lika pålästa och intressanta som skvallertanterna på mitt jobb när det gäller utrikespolitik. 😉

"Jaha, tänk att det blev Busch. Har dom gjort en film om han?"

Gillar er alla bättre när ni pratar latency. Puss.

🙁😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda inte ihop sveriges politik med USA's nu bara och EU's politik är ingenting i jämnförelse med USA's.

Det var inte min mening heller. Jag bara upplever det totala ointresset för politik överallt runtomkring mig.

Och angående snillens spekulationer, så visst är vi kanske inte löjligt pålästa, men jag vill inte heller säga att mina tankar är de som är sanna och rätta. De är trots allt bara mina tankar om hur jag ser på saken. (sedan kanske det ibland är bäst att hålla tankarna för sig själv 🙁 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen sanning. Bara hur vi upplever situationer eller förhållanden. Desto fler man "lyssnar" på desto klarare bild och därmed kommer man ett steg närmare den obefintliga "sanningen".

Ja...tom tanterna på vaktens jobb kan bidra. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det amerikanska folket vill inte ha en president som kan ta hand om ekonomin och stärka internationella relationer, de vill ha en president som förbjuder homoäktenskap och håller sex & våld borta från median. För som vi alla vet är ju kristna mammors etik och moral hemskt mycket viktigare än ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det amerikanska folket vill inte ha en president som kan ta hand om ekonomin och stärka internationella relationer, de vill ha en president som förbjuder homoäktenskap och håller sex & våld borta från median. För som vi alla vet är ju kristna mammors etik och moral hemskt mycket viktigare än ovanstående.

Aha det är därför valutan är som den är:

Valutaland- Valutakod- Antal- du säljer -du köper

USA USD 1 6,9575 7,1975

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Desto fler man "lyssnar" på desto klarare bild och därmed kommer man ett steg närmare den obefintliga "sanningen".

Hur kan folks tyckanden och gissningar och allmänna upprapande av sosseklyschor bidra till att göra min bild av USAs presidentval klarare?

Ni har ju lika lite av intresse att komma med som tanterna på kontoret...?

Säg bara till om ni vill prata musik, då är jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan folks tyckanden och gissningar och allmänna upprapande av sosseklyschor bidra till att göra min bild av USAs presidentval klarare?

Ni har ju lika lite av intresse att komma med som tanterna på kontoret...?

Nja det var kanske inte riktigt så jag menade.

Men om jag omformulerar:

Man kan anta att människor inhämtar information från en mängd källor. Vissa fler än andra. Man kan också anta att de tar del av olika slags information. Genom att talas vid presenterar man sin information och mottager den andre personens. Sen bearbetar och granskar man denna och bildar sig en uppfattning. Sen pratar man med fler personer och tar del av mer information. Sen behandlar man denna. Slutligen, den som har tagit del av mest information och har förmåga att kritiskt bedöma denna har troligen en verkligare syn på problematiken än den som nöjer sig med att endast läsa Aftonbladet.

Det är ju naturligt att tycker du inte tanternas information är relevant så sållar du ju bort den och söker information på annat håll.

Det var rörigt detta.

Men har du ett alternativt sätt att erövra insikt i USA-valet så lyssnar jag med intresse.

Nåväl politik hör inte hemma på detta forum. Tillbaka till musiken.

Konspiratoriska visor med Noam Chomsky kanske?

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Vår bild av världen bildas även den, i största allmänhet, av de stora medieföretagen. Om än ej i samma utsträckning som jänkarnas.

Dock, vår världsbild omfattar världen. Jänkarnas världsbild omfattar USA. USA är världen för dem. Mer än 90% av deras nyheter i media är US local.

Håller med att val mellan Bush och Kerry är dålig demokrati. Som att välja mellan pest och kolera.

Skrämmande mtp att det gäller val av världens mäktigaste man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...