drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Jag blev nyfiken pÄ hur olika kompressorpluggar fixar "smÀck" pÄ trummor. Gjorde denna test för mig sjÀlv men tÀnkte att nu Àr den gjord sÄ dÄ kan jag lika gÀrna dela med mig. Sex olika kompressorer testade jag. 5 mjukvarupluggar och en Liquid Mix plugg. Min tanke var att hitta en snabbjobbad plugg för att fÄ till lite mer klipp i trummorna. Man Àr vanemÀnniska sÄ jag har nÄgra pluggar jag alltid kör pÄ trummor. SÄ taken var att testa för att öppna mina egna ögon och kanske hitta nÄt som funkar bÀttre eller annorlunda. Medvetet testade jag tvÄ pluggar som egentligen inte Àr bra pÄ smÀcket och det tycker jag hörs tydligt. Dessa kompressorer Àr inte dÄliga bara för att de inte fÄr till smÀcket, dom funkar fint för andra saker. Det Àr inte meningen att de skall lÄta lika utan testen Àr för att se hur pluggarna kan fÄ till smÀck med sina förutsÀttningar. NÄvÀl trummat_1.wav Àr originalloopen obehandlad. Det Àr lite lÄg volym pÄ loparna, jag började testa och sÀtta nivÄerna sÄ att de "hörs" lika mycket. Sedan upptÀckte jag att det var lite lÄg output, ni fÄr stÄ ut med detta. Orkar inte göra om det. http://www.speedyshare.com/685675406.html Avslöjar senare vilka pluggar som Àr testade.
Linus Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Jag gissar att du stÀllt kompressorerna identiskt vad gÀller input gain/threshold/ratio/attack och release?
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Jag gissar att du stÀllt kompressorerna identiskt vad gÀller input gain/threshold/ratio/attack och release? Nej, kompressorerna reagerar olika sÄ jag har försökt att fÄ till sÄ gott klipp som gÄr. Men de Àr ganska lika.
Ekstasis Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 TÀnkte just frÄga samma sak, annars ser jag inte riktigt vÀrdet med denna jÀmförelse, dÄ kompressorns karraktÀr förÀndras vÄldsamt beroende pÄ dess instÀllningar. Skulle vara mer intressant att höra allt om out ceiling var satt pÄ 0an.
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) TÀnkte just frÄga samma sak, annars ser jag inte riktigt vÀrdet med denna jÀmförelse, dÄ kompressorns karraktÀr förÀndras vÄldsamt beroende pÄ dess instÀllningar. Skulle vara mer intressant att höra allt om out ceiling var satt pÄ 0an. Jag förstÄr vad ni sÀger. Testade först att göra sÄ lika instÀllningar men vad Àr vÀrdet av det? DÄ lÄter plötsligt en kompressor som har potential att smÀcka pÄ helt lamt. Kompressorer fÀrgar olika beroende pÄ olika instÀllningar. En kompressor gick helt enkelt inte att fÄ till bra tryck i. Men den funkar fint pÄ sÄng. SÄ det blev en subjektiv test. Om man tar en Distressor som kan göra en massa bra grejer och jÀmför med en LA-2A sÄ blir det inte lÀtt att fÄ det rÀttvist eller hur? Hur stÀller man in dessa lika? SÄ ta det för vad det Àr, subjektiv test av mig med min smak rÄdande. Meningen för mig var att jag skulle finna nya arbetssÀtt och kanske kunna jobba effektivare. Redigerat 18 juli 2008 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) Jag kan ge lite hÀrledning till vilka kompressorer som Àr med. Liquid Mix - avlöjar inte vilken emulering Kjaerhus Classic Compressor Blockfish Tracktions kompressor SSL LMC-1 talkback kompressorn Reasons MasterClass compressor Med andra ord, överkomliga prylar, alla Àr "gratis" utom Liquid Mix. NÀr jag gjorde testen blev jag positivt överraskad av frÀmst 3 kompressorer. Dessa tre utmÀrkte sig med att det gick fort och enkelt att fÄ fram ett bra klipp. Sedan Àr en kompressor lite missvisande i testen, men sÄ blir det ju nÀr man vill ha snabbt och enkelt resultat. Och lÀttjobbat rÀknar jag in som en tungt vÀgande faktor. Hade gÀrna sett att jag kunde ha med nÄgon annan kompressor typ Waves eller nÄt annat frÀckt. Men jag har inte ekonomi att köpa dylika sÄ min Liquid Mix stÄr för lyxen. Redigerat 18 juli 2008 av drloop
Peter Roos Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Jag tyckte 6:an lÀt bÀst, sÄ hÀr sololyssnad. I en mix kanske nÄgon annan.
