Jump to content
Annons

Vad är skillnaden mellan Cadd9 och C/D?


AndyPandy

Recommended Posts

Ja ... rubriken säger väl allt, men min svenskalärare hävdade att den information som finns i rubriken måste finnas i texten också. Därför:

Vad är skillnaden melllan ackorden Cadd9 och C/D?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja ... rubriken säger väl allt, men min svenskalärare hävdade att den information som finns i rubriken måste finnas i texten också. Därför:

Vad är skillnaden melllan ackorden Cadd9 och C/D?

C med D i basen blir ett sus ackord D11 och har D som grundton. Menar du kanske D/C alltså ett D med C i basen?

Det är rätt likt Cadd9 men i Cadd9 finns ett E med och inte i D/C

Link to comment
Dela på andra sajter

svenskalärare
Svensklärare :rolleyes:

Kort sagt, så läggs inte D:et i basen när man spelar ett Cadd9.

Visst ska E:et vara med i både Cadd9 och C/D. Ska man utelämna E i Cadd9 blir det Csus2 istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

utan att egentligen vara hemma på detta skulle jag vilja påstå att det är samma sak

bara att Cadd9 är ett vanligt C med tillagt D å C/D är ett vanligt C med D i basen

skillnaden är alltså bara var D:et befinner sig

tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

C/D är ett dominatiskt ackord och har en helt annan funktion än Cadd9 även om dom innehåller samma toner.

D/C är en lydisk klang om man utgår från C, Cadd9 är en jonisk; dom två ackorden innehåller inte ens samma toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

svenskalärare
Svensklärare 🤪

Visst ska E:et vara med i både Cadd9 och C/D.

Absolut, men men inte i D/C

Vaccum förklarar det bra!!

Slut and over!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

C/D är ett dominatiskt ackord och har en helt annan funktion än Cadd9 även om dom innehåller samma toner.

D/C är en lydisk klang om man utgår från C, Cadd9 är en jonisk; dom två ackorden innehåller inte ens samma toner.

en annan sak man kan säga är att Cadd9 är ett vilande ackord medans C/D är ett strävande ackord (då C/D är samma sak som D11, som är ett dominantackord och strävande mot tonikan)

EDIT: ...testa själv å lägg ett D11 (det vill säga ett C ackord med D i basen)... man måste ju bara känna dragningen till att lägga ett Gadd9 efteråt eller nått 🤪

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket låter bäst som ensamt ackord? Kan inte nån spela in båda och dela med sig. 😄
Definitivt Cadd9, speciellt om man lägger D (9:an) i samma oktav som C och E.

Att kasta på ett Bb (så att Cadd9 istället blir ett C9) gör däremot ackordet lite obehagligt som ensamt ackord, och jag vill gärna springa till ett piano och spela ett rent F-dur för att "rensa huvudet". 🤪

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket låter bäst som ensamt ackord? Kan inte nån spela in båda och dela med sig. 🤪

Police " message in a bottle" riffet är bara add9 ackord

"Mercy mercy me" med Marvin Gaye innerhåller A/B. Introt här börjar med Ab/Bb sen upp ett halvt steg..

Om du nu ville höra skillnaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag menar verkligen Cadd9 och C/D. Enligt min hjärna innehåller de samma toner, så jag fattar inte riktigt skillnaden trots alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag menar verkligen Cadd9 och C/D. Enligt min hjärna innehåller de samma toner, så jag fattar inte riktigt skillnaden trots alla svar.

Bastonen har stor betydelse för hur vi tolkar ackord.

I C/D blir det också en liten septima mellan C och D vilket troligtvis gör att vi hör det mer som ett dominantackord.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag menar verkligen Cadd9 och C/D. Enligt min hjärna innehåller de samma toner, så jag fattar inte riktigt skillnaden trots alla svar.

skillnaden är om du lägger d:et ovanför eller under c-ackordet

typ

tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag menar verkligen Cadd9 och C/D. Enligt min hjärna innehåller de samma toner, så jag fattar inte riktigt skillnaden trots alla svar.

