Jump to content
Annons

Musikförlag


Perry1 (oregistrerad)

Recommended Posts

Perry1 (oregistrerad)

Hej,

Jag planerar att starta ett eget förlag av den enkla anledningen att jag då har bättre koll på mina låträttigheter och att dom är ordentligt skyddade i samband med publicering på internet, ev. samarbete osv. Jag har alltså inga ambitioner att driva ett "fullskaligt" förlag.

Är det någon här som har tips/erfarenheter om hur man lättast går tillväga? (Bolagsform, registrering osv.)

Tacksam för svar.

Perry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
friend (oregistrerad)

Lite "fel" tänkt,

Du vill väl inte att bolaget ska äga din copyright?

Det enklaste sättet att skydda sin copyright är att göra en inspelning av sin låt och posta den till sig själv(eller tex. till advokat)

i ett rekommenderat brev, som man sen inte öppnar.

Om någon hävdar att han eller hon är ägare till låten, så har du beviset i poststämpel med datumet.

Fast endast om brevet fortfarande är förseglat.

Brevet öppnas sedan av domare i domstol, spelas upp för att jämföras med den stulna varianten

och "you are home free".

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite "fel" tänkt,

Du vill väl inte att bolaget ska äga din copyright?

Det enklaste sättet att skydda sin copyright är att göra en inspelning av sin låt och posta den till sig själv(eller tex. till advokat)

i ett rekommenderat brev, som man sen inte öppnar.

Om någon hävdar att han eller hon är ägare till låten, så har du beviset i poststämpel med datumet.

Fast endast om brevet fortfarande är förseglat.

Brevet öppnas sedan av domare i domstol, spelas upp för att jämföras med den stulna varianten

och "you are home free".

Jag har fått höra att det där inte fungerar längre. Vet inte riktigt varför, men en polare som har koll på det säger att posten typ inte längre ger någon daterad stämpel eller om det var något helt annat... jag vet ärligt talat inte, men han sade bara att det inte fungerar längre. Är du däremot säker på att det fungerar så snackar han väl bara skit 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite "fel" tänkt,

Du vill väl inte att bolaget ska äga din copyright?

Det enklaste sättet att skydda sin copyright är att göra en inspelning av sin låt och posta den till sig själv(eller tex. till advokat)

i ett rekommenderat brev, som man sen inte öppnar.

Om någon hävdar att han eller hon är ägare till låten, så har du beviset i poststämpel med datumet.

Fast endast om brevet fortfarande är förseglat.

Brevet öppnas sedan av domare i domstol, spelas upp för att jämföras med den stulna varianten

och "you are home free".

Jag har fått höra att det där inte fungerar längre. Vet inte riktigt varför, men en polare som har koll på det säger att posten typ inte längre ger någon daterad stämpel eller om det var något helt annat... jag vet ärligt talat inte, men han sade bara att det inte fungerar längre. Är du däremot säker på att det fungerar så snackar han väl bara skit 😛

Daterad stäpel får du om du skickar rekommenderat brev. Tror det heter så iaf (jag och ord är inte bästa vänner). Sedan om det gäller i en domstol vet jag dock inte tillräckligt bra för att kunna säga emot din kompis. Men all bevisning till din fördel är ju bra bevisning.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag planerar att starta ett eget förlag av den enkla anledningen att jag då har bättre koll på mina låträttigheter och att dom är ordentligt skyddade i samband med publicering på internet, ev. samarbete osv. Jag har alltså inga ambitioner att driva ett "fullskaligt" förlag.

Är det någon här som har tips/erfarenheter om hur man lättast går tillväga? (Bolagsform, registrering osv.)

Tacksam för svar.

Perry.

Enskild firma är alltid enklast, oavsett vilken verksamhet firman ska ha. Alternativt kommanditbolag, fördelen med det är att då får du ett speciellt organisationsnummer. I en enskild firma har du alltid ditt personnummer som organisationsnummer och om det blir mycket fakturering så kan det kännas lite dumt att behöva lämna ut sitt personnummer till alla kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perry1 (oregistrerad)

Tack för era svar!

Även om det skulle funka med poststämpel för att skydda musik så känns det lite halvdant. Känns lite mer ordningsamt och säkrare att lägga det på ett förlag. Och att bolaget äger allt skulle ju inte göra något i detta fallet eftersom jag planerar att starta och äga det själv. Det handlar mer om att kunna ha en grund att stå på i fall man skall göra ett samarbete, andra artister spelar in låtarna, försäljning av musik på nätet (genom egen sida) etc. Att ha något typ av företag (förlag i detta fall) känns ju som ett måste.

Sen kan jag ju ha fel. T.ex. kanske det inte är ett förlag man ska ha. Kanske någon annan form av företag/firma. Det här är inget man gör på en dag utan det gäller att försöka samla på sig så mycket fakta och ideér som möjligt innan. Känns grymt svårt och komplicerat ibland.

Tack än en gång för ideérna! Kom gärna med mer! Förutom mitt personliga intresse så känns det som ett intressant ämne - speciellt i dessa dagar då fler och fler artister försöker hitta nya vägar att nå ut (bl.a. då genom att göra det själv).