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) "Jag tyckte 6:an lÀt bÀst, sÄ hÀr sololyssnad. I en mix kanske nÄgon annan. " trummat_6? Redigerat 18 juli 2008 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Trummat_6 Àr Tracktions inbyggda kompressor.
Anders F Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smÀck som man gillar. jÀmfört med de andra sÄ kÀndes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en frÄga, har det rÄkat komma nÄgon EQ pÄ nummer 7? MVH Anders Redigerat 18 juli 2008 av Gizmozis
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smÀck som man gillar. jÀmfört med de andra sÄ kÀndes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en frÄga, har det rÄkat komma nÄgon EQ pÄ nummer 7? MVH Anders trummat_2 Àr Reasons Mclass kompressor. trummat_7 Àr SSL LMC-1, den fÀrgar extremt mycket. Det Àr talkback kompressorn.
Peter Roos Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 "Jag tyckte 6:an lÀt bÀst, sÄ hÀr sololyssnad. I en mix kanske nÄgon annan. " trummat_6? Precis.
Pesek Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Nr 4 tyckte jag lÀt outstanding bÀst och kontrollerat. Gillar man lite mer skit tyckte jag nog Nr 6.
Pesek Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 NĂ€r jag gjorde testen blev jag positivt överraskad av frĂ€mst 3 kompressorer.Dessa tre utmĂ€rkte sig med att det gick fort och enkelt att fĂ„ fram ett bra klipp. Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ ett en av dem Ă€r Tracktions inbyggda đ NĂ„?
DieHard (oregistrerad) Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smĂ€ck som man gillar. jĂ€mfört med de andra sĂ„ kĂ€ndes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en frĂ„ga, har det rĂ„kat komma nĂ„gon EQ pĂ„ nummer 7? MVH Anders InstĂ€mmer om att tvĂ„an lĂ€t bĂ€st, sen fyran och femman. sjuan, som Ă€r SSL, vilket hördes direkt, gillar jag inte. Har redan testat den och gillade inte alls ljudet i den. Har inte testat Reason men av det jag hörde mĂ„ste jag sĂ€ga jag gillar ljudet i den kompressorn. MĂ„ste sĂ€ga att annars Ă€r min (nya) favvokompressor UAD:s 1176LN. Grymt bra! đ
Piccazzo Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ ett en av dem Ă€r Tracktions inbyggda NĂ„? Trummat_6 Ă€r Tracktions inbyggda kompressor. Herregud. ? ? ? đ SvĂ„rt Ă„ lĂ€sa hela trĂ„den eller ?
Pesek Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ ett en av dem Ă€r Tracktions inbyggda NĂ„? Trummat_6 Ă€r Tracktions inbyggda kompressor. Herregud. ? ? ? đČ SvĂ„rt Ă„ lĂ€sa hela trĂ„den eller ? Men herregud sjĂ€lv. LĂ€s lite extra nĂ€sta gĂ„ng vad det Ă€r man "svarar" pĂ„. Att nr 6 Ă€r Tracktions vet jag men han har inte skrivit vilka kompressorer som han blev positivt överaskad av. Jag klistrade till och med in det i mitt svar. Vad Ă€r det för fel pĂ„ dig?
