Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 Är och börjar nu lÀra mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument.

Jag har lÀst pÄ www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstÄr lite mer Àn innan. Jag kan komponera lÀtta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv Àr och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord.

Men - Mer Àn sÄ strÀcker sig inte riktigt min kunskap. Vad Àr egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte sÄ mycket om hur man tar ackordet pÄ en gitarr, jag Àr mer intresserad av sjÀlva musikteorin - hur det funkar pÄ piano.

Har ni nÄgra tips pÄ 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte sÄ fÄr ni gÀrna tipsa om bra böcker som gÄr att lÄna pÄ biblioteket.

Mvh

Ljunghusen

Annons
Postat
Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 Är och börjar nu lÀra mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument.

Jag har lÀst pÄ www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstÄr lite mer Àn innan. Jag kan komponera lÀtta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv Àr och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord.

Men - Mer Àn sÄ strÀcker sig inte riktigt min kunskap. Vad Àr egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte sÄ mycket om hur man tar ackordet pÄ en gitarr, jag Àr mer intresserad av sjÀlva musikteorin - hur det funkar pÄ piano.

Har ni nÄgra tips pÄ 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte sÄ fÄr ni gÀrna tipsa om bra böcker som gÄr att lÄna pÄ biblioteket.

Mvh

Ljunghusen

Sajter vet jag inte, men D11 tas normalt som C/D. Kallas ofta D9sus eller D9sus4 i amerikanska noter.

Postat (redigerat)

Nja, D11 Àr inte riktigt korrekt en C/D, det lÄter liknande.

D11 Àr att du fortsÀtter upp frÄn 7:an och lÀgger en 9:a samt dÄ en 11:a pÄ.

Men i o m att durtersen samt 11:an ligger en halvton eller dÄ en överstigande oktav sÄlÄter det inte speciellt bra. SÄ dÄ skippar man durtersen.

En D11 bestÄr dÄ utav: D A C E G ( i o m att ackord skapas utav tersstaplingar)

En mollelva ackord; Dm11 kan dÀremot molltersen lÀggas med:

Dm11: d f a c e g

En C/D Àr ett C-durs treklang ovanpÄ en D i basen.

Det Àr korrekt att visa teoriböcker kan kalla en D11 för D9sus4

Det finns en helt ok bok pÄ svenska: Sten Ingelf's Jazz- och Popharmonik den finns i tvÄ delar en teoretisk och en övningsbok.

(han sÀljer den tydligen frÄn sin egen sajt hÀr

Redigerat av chrisB

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.