Jump to content
Annons

Producenter titta hit!


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

EDIT: Flyttade upp en fråga jag hade till första inlägget ifall någon läser och vet svaret på den, frågan är följande:

Fick en idé men skulle behöva någons hjälp. Någon som har i ett instrumentbibliotek eller kan spela in en, vet inte vad det heter, men det ser ut som en jätteliten gitarr som locket och botten är löst på och som man använder som perc. Väldigt vanligt när jag gick i högstadiet. Om någon vet vad det heter, har en sampling av, eller kan spela in en så hojta gärna till. Skulle verkligen vilja ha det soundet.

HITTADE vad det heter. De heter kastagnetten. Någon som har en sådan och kan bjussa på en sampling? ☺️

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Jag är ingen producent, men jag tyckte det funkade då det blev lite tryck i soundet samt att det var en bra slinga.

Då är det iaf en som säger OK på ljudet. Precis som du säger så ger ljudet låten trycket då resten är rätt tråkigt egentligen, men samtidigt så som jag vill ha det. Så det är därför det är så viktigt för mig att ställa frågan, det måste ju finnas något intressant i låten iaf ☺️ Kul att du gillade slingan också, det är en av de starka igenkänningsdelar jag har planerat ha med i produktionen iaf, så det var en viktig kommentar för min del också. Ska till lite fler och andra hookar också senare.

Tack för lyssning och kommentar!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det fungerar! Kan iof heller inte kalla mig för producent.

Kanske var fel av mig i rubriken, men anledningen att jag skrev producenter titta hit är väll för attdet är i det stadiet den befinner sig nu. Kanon att du också tyckte det fungerade 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lite kul med den där överstigande kvinten i sista upptakten. 😆

mm...du hörde den lilla variatonen. Tycker den gör väldigt mycket mot en annars utarbetad ackordföljd 🙂

MVH

Anders

Jag håller med dig där! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lekman här men... tycker de låter, GÖTT FLÄSKIGT! låter som en stänkare, som kommer spelas i dom flesta radiokanaler inom en snar framtid. 😆

Ah, härligt att höra. och radio är precis målgruppen detta skall produceras för 🙂

MVH

Anders

EDIT: måste bara säga att det jag är mest nöjd med är egentligen en jätteliten detalj men som jag tyckte blev ett rejält lyft och det är den gitarren som kommer in på en ton i höger högtalare när synthljudet har en liten paus 🙂 Det blev en älskling för mig.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lekman här men... tycker de låter, GÖTT FLÄSKIGT! låter som en stänkare, som kommer spelas i dom flesta radiokanaler inom en snar framtid. 😆

Ah, härligt att höra. och radio är precis målgruppen detta skall produceras för 🙂

MVH

Anders

EDIT: måste bara säga att det jag är mest nöjd med är egentligen en jätteliten detalj men som jag tyckte blev ett rejält lyft och det är den gitarren som kommer in på en ton i höger högtalare när synthljudet har en liten paus 🙂 Det blev en älskling för mig.

Undra hur många produktioner det finns som av "misstag" fått med detaljer som egentligen inte var meningen. Att dom tyckte "misstaget" blev så upplyftande och bra att man valde att behålla det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar

vill du ha lite mer liv i den men ändå behålla ljudet så finns ju alltid delay, chorus å dist att lägga till

hänger ju lite på vilken roll ljudet ska spela å vad som kommer därtill

Jo, jag testade delay, men du försvann lite av känslan av att ljudet skulle vara lite in your face så att säga. Lite dist är redan pålagt 😆, men det kan man alltid kräma på mer sedan när man hör det med sången som du säger för att hitta balansen. Kul att ni ändå känner att ljudet funkar. TACK!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekman här men... tycker de låter, GÖTT FLÄSKIGT! låter som en stänkare, som kommer spelas i dom flesta radiokanaler inom en snar framtid. 😆

Ah, härligt att höra. och radio är precis målgruppen detta skall produceras för 🙂

MVH

Anders

EDIT: måste bara säga att det jag är mest nöjd med är egentligen en jätteliten detalj men som jag tyckte blev ett rejält lyft och det är den gitarren som kommer in på en ton i höger högtalare när synthljudet har en liten paus 🙂 Det blev en älskling för mig.

Undra hur många produktioner det finns som av "misstag" fått med detaljer som egentligen inte var meningen. Att dom tyckte "misstaget" blev så upplyftande och bra att man valde att behålla det så.

I och för sig var det inget misstag just detta, men jag har ofta behållit just "misstag" i produktioner. Kanske är för att man väntar med att ta bort det till senare, och då är det för sent för då har man vant sig vid "misstaget" och tycke det blir tomt utan det 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en idé men skulle behöva någons hjälp. Någon som har i ett instrumentbibliotek eller kan spela in en, vet inte vad det heter, men det ser ut som en jätteliten gitarr som locket och botten är löst på och som man använder som perc. Väldigt vanligt när jag gick i högstadiet. Om någon vet vad det heter, har en sampling av, eller kan spela in en så hojta gärna till. Skulle verkligen vilja ha det soundet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Hejsan!

