Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har inte tidigare haft nÄgra problem med popups, tills nu. AnvÀnder IE7 och dess blockering har fungerat perfekt.

SÄ fort jag gÄr in pÄ internet fÄr jag nu titt som tÀtt upp fönster om Party poker, Love calculator, erbjudande om gratis virusscanning mm. Jag har scannat med mitt f-secure, super anti spyware och Ad-aware. De tar bort ad cookies men hittar inget annat. Hur blir jag av med detta?! Det Àr fruktansvÀrt irriterande. NÄgon som har samma erfarenheter? Kom gÀrna med era bÀsta tips!

Annons
Postat
  Magpie sa:
Jag har inte tidigare haft nÄgra problem med popups, tills nu. AnvÀnder IE7 och dess blockering har fungerat perfekt.

SÄ fort jag gÄr in pÄ internet fÄr jag nu titt som tÀtt upp fönster om Party poker, Love calculator, erbjudande om gratis virusscanning mm. Jag har scannat med mitt f-secure, super anti spyware och Ad-aware. De tar bort ad cookies men hittar inget annat. Hur blir jag av med detta?! Det Àr fruktansvÀrt irriterande. NÄgon som har samma erfarenheter? Kom gÀrna med era bÀsta tips!

Har fĂ„tt samma elĂ€nde jag ochsĂ„ đŸ˜± Samma Pop-Ups ....

Fick tips om Windows Defender.Den hitta tyvÀrr inget.

Blir spĂ€nnade detta..... 😄

Postat
  Gilbert sa:
Byt till FireFox eller nÄgon annan weblÀsare. NÀstan all "skit" Àr skrivet för IE.

Kör numera Firefox parallellt.. det Àr bara nÀr nÄgon sida inte stöds av FF som jag vÀxlar till IE... rekommenderas varmt

Postat

Kan ocksÄ rekommendera Firefox.

Men det hjÀlper inte med problemet, att bli av med popuspen i IE7.

SÄ fort jag fÄtt in sÄn hÀr skit brukar jag formatera hela datorn för jag lyckas aldrig fÄ bort det helt. Trots att jag noga rensar alla cookies, temp-filer, offline-innehÄll och gÄtt igenom Regedit.

Postat

Jag hade liknande problem i för nÄn mÄnad sen.

Symptom:

*Varje typ av sökning pÄ Google, Yahoo etc resulterade i att man kom till reklamsidor

*Windows update gick inte att komma Ät.

*Utforskaren hÀngde sig ibland oförklarligt.

Mitt antivirusprogram (Panda) lyckades inte fÄ bort detta.

Lösning:

Total ominstallation (WinXP sp3).

Funkar Àn sÄ lÀnge, plus att jag bara tÀnker anvÀnda datorn till musik och inte massa annat suspekt

Postat

Ibland kan det vara sÄ enkelt som att man ska kolla i kontrollpanelen och vÀlja "lÀgg till/ta bort program"...

Jag rÄkade ut för det flera gÄnger pÄ min förra arbetsplats, att folk hade rÄkat klicka pÄ fel knapp i en popup - och det innebar att man körde en installation i stÀllet för att stÀnga fönstret. Det lade sig dÄ i listan över program, sÄ att man kunde ta bort det enkelt. I övrigt brukar allt sÄdant skit försvinna med Ad-Aware eller Spybot.

DieHard (oregistrerad)
Postat
  barkley sa:
Jag hade liknande problem i för nÄn mÄnad sen.

Symptom:

*Varje typ av sökning pÄ Google, Yahoo etc resulterade i att man kom till reklamsidor

*Windows update gick inte att komma Ät.

*Utforskaren hÀngde sig ibland oförklarligt.

Mitt antivirusprogram (Panda) lyckades inte fÄ bort detta.

Lösning:

Total ominstallation (WinXP sp3).

Funkar Àn sÄ lÀnge, plus att jag bara tÀnker anvÀnda datorn till musik och inte massa annat suspekt

Har haft det dÀr problemet förr innan jag bytte till firefox sÄ gör det nÀr du du fÄtt bukt med problemet. Hade problem med popups som öppnade sÀkert en gÄng i minuten vad jag Àn gjorde. Göra musik var nÀstan omöjligt och sÄ frustrerande. Oftast fÄr man leta manuellt och ta bort sÄdana virus eftersom virusprogram brukar ha svÄrt hitta dem. Ofta ligger de i system32. Kolla igenom dÀr och i windowsmappen överhuvudtaget. Kolla Àven annars i system volume information. Den brukar ligga dold men gör den synlig. Brukar ligga mycket skrÀp dÀr med som man fÄr ta bort manuellt om man inte har ett rikigt bra rensningsprogram.

