Jump to content
Annons

Ungefär hur många decibel uppnår ett trumm-set


MrMentrish

Recommended Posts

Annons
Som titeln säger, hur många decibel uppnår ett trumm-set som det är? Alltså inga mickar osv. Om man bara spelar på lite, rock..

Det kanske beror på hur stort rummet är? Vi säger typ en 10-15kvm stuga då...

//Tom

Det beror på vartifrån man mäter. Bakom trummorna, på trumpallen, blir det ganska starkt. Inuti bastrumman blir det som starkast. Trasienter i cymbaler och virvel är väl det som är mest skadligt för örat.

Eller tänker du på vad som kan läcka ut till grannar? Där har det mycket att göra med hur väl huset är isolerat. Ett modernt betonghus med ordentlig stegljudsisolation (en form av flytande golv) dämpar ganska mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln säger, hur många decibel uppnår ett trumm-set som det är? Alltså inga mickar osv. Om man bara spelar på lite, rock..

Det kanske beror på hur stort rummet är? Vi säger typ en 10-15kvm stuga då...

//Tom

Gjorde ett test på det där för 10 år sedan.

Folk gnällde på att jag slog för hårt så jag ville veta.

Mätte mellan Hihat och första hängpukan, en meter utanför trumsetet med mätmikrofon in mot virveltrumman.

Jag fick peak på 162 db.

Jag minns inte om det var C vägd mätning dock.

Tippar på att du har ett snitt på 110 db ur ett trumset vid normalt rock n roll spel.

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Helt OT...

5 cm från stallet på en nyckelharpa uppgår det till 96 db... (OBS information för er som antecknar och intresseföreningen)

😱

Antecknat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror väll på vart ifrån man mäter och vad för trummor och trumskinn man har? men virvel, baskagge och cymbaler bör väll vara det som hörs utåt mest? berätta varför du vill veta så kanske vi kan ge mer precisisa svar och även hjälpa till med tips för isolering/dämpning

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror väll på vart ifrån man mäter och vad för trummor och trumskinn man har? men virvel, baskagge och cymbaler bör väll vara det som hörs utåt mest? berätta varför du vill veta så kanske vi kan ge mer precisisa svar och även hjälpa till med tips för isolering/dämpning

Jag vill veta det pga att jag hade tänkt att flytta ut i garaget vilket ligger vägg i vägg med grannen och det ska låta ut s¨lite som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många decibel ett trumset ger ifrån sig och hur störande det kan vara för grannen att du spelar trummor i garaget är ganska löst beroende av varandra.

Dialog är A och O. Börja med att prata med grannen. Verkar hon/han tycka att det är okej kan du ju börja med odämpat och isolera mer ifall det behövs.

Isolering är nästa sak. Även om trummorna läcker ganska lite in till grannen kan det vara enerverande att höra någon som övar trummor till samma låt i timtal. Ju bättre dämpat desto större tolerans från grannens håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...