Jump to content
Annons

Mest prisvärda videokamera upp till 5000 spänn


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Funderar lite på att ge mig på Video och då uppstår ju frågan hur mycket behöver en OK kamera kosta. Det kanske blir en konstig jämförelse men om man tänker sig en kamera som håller samma kvalité som tex ett vettigt ljudkort i samma prisklass. Det finns en Webcam Creative webcam Live cam Optia AF som verkar vettig om man vill snåla men man kanske vill röra sig lite runt i krokarna :rolleyes: . Tips mottages tacksamt

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skaffa en beggad DV-kamera med usb in/ut på så kan du mecka det mesta. eller så gör du som jag och skaffar VHS- / S-VHSkamera och sen skaffar 2 videospelare och ngn videomixer, och en monitor, så redigerar du på gammalt hederligt sätt..!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så insatt men en dv kamera får du för ett par tusen och det verkar fortfarande vara det det enklaste och bästa om du vill redigera. Jag har i allla fall resonerat som så när jag köpt in kameror till skolan att priserna har sjunkit och en mini dv för tre år sen som kostade tio tusen kostar idag ca två till tre. Du behöver sen kolla så att kameran eller datorn har samma port usb eller 1394/firewire.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OKi tack för tips, kanske det blir den där Creative webcamen ändå till att börja med. Kan ju bli lite coolt rent av att lägga upp lite minimalistiska "livelirat" låtar. Får smaka påt nån dag, webcam eller DV hmm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå och köp dig en DV kamera!

Lovar du kommer ha hur kul som helst och kräver ingen vrålmaskin för att kunna redigera i din dator.

En firewire-port är vad som behövs.

Gärna ett gig ram-minne och nåt enkelt program att redigera i.

Det går utmärkt att börja med Moviemaker i windows eller Imovie i mac.

När du då ska köpa din kamera och du ändå valt en så pass hög budget för din första kamera så tycker jag att du ska satsa på en kamera med tre separata CCD:er.

De kallas allmänt för tre-chippare.

Man kan tydligt se på kameran om den har tre chip då detta alltid står med.

3CCD!

Det ger dig en fantastiskt mycket bättre bild för pengarna.

Söker du många funktioner men samtidigt ett lättarbetat gränssnitt så talar jag mig gärna varm om Panasonics smidiga små kameror.

Sök på pricerunner eller liknande efter 3CCD DV-kamera från Panasonic och jag garanterar dig att du inte blir besviken!

Lycka till!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att börja med Moviemaker i windows eller Imovie i mac.

/Crunch'

Jisses.. Att jämföra Moviemaker med iMovie är som att jämföra Behringers minsta mixer med ett SSL 4000..!!!

iMovie är fullt kapabelt att redigera filmer i, medan Moviemaker knappt kan hantera något alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Tackar för skitbra info. Jag har ju redan imovie och 8 gig i macen så på den fronten så är det lugnt. När det gäller kamera så skulle det vara bra om man kan lira in live till datorn oxå men det borde ju gå med en som har fw eller? Jag tänkte börja med att göra små live unplugged grejor. Kanske först en intervju och så spela en låt, typ lite åt podcast hållet. Föresten ska inte iphoto följa med när man köper Leo eller följer det bara när man köper en dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för skitbra info. Jag har ju redan imovie och 8 gig i macen så på den fronten så är det lugnt. När det gäller kamera så skulle det vara bra om man kan lira in live till datorn oxå men det borde ju gå med en som har fw eller? Jag tänkte börja med att göra små live unplugged grejor. Kanske först en intervju och så spela en låt, typ lite åt podcast hållet. Föresten ska inte iphoto följa med när man köper Leo eller följer det bara när man köper en dator?

iphoto medföljer i ilife eller när man köper en ny Mac. Gör en sökning i finder eller kolla program-mappen. (fö skriver jag på min iphone nu hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att börja med Moviemaker i windows eller Imovie i mac.

