Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln lyder sÄ Àr jag nyfiken pÄ vad ni andra dels tycker om samples och hur ni anvÀnder dom? givetvis i musiksammanhang men ni förstÄr.

Jag tycker att samplingar Àr nÄgon annans musik, thats it. För det Àr nÄgon som har setat och gjort dom hÀr musikfilerna .. och dÄ menar jag frÀmst loopar av alla dess slag. DÀremot tycker jag det Àr okej att anvÀnda sig utav loopar om man choppar ner dom, Àndrar lite pÄ dom för att fÄ till sitt eget sound .. pÄ nÄtt sÀtt.

Att köpa samplingar med t.ex 100st loopar och bara sÄ att sÀga "drag-and-drop-göra-musik" inte Àr att göra musik, utan mer att lÀgga ihop producenternas loopar till ett musikstycke, eller hur ser ni pÄ det hela? tycker ni att det Àr helt okej att göra sÄ?

NÀr jag sjÀlv anvÀnder samplingar sÄ brukar jag först lyssna igenom t.ex en loop för att kanske hitta nÄgot/nÄgra ljud man tycker om, för att sedan slica upp, ta ut ljud och eventuellt göra om ljudet "till mitt eget". Samma sak gÀller percussions, rims, hi-hats osv osv ..

Hur anvÀnder ni samplingar?

Annons
Postat

Det du pratar om Àr vÀl egentligen samplade loopar - och nÄgot som brukar kallas för "kollage", pÄ samma sÀtt som konstnÀrer kan sÀtta ihop en massa bilder och urklipp till ett nytt konstverk dÀr alla smÄbitarna ingÄr?

Jag anvÀnder aldrig samplade loopar, men samplingar anvÀnder jag ofta, eftersom jag har flera stora samplingsbibliotek, so t ex EWQLSO Gold, flera Scarbee-bibliotek etc...

Om man klipper ihop loopar pÄ ett kreativt sÀtt, sÄ Àr det vÀl ÀndÄ musik? Man sÀtter ju ihop det pÄ sitt eget sÀtt - och förhoppningsvis pÄ ett sÀtt som andra inte har tÀnkt pÄ. Det Àr inte lika avancerat hantverk som att skapa rubbet frÄn scratch, men likvÀl sÄ Àr det musik. Det Àr ju egentligen resultatet som rÀknas - och inte vad som har gjorts eller inte gjorts pÄ vÀgen dit. SjÀlv skulle jag nog inte bli nöjd med en lÄt om jag inte hade gjort allt sjÀlv - men det Àr ju olika vilken instÀllning olika mÀnniskor har till sitt skapande.

Postat

Hur andra gör angĂ„ende fĂ€rdiga loopar bryr jag mig inte om. Om det kommer nĂ„got bra av att klistra och klippa i andras loopar sĂ„ Ă€r det vĂ€ll bara bra för dĂ„ har vi fĂ„tt en till bra lĂ„t i vĂ„r vĂ€rld 😄 SjĂ€lv jobbar jag mest med att göra allt sjĂ€lv, dock sĂ„ brukar jag anvĂ€nda kanske en eller tvĂ„ percussion loopar i bakgrunden för att ge lite krydda till produktionen. NĂ€r det gĂ€ller ljudval sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt olika, ibland hittar jag det dĂ€r ljudet jag vill ha i en plugg, ibland i en sampling och ibland spelar jag in egna samplingar om jag inte finner det jag söker, sĂ„ dĂ€r Ă€r det nog vĂ€ldigt blandat för min del, men dĂ„ pratar jag om enskilda ljud som t.ex en kick. Sedan sĂ„ finns det musik som jag inte anvĂ€nder samplingar alls, men jag antar frĂ„gan gĂ€ller de tillfĂ€llen dĂ„ man anvĂ€nder dem.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

De enda loopar jag anvÀnder Àr midiloopar till AD. Vad annat Àn ska man kalla dem? Eftersom jag inte Àr nÄgon trummis och inget vidare pÄ göra egna anvÀnder jag de frÄn groovemonkee. Men allt annat skapar jag sjÀlv. Finns inget rÀtt eller fel, man gör bara det som kÀnns rÀtt för en sjÀlv. Det Àr det enda som rÀknas. Sen vad alla andra tycker Àr mindre intressant. Det finns som sagt var alltid de som gör nÄgot och de som kommer efterÄt och kritiserar.

Postat

Det finns inget rÀtt eller fel.

Bara bra och dÄlig musik.

Postat (redigerat)

Kanske inte finns rĂ€tt eller fel nĂ€r det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt sjĂ€lv, undrar jag dĂ„. 🙂 Ser man pĂ„ personen lika professionellt? Det gör inte jag .. men det handlar helt om vad man tycker Ă€r okej och inte okej, vi Ă€r ju alla olika!

EDIT; Och nu menar jag inte att anvÀnda t.ex En loop i bakgrunden utan att göra musik till 100% Enbart med fÀrdiga loopar, hoppas ni förstÄr.

Redigerat av Lost
Postat

Jag brukar kalla dessa DJs, eftersom det mer ligger nÀrmare deras sÀtt att jobba med musik. Personligen anvÀnder jag inga producerade samplingar, förutom dom som redan finns i syntarna. Tack för tipset om groove monkee förresten!

Postat

Kanske inte finns rĂ€tt eller fel nĂ€r det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt sjĂ€lv, undrar jag dĂ„. 😄 Ser man pĂ„ personen lika professionellt? Det gör inte jag .. men det handlar helt om vad man tycker Ă€r okej och inte okej, vi Ă€r ju alla olika!

EDIT; Och nu menar jag inte att anvÀnda t.ex En loop i bakgrunden utan att göra musik till 100% Enbart med fÀrdiga loopar, hoppas ni förstÄr.

Jag har aldrig hört nÄgon kommentera om en lÄt, fan vad den Àr dÄlig för att den Àr gjord pÄ loopar. DÀremot har jag hört och sjÀlv yttrat, fy fan vad dÄlig lÄt.

Jag Àr sjÀlv musiker, jag gillar nÀr musiker spelar pÄ lÄtar. MEn en lÄt kan vara dÄlig dvs jag gillar den inte Àven om det spelas live eller loopar.

Postat
Kanske inte finns rÀtt eller fel nÀr det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt sjÀlv, undrar jag dÄ.

Uppskatta av vilka , Komsumenten som köper/lyssnar pÄ lÄten eller LjudBö**r som ska hitta nÄgot att anmÀrka pÄ.

Personligen skiter jag i ifall folk anvÀnder sig av loopar eller inte , RhiannaŽs Umbrella Àr ett klockrent exempel.

Visst att Trumloopen Àr en Apple Loops som medföljer Logic , Men UTAN Henne och lÄtskrivarna/producenten hade det inte blivit en hit.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Att anvÀnda loopar i sin lÄt Àr vÀl inte vÀrre Àn att göra en cover? Verkar som folk mer anmÀrker pÄ om man anvÀnt loopar Àn gör en cover. Det Àr ju ocksÄ nÄgot nÄgon annan redan gjort. Finns usla covers likvÀl som briljanta som överglÀnser orginalet. Blir man bÀttre och mer Àkta för att man spelar sjÀlv allt? Loopar har funnits sÄ kort tid i musikhistorien. I framtiden kommer nog inte sÄdana debatter knappt existera? Allt handlar om att folk vÀnjer sig vid saker. Skulle covers inte börja existera förrÀn nu skulle det vara en vÀldans debatt om covers var Àkta, rÀtt eller fel etc. Hmm undrar om bara sisÄdÀr 10 Är vad man debatterar nÀr det gÀller musik?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.