Perry.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag tänkte också mycket på det där i början, men oroa dig inte för det överhuvudtaget. låt STIM sköta dina rättigheter och

koncentrera dig på musiken. Du har inte ett dugg mer kontroll över dina låtar för att du startar ett förlag. Försök få låten spelad i typ

p3lab så har du ju ett datum på den ;-)

som sagt, no worries

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej,

Jag planerar att starta ett eget förlag av den enkla anledningen att jag då har bättre koll på mina låträttigheter och att dom är ordentligt skyddade i samband med publicering på internet, ev. samarbete osv. Jag har alltså inga ambitioner att driva ett "fullskaligt" förlag.

Är det någon här som har tips/erfarenheter om hur man lättast går tillväga? (Bolagsform, registrering osv.)

Tacksam för svar.

Perry.

Det räcker med ett rekommenderat brev som du skickar till dig själv (eller dina föräldrar etc). Se till att poststämpeln syns klart, annars påpeka det för vederbörande så fixar hon/han det. Spara inlämningskvittot säkert. Detta bevisar visserligen inte att du är upphovsmannen till verket men väl att du vid tidpunkten hade den i din ägo. För motparten återstår det då att bevisa en tidgare åtkomst till verket, vilket ska vara omöjligt om du är kompositören.

Att ha ett eget förlag "låter" mer skräckinjagande för låttjuvar men kommer det till rättslig process får i alla fall du som privatperson hålla i kostnaderna, och de kan bli väldigt höga.

Ett annat promlem är a-kassornas djungelverk vad beträffar eget företagande. Alla a-kassor har sina egna funderingar och regelverk kring detta och begår du ett misstag faller bilan direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är proffsverksam inom komposition, jag tror inte detta är nåt man behöver bekymra sig om. jag man musik

man älskar handlar det mer om att inte stjäla från annat man gillar. vet inte om schlagerbranschen kan vara annorlunda

men där stjäl ju folk skitmycket ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på detta förut men inte nu längre. Synden straffar sig själv för den som är låt tjuv. Dessutom för att göra saker så enkelt som möjligt så låt stim sköta detta med uppspelning i radio och tv och på internet och ute på konsert ställen. Skicka tex en cd skiva rekommenderat till dig själv eller till musikerförbundet med post stämpel väl synligt, där du om du blir medlem mot en månads kostnad får jurist hjälp vid tvist eftersom det ingår i månads kostnad. Sen kan du ju istället för att starta förlag starta ett skivbolag som "ROBYN" gör och hon har ju full koll nu på sin musik och karriär. Sen när du gjort en cd skiva och trycker upp den så får du väl ett bevis via NCB också där det dateras cd tryckning och försäljning = bevis eller om det sker via digital itunes nedladdning.

Om du inte vill starta ett skivbolag så kan du ju via din hemsida använda program länken nedan där du mot en billig månads kostnad kan sälja din musik via nedladdning och ta betalt via www.paypal.com som är gratis att starta och sen till skattemyndigheter rapportera eventuell vinst som Hobby verksamhet istället för närings idkare som du blir om du startar enskild firma eller kommandit bolag. I program länken nedan kan man också låta andra människor klistra in ens musik spelare med låtar på deras sida och du kan se hur mycket dom har sålt osv osv. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Perry.

Här är några av mina tankar om lite vad som sagts:

Att starta ett bolag:

För att skydda upphovsrätten verkar det onödigt. Du kommer inte att ha ett bättre skydd. Eventuellt en avskräckande effekt. Om du har tänkt att "go all the way" så är det aktiebolag eftersom processen kommer att kosta och då slipper du att gå i personlig konkurs ifall du misslyckas.

Annars kan eventuellt ett bolag vara ett bra alternativ men av andra skäl och olika beroende på vad man hade tänkt att göra (bl.a. är det en massa olika momssatser i artistbranschen).

Skicka ett rekommenderat brev till sig själv:

Bevisar inte att du är upphovsman utan bara att du hade verket i din ägo vid en viss tidpunkt. Men alla små detaljer som visar att du eventuellt kan vara ägaren är ju bra att ha. I ex. USA godtar de dock inte detta i ett av utslagen från rätten.

Att skydda verket.

Folk stjäl ju ibland. Så är det. Ibland vet de faktiskt inte ens om det. Och ibland har de ett stort bolag bakom sig och skiter i övrigt (ex. Timbaland/Demoscen) om det inte är ett annat stort bolag som säger ifrån.

Och ändå, hur fasen kommer man åt folk i andra länder som stjäl ens musik? Man måste då åtala dem i deras land under det landets lag. Klurigt för en person eller litet bolag.

STIM

Stim skyddar inte din ideella rätt utan hjälper till med den ekonomiska biten att få betalt för det som framförs vad jag förstår.

Musikerförbundet.

Fackförbund som jag tror har någon slags registreringsfunktion för sina medlemmars verk.

Så även om jag inte är någon proffskompositör eller medlem i ovanstående organisationer instämmer jag med nilsemil. 🙂

Bekymra dig inte så mycket om detta inledningsvis, varje gång du spelar nåt för nån så kommer det alltid finnas en risk! Och det är väl att framföra dina verk du vill göra. Eget bolag kan vara bra ibland men då av andra orsaker.

Ge vänner eller folk här lite smakprov på musiken så kan du säkert samla ihop 20 "vittnen" istället som skriker "we heard it first from Perry!". 😉 Men jag vet inte om det funkar heller.

/Christian B

- mitt andra inlägg här - hej allihopa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...