drloop (oregistrerad) Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 (redigerat) Listan med kompressorer Àr som följer: trummat_1 : Originaltrumloopen trummat_2 : Reason Mclass kompressor trummat_3 : Liquid Mix TLA kompressor trummat_4 : Blockfish trummat_5 : Kjaerhus Classic Compressor trummat_6 : Tracktions enkla inbyggda trummat_7 : SSL LMC-1 De kompressorer jag blev mest överraskad av var Reasons Mclass, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn. Mest lÀttrattat var Liquid Mix TLA compressor, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn, alltsÄ snabbaste till ett resultat jag gillade. Reason strax dÀrefter, den Àr riktigt bra mÄste nog erkÀnnas. Synd den inte finns som VSTplugg. Tracktions kompressor gav inte det jag sökte men den blev lite ball i sitt sound. Men nÄt klipp i attackerna var den oförmögen att leverara. SSL LMC-1 Àr ju lite speciell, ball till pukor och rumsmickar, men ett helt trumset funkar den inte pÄ. Man kan anvÀnda den för paralellkomprimera dÄ den fÀrgar lite gott. Efter det hÀr testet har jag anvÀnt mig av Mackies Stereo kompressor (Gjord av Acuma Labs frÄn början tror jag) och den smÀller pÄ ordentligt. SvÄr att förstÄ eftersom man jobbar med flera noder nÀr man komprimerar. Men nÀr man fÄtt klÀm pÄ hur den funkar sÄ Àr den riktigt trevlig. Blockfish kompressorn fortsÀtter att imponera pÄ mig, lÀttjobbad och rolig. Nu Àr jag nyfiken pÄ UAD och lurar pÄ att lÄna ett kort och testa detta med. UAD har ju sÀnkt priset pÄ korten ordentligt. Har provat UAD förut och gillade den. Speciellt nyfiken blir man eftersom jag gillar Liquid Mixen sÄ mycket. Vore lite kul att jÀmföra dessa tvÄ. Redigerat 19 juli 2008 av drloop
Pesek Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Listan med kompressorer Ă€r som följer:trummat_1 : Originaltrumloopen trummat_2 : Reason Mclass kompressor trummat_3 : Liquid Mix TLA kompressor trummat_4 : Blockfish trummat_5 : Kjaerhus Classic Compressor trummat_6 : Tracktions enkla inbyggda trummat_7 : SSL LMC-1 De kompressorer jag blev mest överraskad av var Reasons Mclass, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn. Mest lĂ€ttrattat var Liquid Mix TLA compressor, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn, alltsĂ„ snabbaste till ett resultat jag gillade. Reason strax dĂ€refter, den Ă€r riktigt bra mĂ„ste nog erkĂ€nnas. Synd den inte finns som VSTplugg. Tracktions kompressor gav inte det jag sökte men den blev lite ball i sitt sound. Men nĂ„t klipp i attackerna var den oförmögen att leverara. SSL LMC-1 Ă€r ju lite speciell, ball till pukor och rumsmickar, men ett helt trumset funkar den inte pĂ„. Man kan anvĂ€nda den för paralellkomprimera dĂ„ den fĂ€rgar lite gott. Efter det hĂ€r testet har jag anvĂ€nt mig av Mackies Stereo kompressor (Gjord av Acuma Labs frĂ„n början tror jag) och den smĂ€ller pĂ„ ordentligt. SvĂ„r att förstĂ„ eftersom man jobbar med flera noder nĂ€r man komprimerar. Men nĂ€r man fĂ„tt klĂ€m pĂ„ hur den funkar sĂ„ Ă€r den riktigt trevlig. Blockfish kompressorn fortsĂ€tter att imponera pĂ„ mig, lĂ€ttjobbad och rolig. Nu Ă€r jag nyfiken pĂ„ UAD och lurar pĂ„ att lĂ„na ett kort och testa detta med. UAD har ju sĂ€nkt priset pĂ„ korten ordentligt. Har provat UAD förut och gillade den. Speciellt nyfiken blir man eftersom jag gillar Liquid Mixen sĂ„ mycket. Vore lite kul att jĂ€mföra dessa tvĂ„. Blockfish ingĂ„r den i nĂ„got program eller Ă€r det nĂ„gon mjukvaruplugg man fĂ„r köpa? Jag har ingen kolla pĂ„ varken hĂ„rdvara eller mjukvara pĂ„ denna front, men jag Ă€lskade verkligen ljudet du fick fram pĂ„ trummorna. Ăven Reasons va fint, och jag har ju Reason 4.0 sĂ„ den kommer man ju Ă„t đ Tack iaf för testet och infon, riktigt kul och intressant att lĂ€sa och jĂ€mföra. LĂ€ttare att hitta ett ljud som man sjĂ€lv söker och gillar. Mer sĂ„nt hĂ€r!
drloop (oregistrerad) Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Gratis Àr gott: http://digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5 Gratisfiskar ovan.
