Jump to content
Annons

Bidrag till Schlagerfestivalen - hur funkar det egentligen ...


Assar

Recommended Posts

En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

😎 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Varför skulle det inte kunna bli samma kvalité?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Varför skulle det inte kunna bli samma kvalité?

//Anders

För att jag fortfarande är amatör.

För att jag inte har tillräckligt bra lyssning för att få en proffsig mixning

För att jag inte kan mastra.

Det är ju ändå låten som ska bedömas, inte studioarbetet. Hoppas jag ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Varför skulle det inte kunna bli samma kvalité?

//Anders

För att jag fortfarande är amatör.

För att jag inte har tillräckligt bra lyssning för att få en proffsig mixning

För att jag inte kan mastra.

Det är ju ändå låten som ska bedömas, inte studioarbetet. Hoppas jag ...

Ah, då förstår jag vad du menar. Jag vet faktiskt inte vad som egentligen bedöms. I en perfekt värld skulle man ju vilja att de bara bedömde låten, men samtidigt är det ju människor i juryn så helhetsintrycket kommer ju spela in tror jag vare sig de vill eller inte. Om jag va du så skulle jag nog försöka mixa så gott jag kunde, skicka iväg den för professionell mastering och göra ett försök helt enkelt. Om det inte går vägen så kan du antingen försöka kränga musiken via Itunes osv, eller om du vill försöka igen så kan du anlita någon att mixa den om du tror det var problemet, men då får du iaf veta.

Angående schlagerfestivalen så har jag också en fråga om jag får låna tråden lite.

1. Vart får man tag i addresserna till de andra ländernas schalerfestivaler och vart man skickar in musiken?

2. Får man skicka samma låt till flera länder?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Får man skicka samma låt till flera länder?

MVH

Anders

Bra fråga, antagligen inte. Svt kan ju anse sig ha rättigheter till en låt man skickat in, även om inte kompositören tycker det. Så om man skickar tiill flera länder finns en risk att SVT tycker att de vill ha den, en annan utlänsk motsvarighet tycker att det är deras och en fjärde tycker att det är en femtes.

Rätta mig gärna om jag har fel

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

😎 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Jag vill nog återföra fokus till min ursprungliga frågeställning ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så stor idé att skicka in några låtar direkt till SVT, det är ändå några från de största förlagen som gallrar ut vilka låtar som ska gå till juryn och efter den gallringen stoppar dom in sina egna bidrag.

Mitt tips är att du tar reda på vilka förlag som sitter med i gallringen, sedan kontaktar du dom och vill dom skicka in låten så låter du dom göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vart får man tag i addresserna till de andra ländernas schalerfestivaler och vart man skickar in musiken?

Troligtvis genom ESC ( Eurovision Song Contest ) fast tveksam till om dom ger ut adresserna.

Ett annat alternativ är att skicka låten via ett förlag tex Bert Karlssons 😄 seriöst dock så har han genom åren fått mängder av låtar i både svenska och utlänska tävlingarna.

2. Får man skicka samma låt till flera länder?

Skulle inte se varför du inte skulle få det , speciellt inte om du skickar som oberoende.

Skulle mot all förmådan ett flertal länder välja låten kan du troligtvis välja vilket land du vill skal få den.

Problemet dock som oberoende ( Om man nu inte själv vill delta ) är att personen som sjunger in låten även är den som måste uppträda med den.

Carola gjorde ju tex en inspelning med ville själv inte delta så låten fick helt enkelt inte vara med.

Vet inte om dom har ändrat dom reglerna nu för såvitt jag förstår så väljer juryn ( Christer Björkman ) ut 32 låtar och börjar sedan Pitcha låtarna till artister dom skulle vilja se delta i tävlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet dock som oberoende ( Om man nu inte själv vill delta ) är att personen som sjunger in låten även är den som måste uppträda med den.

Carola gjorde ju tex en inspelning med ville själv inte delta så låten fick helt enkelt inte vara med.