Postat

Jag hÄller med claes om att programet som skapar pop up finns möjligen i lÀgg till och ta bort program listan i kontroll panelen. Sen har jag ocksÄ internet explorer 7 och service pack 3 och varje gÄng jag surfar pÄ en sida med pop up sÄ frÄgar IE7 om jag vill godkÀnna pop up tillfÀlligt eller permanent för sidan eller inte alls,men antar att som claes sÀger om man har brÄttom sÄ kan det vara lÀtt hÀnt att man klickar pÄ en pop up och dÄ laddas den automatiskt ner i program listan.

Jag skulle först och frÀmst anvÀnda windows DISKRENSNINGS program + ocksÄ gÄ in pÄ internet explorer 7 menyn VERKTYG + INTERNETALTERNATIV +

SEN RENSA WEBBHISTORIK, sĂ„ att TEMPORARY INTERNET FILES mappen Ă€r tom + radera konstiga program oftast smĂ„ i storlek i LÄGG TILL TA BORT PROGRAM LISTAN + F SECURE PROGRAMET fullstĂ€ndig dator kontroll + AD AWARE full scan och som sista alternativ SPY BOT.

Om inget av detta hjĂ€lper sĂ„ handlar det om att formatera om hĂ„rddisk och OS installera igen och byta till tex FIREFOX som ju verkar bra 😛

DieHard (oregistrerad)
Postat
  kvd669o sa:
Jag hÄller med claes om att programet som skapar pop up finns möjligen i lÀgg till och ta bort program listan i kontroll panelen. Sen har jag ocksÄ internet explorer 7 och service pack 3 och varje gÄng jag surfar pÄ en sida med pop up sÄ frÄgar IE7 om jag vill godkÀnna pop up tillfÀlligt eller permanent för sidan eller inte alls,men antar att som claes sÀger om man har brÄttom sÄ kan det vara lÀtt hÀnt att man klickar pÄ en pop up och dÄ laddas den automatiskt ner i program listan.

Jag skulle först och frÀmst anvÀnda windows DISKRENSNINGS program + ocksÄ gÄ in pÄ internet explorer 7 menyn VERKTYG + INTERNETALTERNATIV +

SEN RENSA WEBBHISTORIK, sĂ„ att TEMPORARY INTERNET FILES mappen Ă€r tom + radera konstiga program oftast smĂ„ i storlek i LÄGG TILL TA BORT PROGRAM LISTAN + F SECURE PROGRAMET fullstĂ€ndig dator kontroll + AD AWARE full scan och som sista alternativ SPY BOT.

Om inget av detta hjĂ€lper sĂ„ handlar det om att formatera om hĂ„rddisk och OS installera igen och byta till tex FIREFOX som ju verkar bra 🙂

Som jag skrev sÄ fÄr man med vissa virus ta bort dem manuellt. Och vissa virus lÀgger sig i just sÄsom system volume information, dvs i dolva platser pÄ datorn eller just system 32. Minns jag fick ett som Äterskapade sig nÀr man startade om datorn. Gick inte fÄ bort med antivirus eller AD Aware eftersom viruset stÀngde ned den och datorn nÀr jag försökte ta bort den. Fick ta bort det manuellt nÀr jag sÄg till att visa alla, inklusive dolda filer. Men mÄnga gÄnger löser man det genom se vilka filer som Àr aktiva genom aktivitetshanteraren och se var det ligger. GÄr det inte att hitta filen ligger den pÄ dold plats eller har namn som Àr mycket likt en msfil. Det Àr oftast helt onödigt formatera om hÄrddisken för den sakens skull. Och som sagt var undvika explorer. Har inte haft nÄgot problem sen jag bytte till firefox.

Postat

Tack för alla bra tips!

Jag Àr tydligen inte ensam om detta problem. Skandal att det inte finns ett sÀkert inbyggt skydd i XP.