Pesek Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Gratis Ă€r gott:http://digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5 Gratisfiskar ovan. Tackar sĂ„ gott. Jag insĂ„g efter mitt inlĂ€gg att google fortfarande existerar đ och hittade samma lĂ€nk plus en via KVR.
joachime Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 (redigerat) Den sista var inte sĂ„ svĂ„r att gissa! đ Ingen av kompressorerna kĂ€ndes gjuten. Attacken kĂ€nns för snabb och lite strypt. Gillar nĂ€r det smĂ€ller mer i början. Den enda kompressor som har en snygg release Ă€r trummat 6. Gissar att det Ă€r Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176. Edit: LĂ€ste inte svaren innan jag skrev, men det framgĂ„r nog... Redigerat 19 juli 2008 av joachime
drloop (oregistrerad) Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 (redigerat) Den sista var inte sĂ„ svĂ„r att gissa! đIngen av kompressorerna kĂ€ndes gjuten. Attacken kĂ€nns för snabb och lite strypt. Gillar nĂ€r det smĂ€ller mer i början. Den enda kompressor som har en snygg release Ă€r trummat 6. Gissar att det Ă€r Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176. Edit: LĂ€ste inte svaren innan jag skrev, men det framgĂ„r nog... Det Ă€r det som Ă€r bĂ„de spĂ€nnande och egentligen meningslöst med att lyssna pĂ„ det hĂ€r viset. Jag gillar precis det du inte tycker om. Dagsformen avgör ju lite vad man Ă€r ute efter. Enda sĂ€ttet Ă€r att testa sjĂ€lv. SjĂ€lv tycker jag det Ă€r mycket intressant att höra vad ni gillar. Kan nog hĂ„lla med om att jag kanske stĂ€llt attacken liiite tight. Min absoluta favorit Ă€r Liquid Mix kompressorns, dvs trummat_3 det smĂ€ller pĂ„ ett sĂ€tt jag gillar. Allt beror pĂ„ vad man vill uppnĂ„. Om jag skulle köpa hĂ„rdvarukompressorer skulle jag vĂ€lja LA2A som första val dĂ€refter Distressorn som Ă€r en kompressor jag gillar för att den kan lĂ„ta sĂ„ olika . I Liquid Mix Ă€r Distressorns "emuleringen" lite mesig eller vad man kan sĂ€ga. DĂ€remot funkar LA2A som kanon. Den "emuleringen" Ă€r vĂ€rd hela LMs pris tycker jag. Redigerat 19 juli 2008 av drloop
joachime Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Den sista var inte sĂ„ svĂ„r att gissa! đIngen av kompressorerna kĂ€ndes gjuten. Attacken kĂ€nns för snabb och lite strypt. Gillar nĂ€r det smĂ€ller mer i början. Den enda kompressor som har en snygg release Ă€r trummat 6. Gissar att det Ă€r Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176. Edit: LĂ€ste inte svaren innan jag skrev, men det framgĂ„r nog... Det Ă€r det som Ă€r bĂ„de spĂ€nnande och egentligen meningslöst med att lyssna pĂ„ det hĂ€r viset. Jag gillar precis det du inte tycker om. Dagsformen avgör ju lite vad man Ă€r ute efter. Enda sĂ€ttet Ă€r att testa sjĂ€lv. SjĂ€lv tycker jag det Ă€r mycket intressant att höra vad ni gillar. Kan nog hĂ„lla med om att jag kanske stĂ€llt attacken liiite tight. Min absoluta favorit Ă€r Liquid Mix kompressorns, dvs trummat_3 det smĂ€ller pĂ„ ett sĂ€tt jag gillar. Allt beror pĂ„ vad man vill uppnĂ„. Om jag skulle köpa hĂ„rdvarukompressorer skulle jag vĂ€lja LA2A som första val dĂ€refter Distressorn som Ă€r en kompressor jag gillar för att den kan lĂ„ta sĂ„ olika . I Liquid Mix Ă€r Distressorns "emuleringen" lite mesig eller vad man kan sĂ€ga. DĂ€remot funkar LA2A som kanon. Den "emuleringen" Ă€r vĂ€rd hela LMs pris tycker jag. Jag tycker inte det Ă€r meningslöst. Det svĂ„ra Ă€r att klura ut vilket hĂ„ll den som rattar strĂ€var Ă„t. Kul att jag gillade Trecktions kompressor bĂ€st! NĂ€r jag testade den tyckte jag den var ganska omstĂ€ndig att ratta. Vet inte om jag hade nĂ„tt samma resultat som du. Liquidmix gick mig förbi. Gillar dĂ€remot ocksĂ„ LA2 pĂ„ överhĂ€ng, men dĂ„ ska det vara den riktiga. UAD-1 (som jag sitter pĂ„) ger inte samma resultat pĂ„ trummor.
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2008 Postat 20 juli 2008 LA2an Àr första val i alla lÀgen, det Àr först nÀr den inte funkar som jag funderar pÄ nÄt annat... det Àr nÀstan sÄ iallafall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.