Jump to content
Annons

Sånginspelning, för låg signal in, och hur man enkelt får bort munljud.


Lisasantenna

Recommended Posts

Jag vet att frågan ställts förr, men jag fick inget svar jag begrep 😄 , men när jag spelar in normaliserar jag alltid sångspåret, annars låter det inte så mycket. Brukas det göras så? Ska man inte kunna få in ett starkare spår? än den där lilla futt strängen som visas i min Cubase. Skruvar jag upp insignalen för mycket blir det så brusigt och spåret blir förstört.

Mic = studio projects C1, Cubase, Behringer eurorack mx60A, E-MU ljudkort.

Har inte vänt micen bak och fram! Jag har inte läst några manualer heller och jag hoppas att ni förlåter mig för att jag är lat.

Hur gör ni? (Förklara gärna som om jag helt saknade förkunskaer.)

;c)

Sjunger nära micen och vill på ett enkelt sätt ta bort sånna där smack ljud som smiter in i i övrigt rätt OK sångtagningar.

Lisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behringer Eurorack är inte mycket till mikrofonförstärkare. Det kan ha med saken att göra.

Å andra sidan ska man inte stirra sig blind på vågformerna i Cubase. Slår topparna mot -12 dBFS eller liknande så är det inga problem.

Se till att du spelar in i 24 bitar (Cubase/Edit/Pioject Settings).

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du puffskydd framför miken? 😄

Jag testade göra ett hemmagjort häromdagen och vilken skillnad det blev! Iaf mot puff-ljud men det kanske hjälper mot smackande också om du nu inte använder det.

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man känner att man måste normalisera en inspelning så är något fel (för låg insignal) då en normalisering endast höjer upp nivån (högsta punkt) till (oftast) 0 dB vilket innebär att brusgolvet följer med upp (vilket inte är önskvärt) så normalisering är inget man använder sig av om allt är korrekt gjort från början (d v s så stark signal in som möjligt utan att det klipper, ca -3 dB brukar jag sikta på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som hjälper mot smackande ljud, är längre avstånd.

Jag tycker att ca 20-25cm är ganska lagom avstånd - och så puffskyddet någonstans mitt emellan. Med en cardioidmic (som C1 är), så får du en kraftig basökning på nära håll - och då är risken att soundet kan variera ganska kraftigt om du bara rör dig väldigt lite... Den proximitetseffekten börjar egentligen märkas redan någonstans vid 40-50cm, men blir inte riktigt kraftig förrän någonstans vid 20cm.

Om du upplever att micen är för stark i toppen och därför behöver få bashöjningen för att få någorlunda balans, så skulle du kanske överväga en annan mic som inte är fullt så diskantrik som C1... Kolla gärna på min testsite, så kan du jämföra en drös med olika modeller.

Du ska kunna få lagom hög insignal för att se vågformerna - annars har du antingen en dålig preamp eller så har du gjort fel när du har ställt in det. Hur har du ställt in mixern och hur är det kopplat? Det kan vara en bra utgångspunkt för att se om det är något uppenbart fel där...

Instämmer med Joachime; Spela in i 24-bitsupplösning, så blir det så bra som möjligt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med låg micnivå in i inspelningsprogrammet hade jag också problem med när jag körde Cubase. När jag började använda Sonar var problemet borta. Brydde mig aldrig om att fundera mer på det, men när du ställer frågan?!?

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det där med låg micnivå in i inspelningsprogrammet hade jag också problem med när jag körde Cubase. När jag började använda Sonar var problemet borta. Brydde mig aldrig om att fundera mer på det, men när du ställer frågan?!?

Kolin

Sonar, Pro tools, Cubase eller what ever spelare ingen roll.

Det är det analoga fasen innan inspelningsprogrammet som spelar roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med låg micnivå in i inspelningsprogrammet hade jag också problem med när jag körde Cubase. När jag började använda Sonar var problemet borta. Brydde mig aldrig om att fundera mer på det, men när du ställer frågan?!?

Kolin

Sonar, Pro tools, Cubase eller what ever spelare ingen roll.

Det är det analoga fasen innan inspelningsprogrammet som spelar roll.

Tack för alla svar! Jag trodde ingen hade svarat för jag hade inte fått mejl om det förrän idag.

Då är uppenbarligen något fel! Men just nu är jag på semester så jag kan inte kolla vad eller kolla hur inställningarna är eller hur det är kopplat. Men då vet jag att NÅGOT fel är det.

Var menas det att topparna slår mot -12 dBFS... sångspåret i Cubase då? Jag önskar att jag hade större koll.

Puffskydd har jag. Längre bort från micen då.

Nu letar jag etfer bättre grejor.

Lisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en Limiter på Insert i audiospåret..