/Crunch'

Jisses.. Att jämföra Moviemaker med iMovie är som att jämföra Behringers minsta mixer med ett SSL 4000..!!!

iMovie är fullt kapabelt att redigera filmer i, medan Moviemaker knappt kan hantera något alls..

Ahhh!

Sorry alla Mac-ägare! 😎

Visste att det var känsligt men jag tog ett par program som följer med operativsystemen bara.

Eller jag kanske gör ytterligare en blunder här gällande IMovie?

Jag använder Macar alldeles för sällan men visst följer IMovie med i operativet?

Ha det gott!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Tack igen och det går allt bra med en PC skitbra grejor helt enkelt. Ok ska kolla om det går att installera ilife i efterhand då, det bör ju ligga på skivorna jag fick med. Hmm föresten man kanske inte får installera det på en till, men på två egna datorer som man har hemma det måste man väl få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att börja med Moviemaker i windows eller Imovie i mac.

/Crunch'

Jisses.. Att jämföra Moviemaker med iMovie är som att jämföra Behringers minsta mixer med ett SSL 4000..!!!

iMovie är fullt kapabelt att redigera filmer i, medan Moviemaker knappt kan hantera något alls..

Ahhh!

Sorry alla Mac-ägare! 😎

Visste att det var känsligt men jag tog ett par program som följer med operativsystemen bara.

Eller jag kanske gör ytterligare en blunder här gällande IMovie?

Jag använder Macar alldeles för sällan men visst följer IMovie med i operativet?

Ha det gott!

/Crunch'

🙂

Som sagt är det otrolig skillnad på vad som följer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hmm imovie chrashar och under installationen (med hjälp av pacifist) av idvd så dyker datorn, tror jag har för mycket minne eller nåt. Får väl köpa final cut express då, synd det såg så gulligt ut det där imovie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh va?

Hur menar du då? För mycket minne i en Mac är inte möjligt.

Och varför installerar du via Pacifist? Det är ju bara att installera om det inte redan fanns?

Så berätta nu, vilken version av OS X kör du? Och, om du aldrig köpt iLife, var har du för dator?

Den senaste versionen heter iLife'08 och har en helt ny version av iMovie, som är mycket lättare att arbeta med om man filmat en dag och vill slänga ihop något fort.

Dock saknas mycket av finliret som fanns i tidigare versioner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gav bort en mini-dv-kamera CANON MD235 i veckan till min bror som fyllde jämna. Endast 2495;- hos Inet data.Denna

Har provkört den halva veckan nu. Löjligt prisvärd. Firewire ut, AV ut, extern mik ut (!), riktningsavkännande (rundstrålande) fjärrkontroll, megapixelklassad (1.07), infällbart linsskydd i kameran (slipper löst sådan som slits/tappas), stativgänga, videobelysning (displayen bakvänd 360 grader), modern stor och tydlig färgglad display, bra inbyggd elektret kondensatormik stereo, inbyggd elektronisk bildstabilistor samt otäckt kraftfull zoom (2000x digitalt och 45x optiskt). Enkelt läge kan man börja med innan man sätter igång med finliret/inställningsmöjligheterna i något av ett tiotal olika program.

Tillbehör (stativ, redig väska, rengöringskit och band) för ytterligare 850 spänn och du är igång.

😏

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä det trodde inte jag heller, faktum är att jag som jag skriver lite högre upp här "lånar" det från min/a Mac Mini skivor så länge så det är därför jag kör med pacifist. Jag tänkte jag skulle kolla först om det räcker med iMovie eller om jag ska köra på Final Cut express direkt. Kanske beror på att minin kom med Tiger och Leo som jag har i den nya är 64 bitar om jag fattat det hela rätt. Säkert bara jag som gör nåt fel har ju bara kört mac några månader, jag har ju ingen kamera så jag tog lite filmer från min nalle och konverterade till Mp4 och konverteraren som då är gratis kanske inte är den bästa.

Men struntsamma jag går nog på FC express men då blir det en vettig web cam så länge istället för en riktig kamera, jag tänkte ju bara göra lite liveinspelningar gura och sång i början för att leka lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...