Vet inte om dom har ändrat dom reglerna nu för såvitt jag förstår så väljer juryn ( Christer Björkman ) ut 32 låtar och börjar sedan Pitcha låtarna till artister dom skulle vilja se delta i tävlingen.

Vad jag har hört så finns inte den regeln i alla länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT väljer bara ut bland de 100 bidrag som de får tillbaks från förlagen.

Om man skickar in sitt bidrag till SVT, så skickas de vidare till förlagen, som sållar och förmodligen väljer sina egna redan signade låtskrivare i 99.99% av fallen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

😄 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Beror nog på vad för stil det är på låten , Singer/Songwriter skulle nog funka att skicka in i " relativt " amatörmässig kvalitet ,

Men om man skickar en mer Poppig låt a´la Perelli , Carola kan du ju vara som det sagts bättre att gå via ett förlag som

ifall dom gillar låten låter någon annan producera låten.

Dock kommer du att få dela med dig av Royalties , Stim ifall någon annan producerar den åt dig , Skriver text & melodi osv.

Konkret skulle svare bli ,

a) Troligtvis , och alla kostnader för inspelning osv kommer att avräknas från intäkterna.

😠 Om du kör oberoende så , Ja , Betalar en Producent , Antigen fixar Producenten det eller du själv.

c) I fall det är en sjukt bra låt , möjligt MEN mycket av låtarna som är med bygger lika mycket på Soundet i sig som på låten så om man inte kan förmedla det sound man eftersträvar i mixen är det svårt att övertyga juryn oxå.

Kört på förhand är det nog inte men för att " Din " låt skall märkas bör den ju ha godtagbar kvalitet , och om inget förlag är kontrakterat bör den vara av exeptionell kvalitet både produktionsmässigt och sång/melodi mässigt.

Trots allt är det runt 3 - 4 000 låtar som skickas in varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Assar!

Jag skickade ett mail till en snubbe på Svt (för något år sedan) som var någon form av projektledare för festivalen med samma frågeställning som du har. Han svarade att "om låten blir antagen så kommer förlagen att slåss om att få göra ditt backing track". Kommer låten med så ordnar sig det mesta tydligen:-)

mvh Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Assar!

Jag skickade ett mail till en snubbe på Svt (för något år sedan) som var någon form av projektledare för festivalen med samma frågeställning som du har. Han svarade att "om låten blir antagen så kommer förlagen att slåss om att få göra ditt backing track". Kommer låten med så ordnar sig det mesta tydligen:-)

mvh Janne

Vem vill inte producera något som garanterat kommer att visas på TV minst två gånger samt släppas på skiva som garanterat kommer att köpas av många?

Jag skulle erbjuda pengar för få ett sådant erbjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

🙂 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Bästa tipset är att ha en namnkunnig sångare/sångerska på bidraget. Får du Carola så är det fix, oavsett bidragets kvalité. Men räkna med att vederbörande vill ha 50% av intäkterna för sin "produktionsmedverkande".

Nästbästa tips är att gå in i en studio och få bidraget så väl inspelad och producerat som det är möjligt. Kostar från 3-4 papp och är väl värda pengar om bidraget kommer med.

Annars får du skicka in som privatperson. Enligt tävlingsreglerna så välkomnas privatpersoner med sina alster. (Vet dock inte hur mycket skitsnack det där är.)

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Fusktips; märk ditt bidrag med ett påhittat produktionsbolag som låter flott. Om inte annat så skiljer sig kuvertet från alla andra anonyma.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

🙂 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Bästa tipset är att ha en namnkunnig sångare/sångerska på bidraget. Får du Carola så är det fix, oavsett bidragets kvalité. Men räkna med att vederbörande vill ha 50% av intäkterna för sin "produktionsmedverkande".

Nästbästa tips är att gå in i en studio och få bidraget så väl inspelad och producerat som det är möjligt. Kostar från 3-4 papp och är väl värda pengar om bidraget kommer med.

