Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr riktigt trött nu pÄ att Cubase hackar stup i ett nÀr jag försöker producera.

Jag kan inte göra en hel lÄt lÀngre sÄ jag har tÀnkt köpa en ny stationÀr dator, PC.

Vilka vÀrden ska jag kolla efter igentligen? Ram och processor kraft va?

Vilken processor kraft tror nu kan köra Cubase med Vst och pluggar smidigt

utan nÄgra problem??

Jag vet inte riktigt vad jag har nu i processorkraft, men det Àr:

Acer Aspire 5110

Processor AMD Turion 64 X2 Mobile

Busshastighet 800Mb

Ökning 2

Extern klocka 200mhz

Jag frÄgar lite nu sÄ jag inte köper en ny och sedan

mÀrker att den inte heller klarar av cubase och Vst instrument,

och pluggar, och sedan mastra pÄ den.

Annons
StevenJohnson (oregistrerad)
Postat

Köp en MacPro sÄ slipper du alla problem.

www.applestore.se

Postat (redigerat)

Jag skulle istĂ€llet satsa pĂ„ en Intel processor 🙂 minst 2.4GHz och kanske 4gb i ram .. se ocksĂ„ till att grafikkortet inte Ă€r integrerat i datorn, dĂ„ det tar en massa processor och ram.

Bygg sjÀlv! blir alltid bÀst sÄ!

EDIT; NÀr jag menar Intel sÄ snackar jag om Core processorerna (med dubbla kÀrnor).

Redigerat av Lost
Postat

Satsa pÄ en snabb CPU om du kör pc helst dual. Minne rÀcker med 2 gb i regel om du kör XP.

SATA diskar Àr ocksÄ att föredra.

Postat

OM du har rÄd sÄ skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, dÄ kommer saker och ting rulla pÄ snabbt som fasen.

Och som snubben ovan sÀger, sÄ Àr sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bÀttre, sen minst 7200 RPM .. fast vÀljer du Raptor sÄ fÄr du 10, 000 RPM.

Postat

Tack för alla svar! Det va den infon jag vill ha.

Det Àr nog bÀst att bygga sin egna dator som nÄgon sa,

köra pÄ Dual core, och mycket ram, sen skrÀp saker pÄ

det andra. Jag ska hÄlla mig lÄngt borta frÄn

internet pÄ den datorn dÄ

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan det vara sÄ attt du har för lÄgt stÀlld latency pÄ din nuvarande dator?

Postat
  Lost sa:
OM du har rÄd sÄ skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, dÄ kommer saker och ting rulla pÄ snabbt som fasen.

Och som snubben ovan sÀger, sÄ Àr sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bÀttre, sen minst 7200 RPM .. fast vÀljer du Raptor sÄ fÄr du 10, 000 RPM.

Skulle inte rekommendera 10000 RPM-diskar i en musikdator dÄ de vÀsnas ganska rejÀlt. Bra 7200-varvare funkar utmÀrkt.

Postat
  Gilbert sa:
  Lost sa:

Skulle inte rekommendera 10000 RPM-diskar i en musikdator dÄ de vÀsnas ganska rejÀlt. Bra 7200-varvare funkar utmÀrkt.

Finns ljuddĂ€mpning för diskarna 😄

Postat
  Lost sa:

Akta dig för massa USB grejer (diskar, ljudkort osv), det kan suga musten ur vilken dator som helst. TrÄdlösa nÀtverkstkort, eller nÀtverkskort i största allmÀnhet kan ockskÄ generera massa "interupts" till processorn vilket kan skapa problem. MAC eller PC har inte med saken att göra, det Àr en ren hÄrdvarugrej. Listan kan göras lÄng (antivirusprogram, sökprogram som indexerar i bakgrunden osv)

Postat

jo precis, efter som att jag har en laptop sÄ har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn Àr det inte, det Àr den processorkrafts mÀtaren pÄ Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba nÄgra minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationÀr dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde vÀl funka, sen ha budget pÄ allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma 😉

Helst vill jag inte lÀgga mer Àn 4-5 lax pÄ det

Postat
  Shoota sa:
jo precis, efter som att jag har en laptop sÄ har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn Àr det inte, det Àr den processorkrafts mÀtaren pÄ Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba nÄgra minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationÀr dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde vÀl funka, sen ha budget pÄ allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma đŸ˜Č

LÄter som din dator inte Àr optimerad eller lider av hÄrdvarukonflikter.