Jag hĂ€mtade nyligen en uppdatering för Win XP home SP2 (automatisk). Jag har inte fĂ„tt nĂ„gra popups pĂ„ hela dagen och hoppas det förblir sĂ„! Har Ă„ter rensat med Ad-aware, superantispyware mm. Inget resultat. Jag brukar ofta gĂ„ in pĂ„ Verktyg och ta bort all webhistorik, cookies mm. Är en uppdatering till XP SP3 nödvĂ€ndig? Ger det större sĂ€kerhet och stabilitet Ă€r SP2? Är det nĂ„gon som anvĂ€nder fullverson av Ad-aware? DĂ„ ska Adwatch förhindra popups, undrar om det fungerar.

Det lÀskigaste popupfönstret Àr det som erbjuder virusscanning. Det sÀtter igÄng automatiskt och laddar grejer. DÄ brukar jag snabbt högerklicka och avaktivera min internetuppkoppling och sedan stÀnga popupsidan. Har för mig jag lÀst om att det Àr sÀkrare Àn att bara stÀnga popupsidan. Om problemet Ätekommer sÄ kommer jag att prova Firefox. Att formatera hÄrddisken och ominstallera Xp törs jag inte prova.

Postat

Haha, naivt av mig att tro att problemet var borta 😄

Nu kommer popupfönstren Äter.

Är byte till Firefox krĂ„ngligt?

Postat
  Magpie sa:
Haha, naivt av mig att tro att problemet var borta 😄

Nej, det Ă€r inte krĂ„ngligt, men du bör ju Ă€ndĂ„ eliminera det skrĂ€p du har fĂ„tt in i burken. Kolla vad som drar igĂ„ng med Windows i Autostart. Avaktivera det som ser suspekt ut. Det brukar vara en bra början till rensning av allehanda skit. Är du osĂ€ker, ta en skĂ€rmdump pĂ„ Autostart-fliken och posta hĂ€r.
Postat
  bonzo sa:
  Magpie sa:
Haha, naivt av mig att tro att problemet var borta 😑

Nej, det Ă€r inte krĂ„ngligt, men du bör ju Ă€ndĂ„ eliminera det skrĂ€p du har fĂ„tt in i burken. Kolla vad som drar igĂ„ng med Windows i Autostart. Avaktivera det som ser suspekt ut. Det brukar vara en bra början till rensning av allehanda skit. Är du osĂ€ker, ta en skĂ€rmdump pĂ„ Autostart-fliken och posta hĂ€r.

Jag har gÄtt in med msconfig i Kör och kollat bÄde autostart och tillÀggsprogram.

Det verkar vara ok. Alla startups kontrollerade jag mot denna sida som listar vad som Àr sÀkert:

http://sysinfo.org/startuplist.php

Boven ligger nog djupt inne nÄt register. Antar att det bara Àr att ladda hem Firefox och installera det.

Postat

HÀr har Du lösningen

Det Àr/var en s.k malware/worm

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware frÄn en av dessa:

http://www.malwaresupport.com/mbam/program/mbam-setup.exe

http://www.brothersoft.com/download-malwar...ware-71406.html

Dubbelklicka pÄ mbam-setup.exe för att installera programmet.

Bocka för:

Update Malwarebytes' Anti-Malware

Launch Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck pÄ Finish

Om det finns nÄgon uppdatering sÄ kommer den att laddas ner och installeras.

NÀr programmet startar sÄ vÀlj Perform Quick Scan och tryck pÄ Scan.

Skanningen tar ett tag.

NÀr den Àr klar sÄ tryck pÄ OK och sedan Show Results.

Bocka för allt och tryck sedan Remove Selected.

NÀr borttagningen Àr klar sÄ öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt sÄ kommer det upp en begÀran om att starta om datorn (Restart). I sÄ fall gör det.

Om programmet inte kommer igÄng efter omstarten sÄ starta det.

Om vissa problem kvarstÄr sÄ upprepa skanningen med MBAM en gÄng till.

Om loggen inte kommer upp sjÀlv i Anteckningar sÄ hittar du loggen pÄ Logs-fliken i MBAM.

Postat

Firefox + NoScript ( https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/722 ) Àr en bra lösning för att slippa all skit.

Visserligen tar det nÄgra extra klick i början för att godkÀnna alla sidor man litar pÄ, men det Àr det vÀrt!

Dessutom finns ju Adblock + Adblock Filterset.G Updater

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 respektive https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1136

Postat

Tusen Tack Fogden2000!!!!

Malwarebytes' Anti-Malware 1.21 hittade 5 elakartade tumörer (trojaner) pÄ datorn som de andra programmen missade.

