Jump to content
Annons

Behöver tips/kritik till min hemmastudio.


Johannesmusik

Recommended Posts

Hej!

Har länge velat bara göra mer än spela på mina instrument så jag har kollat en del på hemmastudio.

Detta är min första så den ska fungera och låta rätt bra.

Det jag har tänkt köpa är:

Mick - ADK A51e

Ljudkort - EMU - 0404 USB2

Högtalare/Monitorer - BEHRINGER MONITOR SPEAKER MS40 (ska kopplas in i datorn och genom ljudkortet)

Ett puffskydd och lite kablar.

Programvara - Cubase LE (Ingår i ljudkortet)

Jag har instrument och dator.

Eftersom jag är en nybörjare skulle jag gärna vilja veta om dessa grejer är bra och om t.ex. puffskyddet är nödvändigt.

Om det är något jag saknar som behövs så skriv det med.

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Du saknar fantommatning till ADK-micken.

Själv förespråkar jag externa ljudkort. Där får du xlr-anslutning och fantommatning och allt du kan behöva. Ett exempel som jag tycker är prisvärt och låter bra som är i samma prisklass som E-MU-kortet är Phonic FireFly 302.

Men smaken är som bekant olika.

Puffskydd är alltid bra att ha. Billig investering för att slippa reta sig på småsakerna sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du saknar fantommatning till ADK-micken.

Själv förespråkar jag externa ljudkort. Där får du xlr-anslutning och fantommatning och allt du kan behöva. Ett exempel som jag tycker är prisvärt och låter bra som är i samma prisklass som E-MU-kortet är Phonic FireFly 302.

Men smaken är som bekant olika.

Puffskydd är alltid bra att ha. Billig investering för att slippa reta sig på småsakerna sedan.

Är inte riktigt med på hur du menar! Det ljudkortet han nämnde är ju externt och har väl fantommatning!?

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Du saknar fantommatning till ADK-micken.

Själv förespråkar jag externa ljudkort. Där får du xlr-anslutning och fantommatning och allt du kan behöva. Ett exempel som jag tycker är prisvärt och låter bra som är i samma prisklass som E-MU-kortet är Phonic FireFly 302.

Men smaken är som bekant olika.

Puffskydd är alltid bra att ha. Billig investering för att slippa reta sig på småsakerna sedan.

Är inte riktigt med på hur du menar! Det ljudkortet han nämnde är ju externt och har väl fantommatning!?

🙂😉 Jeez, jag är för trött för att lägga in svar på forumtrådar idag verkar det som. (I min villfarelse tänkte jag på det här kortet när jag svarade.) My bad. Du har helt rätt!

Det är en jättebra set-up med ett jättebra ljudkort!

Redigerat av kr
Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... 😉

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag har kollat en del på project studio b1 och adk a51, kan ej döma vilken som är bättre. Vilken föredrar ni?

Angående monitorer har jag bestämt mig att jag ska köpa behringer truth 2030a, som är en dyrare, men bättre monitor.

Jag tänkter använda programvarorna man får med i ljudkortet där Cubase LE finns, fungerar det som en bra start eller passar Steinberg Sequel mig bättre?

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... 😮

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Mikstativ glömde jag bort att skriva med.😛

Mellan Studio Projects B1 och ADK a51, vilken föredrar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har kollat en del på project studio b1 och adk a51, kan ej döma vilken som är bättre. Vilken föredrar ni?

Många här på forumet gillar B1:an mycket. jag har inte använt 51:an på väldigt länge så den kan jag inte uttala mig om, men en mick jag tycker du ska ta med i dina funderingar är TSM MT87s mkII, som enligt mig är trevligare än B1:an. men som sagt, det är många som gillar B1:an. Gå in på Claes testsite och provlyssna!

Angående monitorer har jag bestämt mig att jag ska köpa behringer truth 2030a, som är en dyrare, men bättre monitor.

jag är tveksam till om det är värt att satsa på monitorer i den prisklassen. Finns massor med trådar om det. Själv skulle jag lägga pengarna på ett par riktigt bra hörlurar och komplettera senare när budgeten tillåter.

Jag tänkter använda programvarorna man får med i ljudkortet där Cubase LE finns, fungerar det som en bra start eller passar Steinberg Sequel mig bättre?

Beror nog på vad du vill göra. Sequel är mer färdiga loopar och riff som går att kombinera (om jag förstått det rätt). Antar att man kan spela in och mixa också men det är inte lika kompetent som Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... ☺️

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Mikstativ glömde jag bort att skriva med.😛

Mellan Studio Projects B1 och ADK a51, vilken föredrar du?

