Jump to content
Annons

Studiomonitorer för max 4?


djkay (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag jämförde Behringer Truth 2031A mot Phonic P8A härom veckan... och det slog mig att Phonicarna låter kasst... i jämförelse med Truthsen... Jag vart inte alls imponerad på P8'orna...

Däremot så vart jag hualigen imponerad av truthsen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag jämförde Behringer Truth 2031A mot Phonic P8A härom veckan... och det slog mig att Phonicarna låter kasst... i jämförelse med Truthsen... Jag vart inte alls imponerad på P8'orna...

Däremot så vart jag hualigen imponerad av truthsen 😆

Hehe, jag tyckte PRECIS likadant när jag lyssnade på dem... Fast tvärt om. :rolleyes:

Jag gillade Phonic P8A ganska mycket, men Truth'en var jag inte det minsta imponerad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Är det nån som hört det där om att val av monitorer är ganska så subjektivt...?? 😆

Tyckte inte heller särskilt mycket om Truths'en, de kändes "dimmiga" på nåt sätt... Inte alls lika klart ljud som i de andra jag testade.

Vet inte om det var Phonic eller Samson jag lyssnade som snabbast i Växjö, men de lät helt ok. Dock inte alls lika bra som mina Yorkvilles! :rolleyes:

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång det diskuteras monitorer här så får jag lite känslan av att folk missat att bra monitorer inte alltid skall låta bra... alltså om två monitorer man lyssnar på i samma prisklass skiljer sig åt, och man tyckar de ena låter kasst och de andra låter imponerande, så är ju frågan vilken av monitorerna som är bäst? Är det ens egna halvsunkiga produktioner man lyssnar på så är det ju kanske de som låter kasst som är mest ärliga, och därmed bäst...

Edit: typo

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång det diskuteras monitorer här så får jag lite känslan av att folk missat att bra monitorer inte alltid skall låta bra... alltså om två monitorer man lyssnar på i samma prisklass skiljer sig åt, och man tyckar de ena låter kasst och de andra låter imponerande, så är ju frågan vilken av monitorerna som är bäst? Är det ens egen halvsunkiga produktioner man lyssnar på så är det ju kanske de som låter kasst som är mest ärliga, och därmed bäst...

Fast nu lyssnade jag ju inte på mina egna top-of-the-line( 😄 ) produktioner... utan jag lyssnade på en "riktig" skiva.

Och jag kände att Truthsen hade ett bra tryck över hela registret... dom lät klart och fint i diskanten... och en tydlig bas.

P8'orna lät... tjaa... allmänt crapy 😄 Och killen på förstärkardoktorn sa att dom inte sålde så många P8'or längre... Truthsen 2031A tog över mer och mer... för att dom helt enkelt... låter bättre.

Behringer Truth 2030A... låter å andra sidan sämre än P8A 🙂

Blanda inte ihop alla sifferkombinationer nu 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemlisen är att ett par BRA monitorer inte låter "bra" eller "dåligt" - utan naturtroget. I lägre prisklasser är det tyvärr extremt sällsynt enligt min mening (om det finns alls...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång det diskuteras monitorer här så får jag lite känslan av att folk missat att bra monitorer inte alltid skall låta bra... alltså om två monitorer man lyssnar på i samma prisklass skiljer sig åt, och man tyckar de ena låter kasst och de andra låter imponerande, så är ju frågan vilken av monitorerna som är bäst?

Jag var inne på Audio Video en gång och lyssnade på ett jättefräckt och jättedyrt HiFi-system som lät jätteösigt med en massa härlig bas och man kunde vrida volymen nästan hur mycket som helst.

Den dagen sa jag till mig själv: "När jag köper monitorer till min studio så ska det minsann låta minst lika bra som detta"

Bara så att ni inte tror att jag jämnför mina monitorlyssningar med skräp.

(Ni fattade att jag bara skojade väll? 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemlisen är att ett par BRA monitorer inte låter "bra" eller "dåligt" - utan naturtroget. I lägre prisklasser är det tyvärr extremt sällsynt enligt min mening (om det finns alls...).

Så sant så sant. Dock får man ju handla efter vad ens plånbok klarar av. Man kanske itne kan få lika naturtroget ljud i ett par 4000-kronors monitorer som i ett par 40000-kronors men man får ju försöka få så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemlisen är att ett par BRA monitorer inte låter "bra" eller "dåligt" - utan naturtroget. I lägre prisklasser är det tyvärr extremt sällsynt enligt min mening (om det finns alls...).

Så sant så sant. Dock får man ju handla efter vad ens plånbok klarar av. Man kanske itne kan få lika naturtroget ljud i ett par 4000-kronors monitorer som i ett par 40000-kronors men man får ju försöka få så bra som möjligt.

Det är ju tyvärr också så, att det inte är alla dyra monitorer som är naturliga... :rolleyes:

Dessutom är pris/prestanda inte ett linjärt förhållande - så om du dubblar priset får du inte ett par monitorer som är dubbelt så bra - och om man har ett par monitorer för 25000:-, så blir det sällan motiverbart bättre med ett par dubbelt så dyra om man inte sitter i en proffs-studio och har massor av under som betalar bra för sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått en del förfrågningar från folk om ADAM:s minsting; den passiva ANF-10 - och nu har SoS recenserat den, så behöver ni inte bara höra mina ord om den 😛 : http://www.adam-audio.com/downloads/SOS_TESTanf10.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...