Vill inte verka spydig på något sätt nu, men har du problem med att höra bastonerna när du lyssnar på musik? Alltså svårt att planka en basgång när det är andra instrument som låter samtidigt eller avgöra lägsta tonen i en klang... Jag vet att ganska många har problem med just detta (även om dom kan identifiera modaliteten/ackorden/skalan utan problem) och då försvinner ju minst halva poängen med funktionsanalys och harmonik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte verka spydig på något sätt nu, men har du problem med att höra bastonerna när du lyssnar på musik? Alltså svårt att planka en basgång när det är andra instrument som låter samtidigt eller avgöra lägsta tonen i en klang... Jag vet att ganska många har problem med just detta (även om dom kan identifiera modaliteten/ackorden/skalan utan problem) och då försvinner ju minst halva poängen med funktionsanalys och harmonik.

Med risk för att framstå som en idiot: Jag har aldrig plankat en basgång i hela mitt liv, och jag tror aldrig att jag skulle kunna göra det heller. Jag lär mig teorin och sedan gör jag musik med musen. Jag har inte ens ett klaviatur. Kanske inte så ortodoxt, men det funkar för mig! (I och för sig har jag aldrig haft något intresse av att planka någon basgång heller.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är som att skilja päron från bananer.

Javet.. Kände för att skriva ett onödigt inlägg. Sorry. 😆

Mvh / Forumtroll

Jag tyckte om ditt lilla inlägg! Det var rart skrivet! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

varför undrar du egentligen?

Jag är färgblind 😆

Hur andra uppfattar/upplever musik tycker jag är väldigt intressant. Alla reagerar väldigt olika på klanger inom lite mer abstrakt musik; sånt som en del upplever som oändligt vackert tycker andra låter skevt och disharmoniskt. Dessutom tror jag att många har svårt att höra vilken oktav en ton ligger i, och det påverkar ju hur man uppfattar melodiska rörelser i en harmonisk textur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte verka spydig på något sätt nu, men har du problem med att höra bastonerna när du lyssnar på musik? Alltså svårt att planka en basgång när det är andra instrument som låter samtidigt eller avgöra lägsta tonen i en klang... Jag vet att ganska många har problem med just detta (även om dom kan identifiera modaliteten/ackorden/skalan utan problem) och då försvinner ju minst halva poängen med funktionsanalys och harmonik.

Med risk för att framstå som en idiot: Jag har aldrig plankat en basgång i hela mitt liv, och jag tror aldrig att jag skulle kunna göra det heller. Jag lär mig teorin och sedan gör jag musik med musen. Jag har inte ens ett klaviatur. Kanske inte så ortodoxt, men det funkar för mig! (I och för sig har jag aldrig haft något intresse av att planka någon basgång heller.)

Ok. Jag lägger ingen som helst värdering i hur du gör musik, jag var bara nyfiken och tackar för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen handlar det om i vilket sammanhang du menar.

Är det te.x i Gdur räknar man kanske oftast C/D som ett D11 istället, alltså en färgning på dominantackordet i tonarten.

Ett D11 består just av de tonerna. Man plockar nämligen bort tersen (F# i D-dur) för det låter oftast apa tillsammans med undeciman ("11an" = tonen G) samt kanske undviker att spela kvinten (tonen A).

Som någon skrev, ett mycket strävande ackord (funkar ypperligt på ett elpiano a la DX7 i en 80tals slick-låt:)

i den låten växlar vers-riffet mellan C#11 och C7 för att sedan växla mellan B11 och B7. Typiskt sound för ett 11-ackord

Det ända gången jag brukar se ackordet utskrivet som "C/D" är om låten har en basgång i ackorden som går tex C C/D C/E osv..