Personligen föredrar jag Studio Projects B1 - men det är ju en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Angående monitorer har jag bestämt mig att jag ska köpa behringer truth 2030a, som är en dyrare, men bättre monitor.

jag är tveksam till om det är värt att satsa på monitorer i den prisklassen. Finns massor med trådar om det. Själv skulle jag lägga pengarna på ett par riktigt bra hörlurar och komplettera senare när budgeten tillåter.

Behringer truth 2030a kostar dryga 3000kr, och som sagt var ska jag ju bygga en nybörjarstudio. Jag kommer ha mina kompisar i rummet så att jag måste ha ett par högtalare som låter bra och inte får kosta mer än 3000kr. Tycker du jag ska satsa på dessa högtalare eller gtycker du fortfarande det är onödigt?

-----------

Blev inte en quote som jag hade tänkt mig, vet ej hur jag ska fixa det heller.😎

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer truth 2030a kostar dryga 3000kr, och som sagt var ska jag ju bygga en nybörjarstudio. Jag kommer ha mina kompisar i rummet så att jag måste ha ett par högtalare som låter bra och inte får kosta mer än 3000kr. Tycker du jag ska satsa på dessa högtalare eller gtycker du fortfarande det är onödigt?

Har aldrig lyssnat på Behringer Truth, men om du behöver monitorer och inte kan lägga mer tycker jag definitivt du ska lyssna på dem. Andra tips i samma prisklass är ESI nEar05, Fostex PM0.5 och EDIROL MA-15D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... 😎

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Mikstativ glömde jag bort att skriva med.🥰

Mellan Studio Projects B1 och ADK a51, vilken föredrar du?

Personligen föredrar jag Studio Projects B1 - men det är ju en smaksak...

Har du lyssnat och jämfört med en Röde NT1A? Isf vad är din uppfattning om den mikrofonen?

Jag har faktiskt scannat igenom din testsite men den mikrofonen hittade jag inte i fältet, vilket förvånar mig lite =P Eller så har jag missat helt enkelt, var ju en del att kolla igenom.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... :rolleyes:

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Mikstativ glömde jag bort att skriva med.🙂

Mellan Studio Projects B1 och ADK a51, vilken föredrar du?

Personligen föredrar jag Studio Projects B1 - men det är ju en smaksak...

Har du lyssnat och jämfört med en Röde NT1A? Isf vad är din uppfattning om den mikrofonen?

Jag har faktiskt scannat igenom din testsite men den mikrofonen hittade jag inte i fältet, vilket förvånar mig lite =P Eller så har jag missat helt enkelt, var ju en del att kolla igenom.

Nej - NT1A har jag tyvärr inte testat. Det tråkiga är att när jag har mailat till distributören och frågat om de kunde låna ut micar, så har de inte ens svarat. Där har t ex både Luthman (med sina TSM) och JAM (med sina JJLabs) varit mycket trevligare och lånat ut trots att jag inte säljer deras prylar. På grund av detta så är alla Röde som finns på testsiten, sådana som privatpersoner har lånat ut till mig - och sådant är ju alltid svårt, eftersom många privatpersoner inte har mer än en mic och det kan vara lite svårt att vara av med den i över en vecka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig lyssnat på Behringer Truth, men om du behöver monitorer och inte kan lägga mer tycker jag definitivt du ska lyssna på dem. Andra tips i samma prisklass är ESI nEar05, Fostex PM0.5 och EDIROL MA-15D.

EDIROL MA-15D kostar runt 1600kr, det är väl inte i 3000kr-klassen? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick in på emusic.se och hittade ett paketpris på en hemmastudio...

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12255

Alla mina timmar som jag lagt ner på att sätta ihop en studio känns lönlöst nu efter detta studiopaket. Är det så bra som de skriver att det är och är det paketet bättre än mitt eget ihopplock?

:rolleyes: Confused 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... :rolleyes:

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Jag hittar inga raka stativ....Kan du länka det till mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Micstativ saknas förstås. En A51 är inte gjord för att vara handhållen... 😉

Om du ska ha ett bomstativ, så sikta på sådana som har ett listpris runt 500:-. De som är billigare brukar inte klara sig särskilt länge. Om du däremot skaffar ett rakt stativ, så spelar det mindre roll.

Jag hittar inga raka stativ....Kan du länka det till mig?

Sådana finns eller kan åtminstone beställas hos alla handlare, så det är bara att fråga där du tänker köpa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig lyssnat på Behringer Truth, men om du behöver monitorer och inte kan lägga mer tycker jag definitivt du ska lyssna på dem. Andra tips i samma prisklass är ESI nEar05, Fostex PM0.5 och EDIROL MA-15D.

EDIROL MA-15D kostar runt 1600kr, det är väl inte i 3000kr-klassen? 😉

Okej. Jag fick för mig det var styckpris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...