Snabbsökningen tog bara 15 min. Nu vill jag inte fira för mycket i förvÀg, men Àr 99% sÀker pÄ att problemen Àr borta nu.

Anti-Malware rekommenderas verkligen! 😎😑

Postat
  Lundin sa:
Kör numera Firefox parallellt.. det Àr bara nÀr nÄgon sida inte stöds av FF som jag vÀxlar till IE... rekommenderas varmt

Jag hör detta vÀldigt ofta. Vilka relevanta sidor Àr det som inte funkar med FF? Jag har aldrig anvÀnt IE (annat Àn i mitt arbete som webutvecklare) och aldrig stött pÄ nÄgon sida som inte funkat för mig. Iaf ingen som jag kÀnt att jag mÄste besöka. Visst kan de se lite konstiga ut ibland men det Àr vÀl allt.

Postat

Hoppas man inte tar bort filer som Àr viktiga för os systemet bara nÀr man anvÀnder Malwarebytes Anti-Malware.

I och för sig finns ju system restore men Ă€ndĂ„ 😏

Har haft en trög hĂ„rddisk som inte vill starta internet explorer 7 service pack 3 ibland utan den hĂ€nger sig i ett antal sekunder 😉

Postat
  kvd669o sa:
Hoppas man inte tar bort filer som Àr viktiga för os systemet bara nÀr man anvÀnder Malwarebytes Anti-Malware.

I och för sig finns ju system restore men Ă€ndĂ„ 😏

Har haft en trög hĂ„rddisk som inte vill starta internet explorer 7 service pack 3 ibland utan den hĂ€nger sig i ett antal sekunder 😉

Har inte mÀrkt nÄgra problem med windows sedan nya rensningen. Allt fungerar fint, dessutom Àr datorn BETYDLIGT snabbare Àn förut! Trojaner mm Àr vÀl kÀnda för att slöa ner datorer. Tycker t.o.m. att mitt F-secure inte slöar som det brukar. Det jag kommer att köra hÀdanefter Àr: Dagliga rensningar med IE7 Verktyg, ta bort allt, samt Super anti spyware som tar bort skumma cookies medans man surfar. Sedan scanning med Malwarebytes en gÄng i veckan + f-secure. Det mÄste duga.

Är SP3 nödvĂ€ndigt till XP eller duger mitt SP2? DĂ„ tĂ€nker jag i sĂ€kerhetssynpunkt. Har förstĂ„tt att alla uppdateringar ska lĂ€ttare kommas Ă„t med SP3 vid ominstalleringar.

Postat
  fogden2000 sa:
HÀr har Du lösningen

Det Àr/var en s.k malware/worm

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware frÄn en av dessa:

http://www.malwaresupport.com/mbam/program/mbam-setup.exe

http://www.brothersoft.com/download-malwar...ware-71406.html

Dubbelklicka pÄ mbam-setup.exe för att installera programmet.

Bocka för:

Update Malwarebytes' Anti-Malware

Launch Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck pÄ Finish

Om det finns nÄgon uppdatering sÄ kommer den att laddas ner och installeras.

NÀr programmet startar sÄ vÀlj Perform Quick Scan och tryck pÄ Scan.

Skanningen tar ett tag.

NÀr den Àr klar sÄ tryck pÄ OK och sedan Show Results.

Bocka för allt och tryck sedan Remove Selected.

NÀr borttagningen Àr klar sÄ öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt sÄ kommer det upp en begÀran om att starta om datorn (Restart). I sÄ fall gör det.

Om programmet inte kommer igÄng efter omstarten sÄ starta det.

Om vissa problem kvarstÄr sÄ upprepa skanningen med MBAM en gÄng till.

Om loggen inte kommer upp sjÀlv i Anteckningar sÄ hittar du loggen pÄ Logs-fliken i MBAM.

SlÄr Àven pÄ trumman för detta prog...Har ocksÄ haft problem ett par dar med

"Trojan VUNDO activity"...Den hittade 44 inf poster med detta satans djÀvelskap...

Hoppas dattan ble ren nu...

Postat

hade samma problem och körde anti malware som hittade nÄgra grejer som jag tog bort. efter det sÄ kommer jag bara in pÄ studios start sida, klickar jag pÄ nÄn trÄd sÄ stÄr det bara "sidan kan inte visas" osv.

har laddat hem IE 7 frÄn min andra dator och installlerat om men det Àr lika ibland funkar det med en sida till sen hÀnger det sig igen.

nÄn som rÄkat ut för detta?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.