Jump to content
Annons

Ljudet på midi-kanal byts när jag trycker stopp


tardwe

Recommended Posts

Jag väljer ett ljud (en patch) på en midi-kanal (använder DXi-instrumentet Dyad som följer med Sonar 3) så låter kanalen som den ska. Men stoppar jag uppspelningen och spelar från börja igen så verkar den återgå till nått default-ljud (dock står rätt ljud fortfarande angivet i Patch-fältet). Detta händer även när jag ska exportera låten.

Vad kan det bero på?

Är helt novis på det här med midi... har endast spelat in "riktiga" instrumet tidigare.

Vet inte om jag lyckades formulera mig så det gick att förstå, men fråga gärna om jag varit otydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag väljer ett ljud (en patch) på en midi-kanal (använder DXi-instrumentet Dyad som följer med Sonar 3) så låter kanalen som den ska. Men stoppar jag uppspelningen och spelar från börja igen så verkar den återgå till nått default-ljud (dock står rätt ljud fortfarande angivet i Patch-fältet). Detta händer även när jag ska exportera låten.

Jag kan tänka mig två "felkällor":

1) Du har valt "Zero Controllers when playback stops" och detta "resettar" Dyad. Inställningen finns under "Options", "Midi" (om jag inte minns fel).

2) Du har ett annat MIDIspår som också är mappat till Dyad-synthen men med en annan patch vald. Kolla dina MIDI-spår.

(PS. Du kan också välja att klicka i "Patch/Controller searchback..." för att säkerställa att Sonar ALLTID skickar ut program change innan uppspelning börjar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte heller någon expert på midi, och har haft samma problem som du. Nu har jag visserligen bara provat följande tips i Logic och Cubase, men jag misstänker att det kommer att vara samma sak med Cakewalk/Sonar.

Markera midi-filen, öpnna den i "list editor", då får du upp en lista med alla kontrolldata och sånt. Nästan längst upp på listan så borde det finnas ett parameter som heter "program change". Markera och ta bort den raden. Nu kan du byta ljud hur du vill! (Jag brukar även göra samma sak med volymen, som brukar ligga precis efter program change, d v s ta bort raden, annars brukar även volymen återställas om man stannar och startar igen).

Link to comment
Dela på andra sajter

du måste välja patchen i midispåret i Sonar.

Hej, och tack för ditt svar. Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag väljer patchen i det spåret jag spelat in på, men hur menar du?

Ställer du endast in patchen i mjukvarusynthen så ändras inte alltid patchen i Sonars midiinställningar för spåret. Då kommer patchen bytas så fort du tryckt på stopp och ska spela upp det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...