Jump to content
Annons

Baklängescymbaler?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

För att få den där härliga svepeffekten - man spelar bara in vanliga cymbalslag och kör det sedan baklänges?

Jag har gjort det och det är ju bara mina två OH-kanaler som tagit upp dem. Jag tänkte köra samma effekter på dem som vanliga OH. EQ, kompressor och reverb...

Tycker ni man ska ha kompressor på dem också? Baklängescymbalerna.

Har ni nåt tips eller nåt man bör tänka på? Eller är jag på rätt spår?

Annons
Postat

Sure så kan man väl göra. Om du ska slänga på massa kompressor beror väl på mixen. Om det är ganska tomt i mixen så kanske det funkar finfint utan kompressor. Det är väl bara att testa och se vad som låter bra. 😉

creel (oregistrerad)
Postat
Sure så kan man väl göra. Om du ska slänga på massa kompressor beror väl på mixen. Om det är ganska tomt i mixen så kanske det funkar finfint utan kompressor. Det är väl bara att testa och se vad som låter bra. 😉

Jo jo, det är sant förstås. Jag tänkte om det var nåt sätt som var självklart eller så...

Postat

Jo jo, det är sant förstås. Jag tänkte om det var nåt sätt som var självklart eller så...

Det finns i princip inga självklara sätt överhuvudtaget när det gäller musikproduktion. Släpp sargen och lita på din hörsel, låter det bra så är det bra.

creel (oregistrerad)
Postat
Sure så kan man väl göra. Om du ska slänga på massa kompressor beror väl på mixen. Om det är ganska tomt i mixen så kanske det funkar finfint utan kompressor. Det är väl bara att testa och se vad som låter bra. 🙂

Det finns i princip inga självklara sätt överhuvudtaget när det gäller musikproduktion. Släpp sargen och lita på din hörsel, låter det bra så är det bra.

Ni förstår mig, jag tänkte mer ifall det fanns nåt bra sätt för att få "mer" utav denna effekt, så att det blir så maffigt som möjligt. Visst tycker jag det låter bra nu, men man kan alltid få det att låta bättre.

Postat

Det kan vara bra att klippa till längden på cymbalerna så att de får det rätta suget.

Är det svårt att få fram dem i mixen skulle jag lägga kompressor, eventuellt limiter, på dem.

creel (oregistrerad)
Postat
Det kan vara bra att klippa till längden på cymbalerna så att de får det rätta suget.

Är det svårt att få fram dem i mixen skulle jag lägga kompressor, eventuellt limiter, på dem.

Kompressor, före man vänder på dem eller efter?

Postat

Kompressor, före man vänder på dem eller efter?

Efter. Det är då man hör hur de ligger i mixen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.