Jump to content
Annons

UA Solo 610 preamp


Filmtoken

Recommended Posts

Fick hem en rörpreamp från Universal Audio för facila 3000 (heja ebay!) och kopplade in den igår. Kusinen var här och skulle lägga sång på ett par grejer, så det blev skarpt läge direkt. Och preampen fullständigt ÄLSKADE hennes röst. Hon har en sån där skör, spröd eterisk liten stämma som kom ut på andra sidan lådan tok-nära, halvfet och klockren. Jag var såld. Akustisk gitarr - lika sjukt bra.

Men idag är jag lite modstulen. Jag har sjungit högt och lågt, mjukt och rufft, nära och avlägset med (snudd på) alla tänkbara kombinationer - men det känns inte som den lilla jäkeln gillar min röst helt enkelt. Faktum är att jag inte ens hör någon särskild skillnad på testinspelningarna som är så diametralt motsatta som Gain 0 / Level 10 å ena sidan och Gain 10 Level 1 på den andra... Jag ser ju att den jobbar och det låter inte alls dåligt på något sätt - bara inte alls samma "lyft" som kusinens sång eller gitarren fick. Faktiskt inget lyft alls, i mina öron. *kliar sig i huvudet* Vad gör man då?

/Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fick hem en rörpreamp från Universal Audio för facila 3000 (heja ebay!) och kopplade in den igår. Kusinen var här och skulle lägga sång på ett par grejer, så det blev skarpt läge direkt. Och preampen fullständigt ÄLSKADE hennes röst. Hon har en sån där skör, spröd eterisk liten stämma som kom ut på andra sidan lådan tok-nära, halvfet och klockren. Jag var såld. Akustisk gitarr - lika sjukt bra.

Men idag är jag lite modstulen. Jag har sjungit högt och lågt, mjukt och rufft, nära och avlägset med (snudd på) alla tänkbara kombinationer - men det känns inte som den lilla jäkeln gillar min röst helt enkelt. Faktum är att jag inte ens hör någon särskild skillnad på testinspelningarna som är så diametralt motsatta som Gain 0 / Level 10 å ena sidan och Gain 10 Level 1 på den andra... Jag ser ju att den jobbar och det låter inte alls dåligt på något sätt - bara inte alls samma "lyft" som kusinens sång eller gitarren fick. Faktiskt inget lyft alls, i mina öron. *kliar sig i huvudet* Vad gör man då?

/Jesper

Mikrofonbyte kanske...? 🙂

Jag har kört med 610:n och en "Manley Ref C" och det passade inte min röst heller, det funkade däremot klockrent på många andra tunnare röster...

Jag har användt flera olika mickar, och skillnaden är verkligen stor...

"Rätt mick på rätt plats" är ett ordspråk som alltid känns aktuellt... Det är inte bara priset utan framförallt karaktären som avgör var den ska placeras... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Asch då Stinkey Zwei hann före mig.. Men faktiskt SM57 kan var bättre än man tror .. Jag har mickat Eric Bibb live och i studio med en SM57 på sången.. Funkar suvve.. Kolla in http://www.lastfm.se/music/Eric+Bibb 🙁

En vanlig Shure SM 57 passar en hel del röster.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...