Annars får du skicka in som privatperson. Enligt tävlingsreglerna så välkomnas privatpersoner med sina alster. (Vet dock inte hur mycket skitsnack det där är.)

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Fusktips; märk ditt bidrag med ett påhittat produktionsbolag som låter flott. Om inte annat så skiljer sig kuvertet från alla andra anonyma.

Bidgragen får inte märkas, då diskas man.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering, som kanske nån kan svara på ...?

Om jag gör en låt, spelar in den här hemma och sen skickar in den till Schlagerfestivalen. Då lär det ju inte vara tillräckligt bra kvalitet på inspelningen för att köra den i själva tävlingen - om den blir antagen.

Om jag inte har nån form av produktionsbolag i ryggen och den vägen kan fixa en ordentlig inspelning, hur får jag till det då?

a) Kommer nåt förlag eller produktionsbolag ta sig an låten när den blivit antagen, och fixa en inspelning?

😄 Måste jag själv fixa alltihopa om den blir antagen? I så fall hur får jag till det? Hyra studio på egen hand?

c) Kommer den överhuvudtaget att bli antagen om jag inte redan har en inspelning av proffskvalitet? Är det realistiskt att tro det?

Är det kört på förhand om man inte redan innan man skickar in låten har ett förlag/produktionsbolag i ryggen och en fix färdig inspelning?

/ Assar

Bästa tipset är att ha en namnkunnig sångare/sångerska på bidraget. Får du Carola så är det fix, oavsett bidragets kvalité. Men räkna med att vederbörande vill ha 50% av intäkterna för sin "produktionsmedverkande".

Nästbästa tips är att gå in i en studio och få bidraget så väl inspelad och producerat som det är möjligt. Kostar från 3-4 papp och är väl värda pengar om bidraget kommer med.

Annars får du skicka in som privatperson. Enligt tävlingsreglerna så välkomnas privatpersoner med sina alster. (Vet dock inte hur mycket skitsnack det där är.)

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Fusktips; märk ditt bidrag med ett påhittat produktionsbolag som låter flott. Om inte annat så skiljer sig kuvertet från alla andra anonyma.

Bidgragen får inte märkas, då diskas man.

Jag menar alltså ytterkuvertet, inte innerkuvertet med CD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Om det var sant så måste mitt bidrag från 2001 ha varit riktigt i hästväg eftersom Warner-Chappell skrev avtal på låten och skickade in den! 😄

Nej, sanningen är att förlagen skriver avtal på alla låtar som är tillräckligt bra sedan har det ingen betydelse om låtskrivaren är signad sedan tidigare eller inte. De flesta vill dock inte skicka den utan att du skriver avtal och när du skriver avtalet så blir låten ett av deras egna alster.

Produktionsbolagen kanske tänker som du skriver, dom har sina egna alster att puscha till förlagen men kommer du med en riktigt bra låt så kanske även ett produktionsbolag vill skriva avtal och puscha den som ett av deras alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Om det var sant så måste mitt bidrag från 2001 ha varit riktigt i hästväg eftersom Warner-Chappell skrev avtal på låten och skickade in den! 😲

Nej, sanningen är att förlagen skriver avtal på alla låtar som är tillräckligt bra sedan har det ingen betydelse om låtskrivaren är signad sedan tidigare eller inte. De flesta vill dock inte skicka den utan att du skriver avtal och när du skriver avtalet så blir låten ett av deras egna alster.

Produktionsbolagen kanske tänker som du skriver, dom har sina egna alster att puscha till förlagen men kommer du med en riktigt bra låt så kanske även ett produktionsbolag vill skriva avtal och puscha den som ett av deras alster.

Det var nåt nytt för mig 😉

Hur gick det för dig 2001? Kom du med? Om inte, fick du något besked om att de lyssnat på låten men valt att refusera den eller möts man bara av total tystnad från dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlag och produktionsbolag är med största sannolikhet inte intresserad av ditt bidrag då dem har sina egna alster att puscha. Och detta gäller även om din sång är ngt utöver det vanliga!

