Jump to content
Annons

Genelec 8040A eller 8030A + 7050 BP Sub eller 8020A + 7050 BP Sub?


Cobrambo

Recommended Posts

Hejsan allihopa.

Jag är trött på att producera musik i hörlurar varpå jag springer runt och letar membran att testa på.

Jag fick nyligen betalt en liten slant för mitt första kommersiella uppdrag och därmed äntligen råd att köpa mig ett enda ställe att lyssna på😉.

Men jag är ytterst kluven.

Jag producerar mestadels House/Electro/Club Musik, men även mindre bastäta kompositioner.

Jag har egentligen budgeterat för 10.000 SEK, men har aldrig följt en budget hitills i mitt liv.

Jag har läst och läst och kommit fram till följande tre alternativ:

Alla priser är från http://www.musik-schmidt.de

--------------------------------------------------------

1. "Genelec 8020A + 7050 BP Sub" = 12473.8 SEK

2. "Genelec 8030A + 7050 BP Sub" = 15660,4 SEK

3. "Genelec 8040A" = 15585.2 SEK

--------------------------------------------------------

Jag skulle uppskatta tips av alla slag, även gällande de alternativ jag kommit fram till, men jag har några funderingar:

--------------------------------------------------------

1. Passar/fungerar kombination 1 och 2 bättre för House-musik än de ensamma 8040A, eller blir kombinationen svårare att få att tala sanning?

2. Rekommenderar ni ett annat inköpsställe?

3. VAD SKA JAG VÄLJA?

--------------------------------------------------------

Era råd kommer direkt avgöra mitt val, ska köpa inom en vecka.

Tack o hej!

Redigerat av Cobrambo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade absolut satsat på alternativ nr två. Visst låter 8040 bra men de ger ingen vidare dansgolvskänsla jämfört med subben. Även om små monitorer + sub kanske inte ger en korrekt fullrange-lyssning (och är knivigt att ställa in) tror jag det bara blir tråkigt att sitta med ett par 6,5tums baselement och göra klubbmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu ska jag säga något förvirrande....vad gäller matchningen av deras sidosystem och subborna.....

jag vet inte om detta gäller dig, då du pratar om att matcha 7050b med 8030... men hur som helst...

enligt genelecs hemsida skall 7060b matchas med 8040a, men enligt deras egna broschyrer är är 7060b gjord för 8030...... (detta kom upp på bordet när jag hade tänkt köpa just 7060b till våra 8040)

jag vet att deras hemsida menar på att 7050b är gjord för att köras med antingen 8020 eller 8030.... men, eftersom säljarna på 4sound folkungagatan i sthlm samt genelecs egna broschyr hävdar att 7060b är gjord för att lira med 8030, (inte 8040 som genelecs hemsida hävdar), så kanske du skall dubbelkolla att du inte går på en nit när du köper 8030 kombinerat med 7050b.... för säkerhets skull menar jag...??

kanske skall maila dom och fråga, för det blir ju en ganska kostsam miss om du köper fel sub.... då kommer den liksom inte att tillföra så mkt som du kanske hoppas på.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack allihopa för edra eftertänksamma svar.

Ja var ytterst närma att gå emot er, då jag kan tro på tristessen i att göra klubbmusik utan att få känna en redig botten i bröstet.

Men eftersom inläggens majoritet rekommenderade 8040 allena, så tog jag de sakta i backarna. Ringde även upp 4 sound som ställde sig i linje med majoriteten.

Nu har jag gjort en beställning om 2 st. Genelec 8040, och jag längtar såååå :rolleyes: .

Känner mig säker på att det blir bra, sen finns ju även möjligheten att fortfarande köpa en sub om jag skulle tycka det blir tråkigt. (egentligen inte, eftersom jag är pank ett bra tag framöver 🥰 )

Tack ska ni ha fellas!

Lycka till med allt ni tar för er.

/

Martin

Redigerat av Cobrambo
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till köpet!

Jag undrar bara hur det kommer sig att du blev så insnöad på Genelec? Du skrev nämligen inget om att du har varit ute och provlyssnat högtalare. Vore trevligt att läsa om vilka du provlyssnat och vad din uppfattning om respektive monitorer blev.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomannen (oregistrerad)

😏 Jo det finns många alternativ inom studiomonitorer. Man kan läsa en hel del intressant om man tittar på specificationerna som hur stort frekvensomfång de har och hur lite distorition de ger. Är det ett bra stereoperspektiv ifrån din lyssningsplats och i mitt tycke nummer 1: Går det att kalibrera moitorn efter ditt rum? Finns det Eq. möjligheter på monitorn? Jag har själv bytt i olika omgångar från Alesis, Yamaha, Dynaudio och Genelec men har nu slutligen hittat den ultimata monitorn. Klein + Hummels O 300 som är en aktiv sluten trevägs monitor. Om man läser en del andra forum så kan man säga att detta verkar vara den absolut hetaste monitorn i studiobranchen. Här finns lite att läsa:

http://www.gearslutz.com/board/search.php?searchid=13057601 Det finns inga genvägar till optimal lyssning. O 300 har allt det som jag tidigare saknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om du inte blir nöjd med basen som 8040 genererar så har du antingen höga krav eller ett dåligt rum (eller kanske både och).

Helt riktigt, men om man gör dansmusik kan det vara gott att ha djupbasen med så man fattar vad som händer när låten träffar dansgolvet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomannen (oregistrerad)

Det är extra inressant att spela upp musiken redan i studion i en trevägslåda eftersom de stora klubbarna har trevägslådor. Klein + Hummels O 300 har mycket bra frekvensomfång och ett slutet kabinett som gör att man kontrollerar basen bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är extra inressant att spela upp musiken redan i studion i en trevägslåda eftersom de stora klubbarna har trevägslådor. Klein + Hummels O 300 har mycket bra frekvensomfång och ett slutet kabinett som gör att man kontrollerar basen bättre.

Inressant, men knappast ett alternativ för en arm hemmakompositör.

Nästan 20k stycket va?

Men läckra må ja säga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte bara inflika att enligt Genelec fungerar kombinationerna så här (jag har gått o sneglat på de nya nu en tid sen jag fick lyssna på dem):

Stereo-konfigurationen "klarar" sig med en storlek mindre sub; dvs 8020 med 7050 i stereo eller surround; 8030 med 7050 i stereo och 7060 i surround; 8040 med 7060 i stereo och 7070 i surround.

Jag läste att mr Katz gav 8040/8050 tummen upp och trodde att 8040 var ett bra val som närfältsmonitor. Själv får man vara glad om man kan vaska fram lite pengar till 8030 😉

/Christian B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...