Cadd9 är något helt annat egentligen. Ett vilande ackord med en mycket vanlig "slick"-färgning. Jag brukar föredra ackordet med 9an som topnote. Känns ofta grötigt om man spelar CDE G men det beror väl kanske på instrumentering och arr..

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen handlar det om i vilket sammanhang du menar.

Är det te.x i Gdur räknar man kanske oftast C/D som ett D11 istället, alltså en färgning på dominantackordet i tonarten.

Ett D11 består just av de tonerna. Man plockar nämligen bort tersen (F# i D-dur) för det låter oftast apa tillsammans med undeciman ("11an" = tonen G) samt kanske undviker att spela kvinten (tonen A).

Som någon skrev, ett mycket strävande ackord (funkar ypperligt på ett elpiano a la DX7 i en 80tals slick-låt:)

i den låten växlar vers-riffet mellan C#11 och C7 för att sedan växla mellan B11 och B7. Typiskt sound för ett 11-ackord

Det ända gången jag brukar se ackordet utskrivet som "C/D" är om låten har en basgång i ackorden som går tex C C/D C/E osv..

Cadd9 är något helt annat egentligen. Ett vilande ackord med en mycket vanlig "slick"-färgning. Jag brukar föredra ackordet med 9an som topnote. Känns ofta grötigt om man spelar CDE G men det beror väl kanske på instrumentering och arr..

Efter detta inlägg blev AndyPandy säkert ännu klokare. Lägg ner tråden! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

i den låten växlar vers-riffet mellan C#11 och C7 för att sedan växla mellan B11 och B7. Typiskt sound för ett 11-ackord

Ibland förstår jag varför jag i tonåren verkligen hatade allt som inte var syntetiskt. 😉 Men på äldre dagar kan jag uppskatta sådant här. Väldigt snygg refräng, mindre rolig vers. Tack för tipset!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen handlar det om i vilket sammanhang du menar.

Är det te.x i Gdur räknar man kanske oftast C/D som ett D11 istället, alltså en färgning på dominantackordet i tonarten.

Ett D11 består just av de tonerna. Man plockar nämligen bort tersen (F# i D-dur) för det låter oftast apa tillsammans med undeciman ("11an" = tonen G) samt kanske undviker att spela kvinten (tonen A).

Som någon skrev, ett mycket strävande ackord (funkar ypperligt på ett elpiano a la DX7 i en 80tals slick-låt:)

i den låten växlar vers-riffet mellan C#11 och C7 för att sedan växla mellan B11 och B7. Typiskt sound för ett 11-ackord

Det ända gången jag brukar se ackordet utskrivet som "C/D" är om låten har en basgång i ackorden som går tex C C/D C/E osv..

Cadd9 är något helt annat egentligen. Ett vilande ackord med en mycket vanlig "slick"-färgning. Jag brukar föredra ackordet med 9an som topnote. Känns ofta grötigt om man spelar CDE G men det beror väl kanske på instrumentering och arr..

Efter detta inlägg blev AndyPandy säkert ännu klokare. Lägg ner tråden! :rolleyes:

Jag tyckte att det var ett bra inlägg. "strävande ackord".... Nu får man börja lyssna ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du.. Det här det var som potatis och kött.. Var för sig låter dom bra tråkigt men tillsammans så blir dom ju en komplett måltid. Men man hör skillnaden är ju hur klart och tydligt som helst i alla fall..

Tack Engson nu fick jag höra hur dom lät i alla fall 😉

Vilket låter bäst som ensamt ackord? Kan inte nån spela in båda och dela med sig. 😛

http://www.engsonmusic.se/ackord/cadd9.mp3

Första ackordet är att Cadd9, det andra ett C/D

(sen insatta i ett sammanhang i tonarten G-dur).

Hoppas det hjälper lite! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra kurs på vad man kan göra med treklanger mot olika bastoner är Pete Townsend på plattan Live at Leeds.

(Och lite susackord)

Magic bus exempelvis,

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...