Postat
  Gilbert sa:
  Shoota sa:

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma đŸ˜Č

LÄter som din dator inte Àr optimerad eller lider av hÄrdvarukonflikter.

Vad menas med optimerad?

för syftet att göra musik pÄ?

Jag anvÀnder datorn till skolsaker med sÄ jag har massa saker

som jag inte kan ta bort. GÄr det att fÄ datorn jag har nu att funka

bra med Cubase Àr jag lycklig, men vettifan om den inte Àr bortom rÀddning

Postat

Jag har en Àldre dator! kanske 2,5 Är gammal. Som bara stÄr och dammar nu. Jag tror

moderkortet Àr struligt pÄ det, jag har iaf haft lite problem med den.

Tror ni det Àr en smart ide att ta den och tweaka upp den till en Quad core dator?

jag tÀnker:

Nytt moderkort

Quad processorn

Mera minne

Vad skulle jag behöva för uppgraderingen?

Postat
  Shoota sa:
jag tÀnker:

Nytt moderkort

Quad processorn

Mera minne

Vad skulle jag behöva för uppgraderingen?

Det sa du ju precis 🙂 Nytt moderkort, quad processor och mera minne?

Postat

Ya haha

Jag Àr inte Àr insnöad som jag tÀnkte om nÄgon flÀkt, eller nÀttagget,

eller vad som helst..ocksÄ mÄste bytas..eller om det rÀcker med dom saker kanske

Postat
  Shoota sa:
Ya haha

Jag Àr inte Àr insnöad som jag tÀnkte om nÄgon flÀkt, eller nÀttagget,

eller vad som helst..ocksÄ mÄste bytas..eller om det rÀcker med dom saker kanske

SjÀlvklart skulle det vara superb om du kunde byta kylning ocksÄ! :rolleyes: Kan tipsa dig om Zalman till processorn, skitbra flÀktar och lÄter knappt. NÀtagget kan du ta en 600W eller högre, fast det beror ju helt pÄ hur mÄnga hÄrddiskar du ska ha osv.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

600 W eller högre nÀtagg men herrejösses behövs det verkligen?

Redigerat av anarkisten1
Postat
  anarkisten1 sa:
600 W eller högre nÀtagg men herrejösses behövs det verkligen?

Om man vill ha en dator som ska klara sig i ett par Är iallafall sÄ bör du slÄ pÄ med en stark PSU. Om du ska köpa fler hÄrddiskar etc.

Postat (redigerat)

Mitt första tips Àr ju att inte köpa en dator med integrerat Vista dÄ man begrÀnsar antal program som fungerar... Sedan beror det ju pÄ hur mycket pugins man anvÀnder och hur tunga mjukvarusyntar man har. Jag har en AMD 3200+ med EMU 1820m ljudkort som fungerar alldeles utmÀrkt. Jag anvÀnder dock minimalt med mjukvarusyntar, men oftast rÀtt processorkrÀvande filter pÄ inspelat ljud. Tror du ska satsa pÄ kraftfull ljudkort och mycket internminne i datorn.

Redigerat av kron
Postat

Rekommenderas nÄgot speciellt moderkort? Jag tÀnkte uppgradera med processorn Intel q6600. Vilket Àr det billigaste moderkortet som kan matcha den processorn?

Tacksam för svar!

drloop (oregistrerad)
Postat
  Shoota sa:

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma â˜ș

Är CPU mĂ€taren pĂ„ max hela tiden eller maxar den och nĂ€stan lĂ„ser sig ibland lĂ„ter det mer som en plugg som orsakar problemet.

Vissa pluggar orsakar max CPU pga av denormalisering.

KÀnner du igen det hÀr?

"Ever heard of the denormalisation problem?

Using a Pentium (IV) processor and got problems with sudden load spikes?

Does a certain plugin consume all available CPU power whenever there's NO signal coming in (or out)?"

LÀs mer hÀr och kanske ladda hem pluggen normalizer:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=6

Sedan sÄ finns det metoder att minska CPU loaden.

Fryser du spÄr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.