Jump to content
Annons

Baklängesreverb till sång


Renfield

Recommended Posts

Annons

Om du inte ska göra det live, så är det inte svårare än med ett instrument. Kopiera bara sången till en ny kanal, lägg på reverb och och vänd det bara bak-och-fram. Om du vill köra överkurs skickar du reverbet till en buss, men annars så funkar det det första. Eftersom sången då ligger på två kanaler är det bara att fada in baklängesreverbet när du så önskar.

EDIT: Reverse heter det och ligger under Process eller Audio om jag inte missminner mig.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Finns det en bra plug för det här? Till gitarr är det ju bara att vända på spåret men med sång är det lite knepigare.

Nej varför skulle det vara knepigare till sång?? :rolleyes: På vilket vis då? Det är samma teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det stod en ganska utförligt guide om detta i något nummer av tidningen, kommer inte ihåg vilken dock..

Nr 8/06 finns det med i. Satt inte för länge sen ikväll på muggen och läste om det och alla bra tipsen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska göra det live, så är det inte svårare än med ett instrument. Kopiera bara sången till en ny kanal, lägg på reverb och och vänd det bara bak-och-fram. Om du vill köra överkurs skickar du reverbet till en buss, men annars så funkar det det första. Eftersom sången då ligger på två kanaler är det bara att fada in baklängesreverbet när du så önskar.

EDIT: Reverse heter det och ligger under Process eller Audio om jag inte missminner mig.

Det där vete tusan om det funkar. Om man kör det på en ny kanal och vänder det bakochfram kommer väl 1 hamna där 10 var innan, så att säga? Jo, så måste det bli.

Jag brukar välja reverse / processa fast ett reverb och sen reversera det tillbaka igen. Då kommer det processade reverbet att bli reversed, och sången sjungs rätt. Gick det att förstå?

Live däremot, ja det blir klurigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live däremot, ja det blir klurigare.

Nej, inte om det finns backtracks. Spela bara in det vända reverbet i backtracket och gör inte några större ändringar på sången efter reverbet är klart, då kommer ingen märka att det är inspelat. Fusk, javisst, men det är nog det enda som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra effekten live bör ju vara lite svårare.. lära sig sjunga exakt och baklänges är väl som att lära sig japanska på tiominuterenkvart..

*host*

Hegobald! kom hit o rädda mig ur den här situationen nu.. din besservisser

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag ska testa alla tips!

Men ibland har ju artister reversed reverb på sång live:

Är det någon plug in effekt då? På mitt quadraverb, som jag nyligen sålde, fanns det en reversed reverb-effekt, det kanske är något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för alla svar! Jag ska testa alla tips!

Men ibland har ju artister reversed reverb på sång live:

Är det någon plug in effekt då? På mitt quadraverb, som jag nyligen sålde, fanns det en reversed reverb-effekt, det kanske är något sådant.

Baklängesreverb funkar live om man är Lucky Luke. Snabbare än sitt Reverb.

Reverbet kommer innan sången... tror nog inte Quadraverbet vet vad du skall sjunga här näst. Kanske en Eventide men en Alesis burk nej. 🙂

För att lösa det live så måste du köra backintracks. Dvs ha inspelat material (baklängesreverbet) som du kör samtigt som låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det fanns en reversed reverbsimulering i quadraverben.

Jo men lyssnar man på klippet så kommer baklängesreverbet innan sången...

Jag skojade med Eventiden, det är backtracks som gör baklängesreverbet.

Förr i tiden när man spelade in på tape så fick man vända på tapen och spela in reverbet för att det skulle komma innan sången.

Så med andra ord, live utan backtracks eller samplingar så är det omöjligt att få baklängesreverb som kommer innan du börjar sjunga.

Men du kan naturligtvis få ett baklängesreverb som svarar efter din sång live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska göra det live, så är det inte svårare än med ett instrument. Kopiera bara sången till en ny kanal, lägg på reverb och och vänd det bara bak-och-fram. Om du vill köra överkurs skickar du reverbet till en buss, men annars så funkar det det första. Eftersom sången då ligger på två kanaler är det bara att fada in baklängesreverbet när du så önskar.

EDIT: Reverse heter det och ligger under Process eller Audio om jag inte missminner mig.

Det där vete tusan om det funkar. Om man kör det på en ny kanal och vänder det bakochfram kommer väl 1 hamna där 10 var innan, så att säga? Jo, så måste det bli.

Jag brukar välja reverse / processa fast ett reverb och sen reversera det tillbaka igen. Då kommer det processade reverbet att bli reversed, och sången sjungs rätt. Gick det att förstå?

Live däremot, ja det blir klurigare.

Om du bara vill uppnå ett slags "insug" till sångstarten så räcker det med om du klipper ut första stavelsen i sångfrasen, dränker den i reverb och sen vänder på filen. Så brukar jag göra.

EDIT: Särskrivning

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska göra det live, så är det inte svårare än med ett instrument. Kopiera bara sången till en ny kanal, lägg på reverb och och vänd det bara bak-och-fram. Om du vill köra överkurs skickar du reverbet till en buss, men annars så funkar det det första. Eftersom sången då ligger på två kanaler är det bara att fada in baklängesreverbet när du så önskar.

EDIT: Reverse heter det och ligger under Process eller Audio om jag inte missminner mig.

Det där vete tusan om det funkar. Om man kör det på en ny kanal och vänder det bakochfram kommer väl 1 hamna där 10 var innan, så att säga? Jo, så måste det bli.

Jag brukar välja reverse / processa fast ett reverb och sen reversera det tillbaka igen. Då kommer det processade reverbet att bli reversed, och sången sjungs rätt. Gick det att förstå?

Live däremot, ja det blir klurigare.

Om du bara vill upp nå ett slags "insug" till sångstarten så räcker det med om du klipper ut första stavelsen i sångfrasen, dränker den i reverb och sen vänder på filen. Så brukar jag göra.

Tack för tipset! Måste testas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...