Jump to content
Annons

8 kan. preamp?


mattiasd

Recommended Posts

Tips/erfarenheter om åttakanaliga preamps mottages tacksamt... en optisk adatingång över... 🙁

Fantasidyra varianter e inte så intressant... Vad som e fantasier e dock inte helt definerat...

Antingen med inbyggd optisk adat eller i kombination med omvandlare.

två fyrkanaliga varianter med olika preamps kanske också är ett alternativ

I dagsläget har jag en

Motu 828 Mk3

Behringer ADA8000

samt en hel del en å tvåkan. varianter (Joemeek och line audio ...)

min kollega har en Octopre

Så kraven e väl bättre/roligare än behringer samt kanske inte octopre (även om de e väl så smidiga(kompressorn) å bra) då en sån redan finns att tillgå...

/Mattias

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Motu 8pre kanske kan vara nåt? 4850 bananer på Thomann. Har iofs inte testat den själv så kan inte uttala mig om den men har bara bra erfarenheter av deras kort.

Jo den e ett alternativ. dock ett trist men praktiskt å prisvärt... E ett motu Mk3 som ska byggas ut så motupreamps har jag redan.

Har spelat in kör via en 896a å upplevde de förförstärkarna som lite klena i det sammanhanget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en ART Tubefire8 kan vara något? Tubefire Den har visserligen ingen adat-ut men i kombination med en begagnad AD-omvandlare, typ Alesis Ai3 eller nåt, så får du en hyffsat billig uppsättning bra preamps.

Köpte den själv från England för strax under 5000 och använder en gammal hederlig ADAT-bandare som AD-omvandlare för att få det digitalt in i mitt Motu 2408mk3-kort. Har dock inte hunnit testköra den fullt ut eftersom jag hållit på att bygga om min studio, men det jag har hunnit testa hittills låter kanon - och den är betydligt roligare att ratta på än en ADA8000 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en ART Tubefire8 kan vara något? Tubefire Den har visserligen ingen adat-ut men i kombination med en begagnad AD-omvandlare, typ Alesis Ai3 eller nåt, så får du en hyffsat billig uppsättning bra preamps.

Köpte den själv från England för strax under 5000 och använder en gammal hederlig ADAT-bandare som AD-omvandlare för att få det digitalt in i mitt Motu 2408mk3-kort. Har dock inte hunnit testköra den fullt ut eftersom jag hållit på att bygga om min studio, men det jag har hunnit testa hittills låter kanon - och den är betydligt roligare att ratta på än en ADA8000 😄

Nja ska det vara ett ljudkort till så bör det vara ett motu som har större chans att gå att daisychaina med ett till motu...

Å jag tänker inte betala för en massa fajjerwajjerjox jag inte tänker använda... Utan det får i så fall vara en ren pre + omvandlare eller pre med inbyggd omvandlare...

Link to comment
Dela på andra sajter

ADA8000 sparkade OctoPre i ett blindtest i forumet, så OctoPre levererar inte lika mycket som den kostar.

MOTU 8PRE är trevlig. Använder den på jobbet och är toknöjd.

MOTU:s förslag är dock att du använder 8PRE som fristående preamp och skickar via ADAT in till din 828:a, inte daisy-chaina med Firewire osv.

Det talas en hel del om Presonus DigiMAX FS men jag har inte testat den själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

ADA8000 sparkade OctoPre i ett blindtest i forumet, så OctoPre levererar inte lika mycket som den kostar.

MOTU 8PRE är trevlig. Använder den på jobbet och är toknöjd.

MOTU:s förslag är dock att du använder 8PRE som fristående preamp och skickar via ADAT in till din 828:a, inte daisy-chaina med Firewire osv.

...

Det var väl fö Octopre LE (? ), å ska jag ha en octopre blir det inte LE....

Ang. octopre... den har dock kompressorer... iom att jag nästan uteslutande spelar in live med denna rigg å en hel del blåsare...

trumpetare spelar alltid starkare på gig än soundcheck... bra med broms då... å ja jag e trumpetare själv...

Och det var precis så jag tänkte köra den.... Fördelen med den kontra en pre utan ljudkort är att:

1 jag får en inspelningsrigg till vid behov

2 (kanske) möjligheten att bygga ut min rigg med ytterligare 16-ish kanaler via daisychain till totalt 40-ish.

men:

Min erfarenhet hittils av motus preamps är att de är lite klena i vissa fall, samt att jag ju redan har motupreamps i 828. Huruvida det är samma pre i de olika burkarna vet jag inte.

Jag skulle dessutom gärna få mer information än en länk... Egna refleioner eller erfarenheter är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...