Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle posta detta. Jag använder alltid 24 bitar, och som jag förstått det kan det bli problem att bränna 24bitars ljud till cd. Det jag undrar är om det spelar någon roll när man konverterar till mp3. Kan det bli problem att tex bränna ut mp3an på cd eller kan det bli problem att spela upp för vissa?

Tacksam för hjälp.

Annons
Postat
Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle posta detta. Jag använder alltid 24 bitar, och som jag förstått det kan det bli problem att bränna 24bitars ljud till cd. Det jag undrar är om det spelar någon roll när man konverterar till mp3. Kan det bli problem att tex bränna ut mp3an på cd eller kan det bli problem att spela upp för vissa?

Tacksam för hjälp.

"Kan bli problem" är en mild underdrift... 😄

När du ska bränna en audio-CD, så kör du Dither ner till 16-bit/44.1kHz vid Masteringen, så fungerar det. Annat än 16-bit/44.1kHz fungerar inte på audio-CD.

För övrigt så är det bra att du kör 24-bit under arbetets gång. 🙂

maart (oregistrerad)
Postat

Claes har helt rätt (som vanligt) men om du ska mp3:a och bränna det på en data-cd spelar bitdjupet ingen roll så länge din mp3-encoder klarar av det. Men varför förstöra kvalitén genom att mp3:a?

Postat
Ok. Tack!

Hur många bitar har en mp3a? Gör den om 24 till 16?

Där blir ljudfilen omvandlad rätt oavsett hur den är från början, så jag tror inte att du behöver fundera på det. Det går inte att prata om vilken upplösning MP3-filen motsvarar, eftersom MP3 är destruktiv kodning.

Postat
Ok. Tack!

Hur många bitar har en mp3a? Gör den om 24 till 16?

Där blir ljudfilen omvandlad rätt oavsett hur den är från början, så jag tror inte att du behöver fundera på det. Det går inte att prata om vilken upplösning MP3-filen motsvarar, eftersom MP3 är destruktiv kodning.

Tackar!

Mp3-formatet är ju lite sådär, men ganska praktiskt att kunna skicka runt över mail, peta in i ipoden osv.

Blir mp3an bättre eller är det helt oväsentligt om den är konverterad från en 24-bitarsfil jämfört med 16?

Postat

Det är inga problem att göra audio-cd av 24 bitars ljudfiler om samplingsfrekvensen är 44,1 kHz. Åtminstone inte i de program jag prövat att göra så.

Vad som händer är att de sista åtta bitarna kastas bort.

Om det låter sämre eller bättre än valfri dither är en fråga om smak när det handlar om färdigmastrat med RMS på kring -12 dBfs eller mer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.