Ljunghusen Postat 2 augusti 2008 Postat 2 augusti 2008 Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 Är och börjar nu lÀra mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument. Jag har lÀst pÄ www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstÄr lite mer Àn innan. Jag kan komponera lÀtta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv Àr och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord. Men - Mer Àn sÄ strÀcker sig inte riktigt min kunskap. Vad Àr egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte sÄ mycket om hur man tar ackordet pÄ en gitarr, jag Àr mer intresserad av sjÀlva musikteorin - hur det funkar pÄ piano. Har ni nÄgra tips pÄ 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte sÄ fÄr ni gÀrna tipsa om bra böcker som gÄr att lÄna pÄ biblioteket. Mvh Ljunghusen
FunkyKeys Postat 2 augusti 2008 Postat 2 augusti 2008 Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 Är och börjar nu lÀra mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument. Jag har lÀst pÄ www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstÄr lite mer Àn innan. Jag kan komponera lÀtta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv Àr och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord. Men - Mer Àn sÄ strÀcker sig inte riktigt min kunskap. Vad Àr egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte sÄ mycket om hur man tar ackordet pÄ en gitarr, jag Àr mer intresserad av sjÀlva musikteorin - hur det funkar pÄ piano. Har ni nÄgra tips pÄ 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte sÄ fÄr ni gÀrna tipsa om bra böcker som gÄr att lÄna pÄ biblioteket. Mvh Ljunghusen Sajter vet jag inte, men D11 tas normalt som C/D. Kallas ofta D9sus eller D9sus4 i amerikanska noter.
chrisB Postat 2 augusti 2008 Postat 2 augusti 2008 (redigerat) Nja, D11 Àr inte riktigt korrekt en C/D, det lÄter liknande. D11 Àr att du fortsÀtter upp frÄn 7:an och lÀgger en 9:a samt dÄ en 11:a pÄ. Men i o m att durtersen samt 11:an ligger en halvton eller dÄ en överstigande oktav sÄlÄter det inte speciellt bra. SÄ dÄ skippar man durtersen. En D11 bestÄr dÄ utav: D A C E G ( i o m att ackord skapas utav tersstaplingar) En mollelva ackord; Dm11 kan dÀremot molltersen lÀggas med: Dm11: d f a c e g En C/D Àr ett C-durs treklang ovanpÄ en D i basen. Det Àr korrekt att visa teoriböcker kan kalla en D11 för D9sus4 Det finns en helt ok bok pÄ svenska: Sten Ingelf's Jazz- och Popharmonik den finns i tvÄ delar en teoretisk och en övningsbok. (han sÀljer den tydligen frÄn sin egen sajt hÀr Redigerat 2 augusti 2008 av chrisB
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.