Jump to content
Annons

Skyddskicka sina cd-alster till sig själv


debatt

Recommended Posts

Jag ringde häromdagen för att fråga hur länge närmaste Posten hade öppet, för jag märkte att postkontoret plötsligt slagit igen hemma på gatan. Då svarade man där att kontoret bara gällde för Företag och att man som privatperson skulle gå till sin tobakist för att skicka paket.

Men nu gällde det en ASS REK med mottagningsbevis och tejp runtom (som det stod om på STIM för ett tag sedan) med min platta. Vill knappast stå och jollra med någon trång tobakist om det.

Sedan kom nästa bakslag: Mannen på Posten Företag gick med på att jag kunde komma dit på måndag, men han ville veta vad mitt paket INNEHÖLL då.

Kan Posten kräva att få veta det numera, för att man ska kunna få skicka det till sig själv??

🙂

((Visste inte säkert var denna tråd skulle ligga, men det handlar ju om cd åtminstone))

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innehållet är en frivillig uppgift, men du kan ju skriva CD eller något om de envisas...

Jag har aldrig hört talas om att privatpersoner inte får gå in på Postcenter för att skicka något. Så är det helt enkelt inte, utan alla kan gå in där och skicka vad de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har aldrig någonsin blivit nekad att skicka på företagscenter som privatperson. Dessutom har jag hämtat ut en hel del försändelser där som privatperson. De har alltid varit lika vänliga och hjälpsamma.

Kanske beror på hur mycket folk det är där åas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade rekommenderat till mig själv från ICA. Kan det ses som "copyrightat"?

Copyright har du automagiskt på alla dina alster när du gör dem.

Det du får om du skickar som REK till dig själv, är ett bevis på att DU hade gjort den låten det datumet - så att du kan hävda din rätt vid eventuellla rättsliga processer.

Bäst är egentligen att bara skicka en låt i varje sådan försändelse, så att man inte behöver öppna det enda beviset man har för typ 20 låtar när det blir konflikt om bara en av dem...

Se till att försluta försändelsen på ett sätt som gör det omöjligt att öppna utan att det syns - t ex där kuvertet är ihoplimmat, kan det vara bra att skriva namnteckningen över kanten och tejpa över för att skydda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på detta förut men inte nu längre. Synden straffar sig själv för den som är låt tjuv. Dessutom för att göra saker så enkelt som möjligt så låt stim sköta detta med uppspelning i radio och tv och på internet och ute på konsert ställen. Skicka tex en cd skiva rekommenderat till dig själv eller till musikerförbundet med post stämpel väl synligt, där du om du blir medlem mot en månads kostnad får jurist hjälp vid tvist eftersom det ingår i månads kostnad. Sen kan du ju istället för att starta förlag starta ett skivbolag som "ROBYN" gör och hon har ju full koll nu på sin musik och karriär. Sen när du gjort en cd skiva och trycker upp den så får du väl ett bevis via NCB också där det dateras cd tryckning och försäljning = bevis eller om det sker via digital itunes nedladdning.

Om du inte vill starta ett skivbolag så kan du ju via din hemsida använda program länken nedan där du mot en billig månads kostnad kan sälja din musik via nedladdning och ta betalt via www.paypal.com som är gratis att starta och sen till skattemyndigheter rapportera eventuell vinst som Hobby verksamhet istället för närings idkare som du blir om du startar enskild firma eller kommandit bolag. I program länken nedan kan man också låta andra människor klistra in ens musik spelare med låtar på deras sida och du kan se hur mycket dom har sålt osv osv. 😱

http://www.websitemusicplayer.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...