Hur en sådan funkar kan jag självklart förklara

men inte just nu. Sitter på jobbet och är fede trött...

Ska lägga mig nu...

Haj...

Det hjälper väl knappast om man överstyr AD konverteringen i ljudkortet eller mikrofonförstärkaren.... Sedan får du ju lite fördröjning också. Nä, bättre att göra rätt ifrån början.

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning och olika förstärkare kan förstärka olika mycket så att säga. Sedan har ju många ljudkort dels en analog gainkontroll och/eller en mjukvarukontroll som styr hur mycket som skall skickas till hosten (cubase i detta fall). Inne i cubase finns sedan en ingångskanal med ytterligare en regel. Den optimala nivån får du genom att justera alla dessa nivåer så att de ligger så nära toppen som möjligt utan att det blir överslag eller brus (nivå optimering). Spelar du in med 24 bitar behöver du inte oroa dig allt för mycket för att "slicka" nollan utan ta till en god marginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en Limiter på Insert i audiospåret..

Hur en sådan funkar kan jag självklart förklara

men inte just nu. Sitter på jobbet och är fede trött...

Ska lägga mig nu...

Haj...

Det hjälper väl knappast om man överstyr AD konverteringen i ljudkortet eller mikrofonförstärkaren.... Sedan får du ju lite fördröjning också. Nä, bättre att göra rätt ifrån början.

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning och olika förstärkare kan förstärka olika mycket så att säga. Sedan har ju många ljudkort dels en analog gainkontroll och/eller en mjukvarukontroll som styr hur mycket som skall skickas till hosten (cubase i detta fall). Inne i cubase finns sedan en ingångskanal med ytterligare en regel. Den optimala nivån får du genom att justera alla dessa nivåer så att de ligger så nära toppen som möjligt utan att det blir överslag eller brus (nivå optimering). Spelar du in med 24 bitar behöver du inte oroa dig allt för mycket för att "slicka" nollan utan ta till en god marginal.

Sa inget om att ÖVERSTYRA...

Lägger man den rätt så blir det hur bra som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en Limiter på Insert i audiospåret..

Hur en sådan funkar kan jag självklart förklara

men inte just nu. Sitter på jobbet och är fede trött...

Ska lägga mig nu...

Haj...

Det hjälper väl knappast om man överstyr AD konverteringen i ljudkortet eller mikrofonförstärkaren.... Sedan får du ju lite fördröjning också. Nä, bättre att göra rätt ifrån början.

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning och olika förstärkare kan förstärka olika mycket så att säga. Sedan har ju många ljudkort dels en analog gainkontroll och/eller en mjukvarukontroll som styr hur mycket som skall skickas till hosten (cubase i detta fall). Inne i cubase finns sedan en ingångskanal med ytterligare en regel. Den optimala nivån får du genom att justera alla dessa nivåer så att de ligger så nära toppen som möjligt utan att det blir överslag eller brus (nivå optimering). Spelar du in med 24 bitar behöver du inte oroa dig allt för mycket för att "slicka" nollan utan ta till en god marginal.

Sa inget om att ÖVERSTYRA...

Lägger man den rätt så blir det hur bra som helst..

Jo men varför... är det inte lika lätt att köra limiter efteråt? Om du lägger den på inkanalen och den klipper toppar betyder det ju att signalen ändå är för het på väg in och alltså i princip överstyrd.

Jag kan faktiskt inte se någon anledning till att lägga en limiter på inkanalen, men smaken är som baken.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer Eurorack är inte mycket till mikrofonförstärkare. Det kan ha med saken att göra.

Å andra sidan ska man inte stirra sig blind på vågformerna i Cubase. Slår topparna mot -12 dBFS eller liknande så är det inga problem.

Se till att du spelar in i 24 bitar (Cubase/Edit/Pioject Settings).

Du kan dubbelklicka på din ljudfil i Cubase så ser du tydligt var den toppar.. Han menar bara att nivån är tillräcklig då. För tydligare vågformer i projektfönstret så kan du prova att dra i zoomregeln (uppe till höger i projektfönstret)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Lägg en Limiter på Insert i audiospåret..

Hur en sådan funkar kan jag självklart förklara

men inte just nu. Sitter på jobbet och är fede trött...

Ska lägga mig nu...

Haj...

Det hjälper väl knappast om man överstyr AD konverteringen i ljudkortet eller mikrofonförstärkaren.... Sedan får du ju lite fördröjning också. Nä, bättre att göra rätt ifrån början.

