Jump to content
Annons

Försvinner "alla" cd-fabriker?


debatt

Recommended Posts

Annons

Jag har själv haft sånt företag för ett bra tag sedan. Det var svårt att konkurrera. Varenda människa sitter ju hemma och bränner själv och skriver ut på färgskrivare. Men jag önskar vb ett stort lycka till!

När det gäller Sveriges Radio och Grammofonarkivet måste jag säga att det är märkligt att man får så helt olika besked. Vb i länken säger ju att de godtar cdr där, men jag frågade i veckan och det gjorde de inte alls, enligt dem. Anledningen var att de inte hade kapacitet att lagra sådana cd:s också plus att informationen på sådana cd:s inte var tillförlitlig alls lika länge.

Men som jag skrev i ett inlägg ovanför - använder man cdr med ett s.k. "dye-skikt" så är det hur bra som helst!! T.ex. Taiko Yuden och Sony säljer sådana cdr. Kan inte jämföras med andra cdr i vilken butik som helst. Ett cd-presseri berättade för mig redan för några år sedan att de pressar på sådana cd med dye-skikt, men att de inte går att köpa i butik för konsument, men att jag skulle kunna få köpa av dem om jag ville göra en jätteliten upplaga på kanske 10-20 ex. De gick nämligen bra att bränna på också. Sedan gick det ett tag och jag fick syn på att man kunde köpa sådana cdr med dye-skikt via Nätet också. Hur bra som helst.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt STIM

😉

//debatt

Det där är inga fabriker, men jag förstår nu att du menade något annat.

Jag tror det finns ett antal trådar om cd-duplicering, testa att söka.

Du har helt rätt! Exempelvis var det någon i listan som samarbetade med Sonopress Tyskland, dvs. Sonopress har fabriken och skickar dem till Sverige när de är klara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jobbar på en CD o DVD tillverkningsfabrik i Asien och vi ser att många företag i Europa nu säljer av sina maskiner till oss här som har mycket lägre produktionskostnader av alal naturlia skäl. Det enda som försvårar det hela är att frakten av skivorna kostar mer än skivorna själva om man nu vill ha traditionsenliga förpackningar som Jewelcase osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Musichelp (oregistrerad)
När jag tittar runt nu efter olika cd-fabriker i landet, så verkar det som om de blivit färre än för bara 3 år sedan. Är det så?

Vilka finns egentligen i Sverige? De är lätträknade, väl?

🙂

//debatt

Det är hur du definerar fabriker. Om de ska ha glasmastermaskin. Tror jag inte det finns någon i Sverige. Kanske Mediaplant har en men det är inte troligt. Sen finns det fyra eller fem fabriker i europa där Universal och Soný DAC är störst. De flesta använder dessa fabriker. Vad de slåss med är ju större leverantör du är desto billigare priser. Därför finns det rätt många återförsäljare, men få med orginalkontrakt till Fabriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...