Det var ett tag sen jag gjorde en recention nu men din fråga var spännande tyckte jag. Nåväl ,,,jag har lyssnat nu och det kan nog säkert funka att ha den längre fram i ljudbilden. Jag skulle testa att lägga en dubble delay mot varje avslutning,,,,lite småeko.....skulle vara lite småspännande ( ler,,,,kanske bara för att jag är lite småförtjust i just den effekten nu)

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Inte min typ av musik men jodå tycker också att det låter riktigt bra och lovande å bra mixat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Hejsan!

Det var ett tag sen jag gjorde en recention nu men din fråga var spännande tyckte jag. Nåväl ,,,jag har lyssnat nu och det kan nog säkert funka att ha den längre fram i ljudbilden. Jag skulle testa att lägga en dubble delay mot varje avslutning,,,,lite småeko.....skulle vara lite småspännande ( ler,,,,kanske bara för att jag är lite småförtjust i just den effekten nu)

Mvh Stickane

Jo, som demonproducenten även skrev, lite sånt testar jag när sången ligger på, men med min nya tanke angående den där perc som jag inte kommer på vad den heter så är tanken att den ska ta över lite av svansen från synthljudet men i en percussion rytm 😛 Du råkar inte veta vad en sådan heter? 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Inte min typ av musik men jodå tycker också att det låter riktigt bra och lovande å bra mixat 😆

Tack! Det roliga är att egentligen tycker jag inte om att lyssna på denna typ av musik jag heller, men jag tycker den är rolig att göra. Ungefär som med mitt piano. Älskar att spela klassisk musik, men orkar inte lyssna för mycket på det 😛 Konstigt att det kan vara så. När jag lyssnar på musik så föredrar jag dock rockmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Hejsan!

Det var ett tag sen jag gjorde en recention nu men din fråga var spännande tyckte jag. Nåväl ,,,jag har lyssnat nu och det kan nog säkert funka att ha den längre fram i ljudbilden. Jag skulle testa att lägga en dubble delay mot varje avslutning,,,,lite småeko.....skulle vara lite småspännande ( ler,,,,kanske bara för att jag är lite småförtjust i just den effekten nu)

Mvh Stickane

Jo, som demonproducenten även skrev, lite sånt testar jag när sången ligger på, men med min nya tanke angående den där perc som jag inte kommer på vad den heter så är tanken att den ska ta över lite av svansen från synthljudet men i en percussion rytm 😛 Du råkar inte veta vad en sådan heter? 😆

MVH

Anders

Ok,,,nej vet inte. Det ska bli spännade att följa det här ljudet som du jobbar med,,,,ett bra sätt att utvecklas på.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Hejsan!

Det var ett tag sen jag gjorde en recention nu men din fråga var spännande tyckte jag. Nåväl ,,,jag har lyssnat nu och det kan nog säkert funka att ha den längre fram i ljudbilden. Jag skulle testa att lägga en dubble delay mot varje avslutning,,,,lite småeko.....skulle vara lite småspännande ( ler,,,,kanske bara för att jag är lite småförtjust i just den effekten nu)

Mvh Stickane

Jo, som demonproducenten även skrev, lite sånt testar jag när sången ligger på, men med min nya tanke angående den där perc som jag inte kommer på vad den heter så är tanken att den ska ta över lite av svansen från synthljudet men i en percussion rytm 🙂 Du råkar inte veta vad en sådan heter? 😆

MVH

Anders

Ok,,,nej vet inte. Det ska bli spännade att följa det här ljudet som du jobbar med,,,,ett bra sätt att utvecklas på.

Mvh Stickane

Okej 😛 F-n va synd att du inte visste, vill verkligen ha det soundet och placera det i ljudbilden NU! 🙂 :) Kanske får skapa en egen tråd om det då rubriken inte direkt antyder till den frågan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är prodocenten. jag är helt säker. Men alla vill ju vara prodocent i dessa dagar och alla tror dom kan. Tyvärr är det inte saningen.

hm...vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar. Menar du att du inte tyckte ljudet lät bra? eller var det bara att faktum att många idag kallar sig producenter?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hejsan

Jag tänkte bara höra med er producenter som finns här på sidan angående ett ljudval. Är detta ljudet tråkigt? Eller fungerar det och är intressant för att ligga så pass långt fram i ljudbilden som det gör. Är bara en kort snutt att lyssna på då jag håller på att lägga en liten grund nu. Skriv gärna varför du tycker något så jag vet hur jag ska fortsätta med ljudvalet.

Två filer att lyssna på finns. Den som har beteckningen nomusic är endast det ljudet som jag undrar över och den med beteckningen music efter är med alla instrument som hittills är lagda med.

Tack på förhand.

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/151959372.html

Inte min typ av musik men jodå tycker också att det låter riktigt bra och lovande å bra mixat :rolleyes:

Tack! Det roliga är att egentligen tycker jag inte om att lyssna på denna typ av musik jag heller, men jag tycker den är rolig att göra. Ungefär som med mitt piano. Älskar att spela klassisk musik, men orkar inte lyssna för mycket på det 😎 Konstigt att det kan vara så. När jag lyssnar på musik så föredrar jag dock rockmusik.

Ja men det är bra att göra musik som man inte är själv någon större fan av. Alltid lärorikt och utvecklande. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är bra att göra musik som man inte är själv någon större fan av. Alltid lärorikt och utvecklande. :rolleyes:

Så sant, och samtidigt alltid försöka göra något nytt, även när man gör något man gjort förr.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...