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning och olika förstärkare kan förstärka olika mycket så att säga. Sedan har ju många ljudkort dels en analog gainkontroll och/eller en mjukvarukontroll som styr hur mycket som skall skickas till hosten (cubase i detta fall). Inne i cubase finns sedan en ingångskanal med ytterligare en regel. Den optimala nivån får du genom att justera alla dessa nivåer så att de ligger så nära toppen som möjligt utan att det blir överslag eller brus (nivå optimering). Spelar du in med 24 bitar behöver du inte oroa dig allt för mycket för att "slicka" nollan utan ta till en god marginal.

Sa inget om att ÖVERSTYRA...

Lägger man den rätt så blir det hur bra som helst..

Jo men varför... är det inte lika lätt att köra limiter efteråt? Om du lägger den på inkanalen och den klipper toppar betyder det ju att signalen ändå är för het på väg in och alltså i princip överstyrd.

Jag kan faktiskt inte se någon anledning till att lägga en limiter på inkanalen, men smaken är som baken.

//J

Jag håller med mixtur, ingen bra idé att lägga en limiter på ingångskanalen, det är bara dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med mixtur, ingen bra idé att lägga en limiter på ingångskanalen, det är bara dumt.

Nja..Ett sätt att få lite mer upplevt tryck eller impact om man vill kalla det så och som släpper på lite bett (långsammare attack och snabbare release på kompressorn) så kan det ibland behövas en limiter efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Big Sigh.....

Ok...

Du skapar ett AudioTrack i Cubase...

Klicka på (E) i Track Info...

På vänstra delen fins inserts. Lägg till en limiter.

I limitern ställer du (ex Kjaerhus Classic Limiter)

threshold på -2 till -4 efter behov...Sänker ingångs

volymen i WavTrack i cubase...Då funkar det klockrent...

DU SKA INTE!! Lägga den direkt på WavTrack i Cubase...

Om du gör det kan du inte ändra nått i efterhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Big Sigh.....

Ok...

Du skapar ett AudioTrack i Cubase...

Klicka på (E) i Track Info...

På vänstra delen fins inserts. Lägg till en limiter.

I limitern ställer du (ex Kjaerhus Classic Limiter)

threshold på -2 till -4 efter behov...Sänker ingångs

volymen i WavTrack i cubase...Då funkar det klockrent...

DU SKA INTE!! Lägga den direkt på WavTrack i Cubase...

Om du gör det kan du inte ändra nått i efterhand...

Ingångskanaler vs inserts 🙂 Lägger man någonsin något direkt där - eller har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en Limiter på Insert i audiospåret..

Hur en sådan funkar kan jag självklart förklara

men inte just nu. Sitter på jobbet och är fede trött...

Ska lägga mig nu...

Haj...

Det hjälper väl knappast om man överstyr AD konverteringen i ljudkortet eller mikrofonförstärkaren.... Sedan får du ju lite fördröjning också. Nä, bättre att göra rätt ifrån början.

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning och olika förstärkare kan förstärka olika mycket så att säga. Sedan har ju många ljudkort dels en analog gainkontroll och/eller en mjukvarukontroll som styr hur mycket som skall skickas till hosten (cubase i detta fall). Inne i cubase finns sedan en ingångskanal med ytterligare en regel. Den optimala nivån får du genom att justera alla dessa nivåer så att de ligger så nära toppen som möjligt utan att det blir överslag eller brus (nivå optimering). Spelar du in med 24 bitar behöver du inte oroa dig allt för mycket för att "slicka" nollan utan ta till en god marginal.

Sa inget om att ÖVERSTYRA...

Lägger man den rätt så blir det hur bra som helst..

Jo men varför... är det inte lika lätt att köra limiter efteråt? Om du lägger den på inkanalen och den klipper toppar betyder det ju att signalen ändå är för het på väg in och alltså i princip överstyrd.

Jag kan faktiskt inte se någon anledning till att lägga en limiter på inkanalen, men smaken är som baken.

//J

Twilight Sound skrev ju faktiskt inget om att lägga den på inkanalen. Han skrev audiospåret och det är ju samma sak som du, mixtur, menar. Rätta mig om jag har fel.

EDIT: Ok, nu såg jag i hans senaste inlägg att han faktiskt menade inkanalen. Sorry.

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det där med låg micnivå in i inspelningsprogrammet hade jag också problem med när jag körde Cubase. När jag började använda Sonar var problemet borta. Brydde mig aldrig om att fundera mer på det, men när du ställer frågan?!?

Kolin

Sonar, Pro tools, Cubase eller what ever spelare ingen roll.

Det är det analoga fasen innan inspelningsprogrammet som spelar roll.

Tack för alla svar! Jag trodde ingen hade svarat för jag hade inte fått mejl om det förrän idag.

Då är uppenbarligen något fel! Men just nu är jag på semester så jag kan inte kolla vad eller kolla hur inställningarna är eller hur det är kopplat. Men då vet jag att NÅGOT fel är det.