Om det var sant så måste mitt bidrag från 2001 ha varit riktigt i hästväg eftersom Warner-Chappell skrev avtal på låten och skickade in den! :rolleyes:

Nej, sanningen är att förlagen skriver avtal på alla låtar som är tillräckligt bra sedan har det ingen betydelse om låtskrivaren är signad sedan tidigare eller inte. De flesta vill dock inte skicka den utan att du skriver avtal och när du skriver avtalet så blir låten ett av deras egna alster.

Produktionsbolagen kanske tänker som du skriver, dom har sina egna alster att puscha till förlagen men kommer du med en riktigt bra låt så kanske även ett produktionsbolag vill skriva avtal och puscha den som ett av deras alster.

Det var nåt nytt för mig 😏

Hur gick det för dig 2001? Kom du med? Om inte, fick du något besked om att de lyssnat på låten men valt att refusera den eller möts man bara av total tystnad från dem?

Jag kom inte med och vet inget om hur det gick med låten efter förlaget skickade in den.

Man får inget besked alls efter låten är inskickad till SVT, kommer man med så får man naturligtvis besked att den är uttagen men gör den inte det så får man inte veta nånting om man inte har kontakter inom jurygrupperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Så här står det i tävlingsreglerna på svt.se:

"9. Alla inskickade bidrag bedöms först av Svenska Musikförläggarföreningen medlemsförlag. De bidrag som respektive förlagsgrupp refuserar bedöms ytterligare en gång av en bedömningsgrupp som SVT satt samman. Om SVT:s bedömningsgrupp så anser har den rätt att upphäva förlagsgruppens refusering och låta bidrag återinträda i urvalsprocessen. SVT sätter även samman den jury (kallad slutjuryn) som bedömer alla bidrag som inte refuserats enligt ovan och väljer ut de tävlande musikaliska verken... "

Det är ju här man undrar hur det egentligen går till. Svenska Musikförläggarföreningen (SMF) har ganska många medlemsförlag. Är alla de med och bedömmer eller är det bara några av dem - i så fall vilka? Kan en förlagsgrupp bestå av människor från olika förlag? Skickas alla nära 4000 bidragen ut till varje förlagsgrupp eller får de en slumpmässigt utvald del? Vilka ingår i SVT´s bedömningsgrupp som lyssnar igenom de (över 3000?) bidrag som förlagsgrupperna refuserar? Finns det människor från förlagen i bedömningsgruppen? Ingår några från bedömningsgruppen även i slutjuryn? Slutjuryn ska inte bara välja bästa låtarna, utan får ju även direktiv om att det ska vara en lagom blandning av olika genre för att ge bra TV-underhållning. Får förlagsgrupperna och den tidigare bedömningsgruppen också liknande direktiv? Hur stor möjlighet/chans har egentligen förlagen att faktiskt påverka urvalet av deras egna låtskrivare/artister? Beroende på vilka svaren är på de tidigare frågorna så kan man ju här göra bedömningen hur mycket "förlags-maffia" det är över uttagsförfarandet.

Det vore intressant att få lite klarhet i det här, men vem kan svara på de här frågorna? Bara Christer Björkman kanske? 😆 Hm... skulle inte tidningen Studio faktiskt kunna ha en intervju med honom där han får svara på det här? -Olsberg! Vad tror du om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt detta med förlags snacket för när jag skickade in en enkel låt med piano och lite stråkar och en lead sång + en svensk text om Estonia katastrofen så hamna jag med den låten på svt hemsidan utan inblandning av nåt förlag som ville skriva kontrakt med mig. Dom som lyssnade tyckte tydligen låten var bra utan att som sagt pressa på att skriva nåt kontrakt med dom. Jag kanske had tur det kanske är hårdare nu. Detta var år 2006 för 2007 års festival i mars månad 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...