Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

en kort frÄga hÀr innan jag bestÀmmer mig för att köpa pro tools le. har kollat in videor pÄ youtube om pro tools. programmet verkar nÀstan vara ett mÄste!

NÀr jag gör musik sÄ anvÀnder jag mest cubase + vsti pluggar. har inget digidesign ljudkort och Àr inte intresserad av att spela in direkt i pro tools.

jag vill alltsÄ importera wav filer för att göra sjÀlva mixningen i pro tools. kommer detta att fungera/strula ,utan ett digidesign ljudkort?

mvh / micke 😄

Annons
Postat

Pro Tools LE krÀver ett interface frÄn Digidesign.

Varför mixa i Pro Tools nÀr du har Cubase?

Postat

Nej.

Det som kan fungera Àr om du har ett m-audio ljudkort som Àr kompatibelt med Pro Tools mpowered.

MVH

Anders

Postat

Om du vill pilla med VST och midi istÀllet för ren audio Àr nog inte PT det rÀtta verktyget.

Du kan köra 16 audio spÄr i LE och 32 i Powered. Mera för rocksnubbar, hÄrdrock mm.

Postat (redigerat)
  spaceman sa:
Om du vill pilla med VST och midi istÀllet för ren audio Àr nog inte PT det rÀtta verktyget.

Du kan köra 16 audio spÄr i LE och 32 i Powered. Mera för rocksnubbar, hÄrdrock mm.

Det Ă€r 32 voices i LE ocksĂ„, uppgaderbart till 48 kanaler för ca 5000kr. Och VST skulle jag inte i första hand vĂ€lja PT för utan mer för Rtas, annars blir det wrapper. Men att sĂ€ga att PT skulle vara begrĂ€nsat till enbart rocksnubbar skulle jag nog vilja se en motivering till och samtidigt passa pĂ„ att frĂ„ga vad det Ă€r i PT midihantering som Ă€r sĂ„ dĂ„lig. Är Cubase för POP och folkmusik dĂ„? 😄

Sedan till trĂ„dskaparen vill jag sĂ€ga. Bara för att du kanske ser PT i mĂ„nga videor och hör mĂ„nga stora artister anvĂ€nda det sĂ„ betyder det INTE att din musik blir bĂ€ttre i det Ă€n nĂ„got annat DAW. Det Ă€r du som bestĂ€mmer hur det ska lĂ„ta och inte ditt DAW, och det Ă€r ju j-vla tur det 🙂 Om du har Cubase sĂ„ gĂ„r ju det lika bra att mixa dĂ€r. Sedan kan jag se anledningar till att man vill anvĂ€nda ett annat DAW för att mixa i. Det kan vara signalvĂ€garna som man finner mer tillfredstĂ€llande till ens personlighet, det grafiska eller att ens vĂ€nner och kollegor har samma DAW och det Ă€r smidigt att skicka projekten mellan er.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
  Gizmozis sa:
Sedan till trĂ„dskaparen vill jag sĂ€ga. Bara för att du kanske ser PT i mĂ„nga videor och hör mĂ„nga stora artister anvĂ€nda det sĂ„ betyder det INTE att din musik blir bĂ€ttre i det Ă€n nĂ„got annat DAW. Det Ă€r du som bestĂ€mmer hur det ska lĂ„ta och inte ditt DAW, och det Ă€r ju j-vla tur det 😄 Om du har Cubase sĂ„ gĂ„r ju det lika bra att mixa dĂ€r. Sedan kan jag se anledningar till att man vill anvĂ€nda ett annat DAW för att mixa i. Det kan vara signalvĂ€garna som man finner mer tillfredstĂ€llande till ens personlighet, det grafiska eller att ens vĂ€nner och kollegor har samma DAW och det Ă€r smidigt att skicka projekten mellan er.

MVH

Anders

+1

Postat

hehe okej dÄ lÀgger jag fan pengarna pÄ nÄgot vettigare som kanske en bra tutorial dvd pÄ hur man mixar i cubase istÀllet =P

jag har inte exprimenterat sÄ mycket med det....

hört av andra kompisar som anvÀnder reason ... som fetat pÄ ljudet i pro tools. var nog lite dÀr jag fick för mig att det kanske var bÀttre att köra med pro tools Àn cubase.

men Ä andra sidan kan man ju inte riktigt jÀmföra ljudet i cubase med reason.

höll pÄ mkt med reason förrut men tröttnade tyckte det var svÄrt att fÄ kontroll pÄ ljuden , att fÄ dom att lÄta som jag ville.

Postat

Om du kÀnner att Cubase fungerar att jobba i tycker jag att du ska hÄlla dig till det. LÀg ned energi pÄ att lÀra dig mixa istÀllet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.