Var menas det att topparna slår mot -12 dBFS... sångspåret i Cubase då? Jag önskar att jag hade större koll.

Puffskydd har jag. Längre bort från micen då.

Nu letar jag etfer bättre grejor.

Lisa

Dina grejer är bra nog.

Vi skall nog klura ut vad som felas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar INTE inkanalen...

Om du spelar in med mic i Cubase har du ju flertal ställen (3 Exakt)

att lägga effekter på. "Inkanalen (Devices,VST Connections, Inputchannel),

AudioTrack (E) Vänster/Höger (Insert alt Bus) och Mastern...

Lägger man fx på Input Ch kan man inte redigera i efterhand..Det kan man på de andra 2 ställena.

Och det FUNKAR utmärkt att lägga en insert Limiter på AudioTrack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar INTE inkanalen...

Om du spelar in med mic i Cubase har du ju flertal ställen (3 Exakt)

att lägga effekter på. "Inkanalen (Devices,VST Connections, Inputchannel),

AudioTrack (E) Vänster/Höger (Insert alt Bus) och Mastern...

Lägger man fx på Input Ch kan man inte redigera i efterhand..Det kan man på de andra 2 ställena.

Och det FUNKAR utmärkt att lägga en insert Limiter på AudioTrack..

Då ändrar jag mig igen. Men det verkar som att folk tror att du menar det. Att lägga en limiter på ett audiotrack är ju inget konstigt i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lämpligare att försöka reda ut var felet ligger, innan man börjar diskutera pluggar.

Det är ju självklart att det ska kunna bli lagom insignal med en helt ren ljudhantering. Först när det är ok så långt, så kan man börja diskutera vilka pluggar som är lämpliga att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles rätt cleas...

Hittar ingen Info om Mixern...

Micen ÄR bra...

Emus kort "ska" va bra....?

Cubase ÄR bra...

Micen kan du inte gör så mycket med...

Cubase kan man fippla i oändlighet med...

Kortet kan säkert oxå ställa in på lite olika sätt....

Mixern....?!?!

Mitt tips är att testa manualerna till kort och mixer..

Brukar faktiskt vara nyttigt...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles rätt cleas...

Hittar ingen Info om Mixern...

Micen ÄR bra...

Emus kort "ska" va bra....?

Cubase ÄR bra...

Micen kan du inte gör så mycket med...

Cubase kan man fippla i oändlighet med...

Kortet kan säkert oxå ställa in på lite olika sätt....

Mixern....?!?!

Mitt tips är att testa manualerna till kort och mixer..

Brukar faktiskt vara nyttigt...

Har just läst att normalisering är helt onödig. Allt går att fixa med kompressor och EQ typ.

Det är bara det att när man vill göra allt, men inte har tid, får jag lite lätt panik över att sätta mig och läsa en manual, som jag bävar för att jag inte kommer att begripa. Och även om jag gör det är jag rädd att ett proffs kommer och säger att jag ändå har gjort allt fel och i onödan. (Som jag ändå redan bitvis gjort.) DEN inställningrn är helt onödig. Den användes bara när Cubase var bebis och har hängt kvar av någon konstig anledning. Och att det kanske är så att jag måste för hand rita bort alla munljud. Och fasvända, ja, vad är det? Ju mer jag lär mig dessto mindre förstår jag att jag begriper.

;c)

Jag skulle vilja gå en "hands on" helgkurs nånstans. Det blir ju så mycket lättare då. För mig. Tips?

Men jag får väl sätta mig med manualerna. Behringers manual fattade jag inte mycket av, men jag tror jag gjort rätt där. Den är inte så komplicerad. Cubaseboxen ska jag väl plocka ner från hyllan och ta fram manualen som jag antar är både tjock och svår, mycket väl medveten om att man antagligen kan ödsla hur mycket som helst med att fippla runt med det progget...

Men TACK för ALLA svar. Jag har läst dom alla mycket noga och jag uppskattar verkligen vart enda en av dom.

Återkommer... (jag är inte så grinig. Bara trött.)

:c)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar från början och följer signalen, så kanske det går att se något uppenbart fel...

Du kopplar förstås in micen i mixern, startar fantommatningen och skruvar upp Gain. Se till att ingen Pad är aktiverad - varken på micen (brukar vara en switch med texten "0" eller "-10" - och "0" är rätt inställning att börja med) eller på mixerns ingång (där brukar den heta "Pad" och den ska inte vara nedtryckt).

Hur högt ställer du Gain på mixerns ingång? Det optimala är att skruva upp Gain så mycket att Peak-lampan på den kanalen blinkar till ibland när du sjunger som starkast - och sedan skruva ner Gain bara ytterst lite. Då har du rätt Gain inställd.

Vart går signalen sedan - alltså vilken av mixerns utgångar har du kopplat till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...