Jump to content
Annons

Min första färdiga låt gjord i Cubase UPPDATERAD


Mossman

Bra?  

22 röster

  1. 1. Bra?

    • 5 Jättebra
      2
    • 4 Bra
      2
    • 3 Hyffsat
      5
    • 2 Inte så bra
      3
    • 1 Urkasst
      1


Recommended Posts

Hej där.

Jag vill gärna ha synpunkter på allt från produktion till text.

Så var inte blyga, säg vad ni tycker. 😄 Jag ska försöka att inte gråta 😎

LÅTNAMN: Come On

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 4.16

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.88 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Come On (gammal version)

EDIT: Har nu läst all er kritik och kommer senare att posta en ny version med de ändringar som ni tycker bör göras, vissa delar av kritiken ang. ljudet är lite konstigt, men jag tror att det beror på att jag lyssnar genom mina stereohögtalare eller ett par kassa hörlurar. Tror att det kan påverka en hel del.

EDIT 2: Här är länken till den nya versionen:

Come On

Redigerat av Naked
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm...tryckte fel...skulle varit en 4:a 😎

Skall du jobba med något tycker jag det är sången, texten (som kanske haltar lite men det är svårt att avgöra när sången är svag).

Melodin e bra

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en sjysst och stilenlig låt!

Ljudet på den akustiska gitarren suger och sången försvinner bitvis. Saknar någon bas som markerar ordentligt (kanske en bas som "vandrar"?). Det kan vara sjysst med en dubbad sång, men det känns inte riktigt motiverad att ha det hela tiden såhär.

Men jobba vidare på låten, för den tycker jag inte att det är något fel på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...jag tycker sången är lite för försiktig jämfört med resten av instrumenten.

Lite som att enligt instrumenten så är det en glad, och lite upptempolåt medan sången låter mer försiktig och balladaktig.

Så antingen mer ös i sången eller försiktigare med instrumenten 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...jag tycker sången är lite för försiktig jämfört med resten av instrumenten.

Lite som att enligt instrumenten så är det en glad, och lite upptempolåt medan sången låter mer försiktig och balladaktig.

Så antingen mer ös i sången eller försiktigare med instrumenten 😉

Japps, håller med. Gitarren e nog lite väl hög. Det låter inte alls dåligt, bara lite konstigt.

Annars, jäklit bra låt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Låtidé, harmonier och komposition tycker jag är bra, med en trumpetslinga som fräsch krydda. Arrangemanget är dock lite ospännande i längden. Ett mer varierat arr är önskvärt mellan låtens delar.

Dina tankar bakom varför du mixat sången utpanorerad får du gärna dela med dig av.

För mycket reverb på allt, i mitt tycke.

Ut med en torrare gitarr till sidan. In med sången i mitten och höj volymen på den.

Jag hade kortat ner den till ca 3.30.

Det var mina tankar om din låt.

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att sången låter lite som en lite alkoliserad Paul McCartney så är det bra 😆 Hehe....

Jo...Jag är medveten om att min röst inte är anpassad för sång. Har tyvärr ingen annan som kan sjunga heller så det får bli så här. Kan ju dock prova ta till mig lite av kritiken och försöka göra en omtagning av sången

Dina tankar bakom varför du mixat sången utpanorerad får du gärna dela med dig av.

Tja det vet jag inte...tyckte det lät bra, men jag kan ju ha lyssnat mig "blind". Är ju ganska mycket nybörjare på det här. 😲

Kom gärna med mer förslag och gärna då även tips på hur jag ska kunna göra det bättre, för just nu känns det lite svårt att veta hur jag ska förbättra ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att låten är ganska bra, lite enformig kanske. Men den akustiska gitarren tar helt över. Jag tycker däremot att ljudet passar in ganska bra, fast lägre. Om du inte har bättre gitarr och mikrofon, kan du nog inte få mycket "bättre" ljud. Men det finns bättre trumljud än de du använder.

Att ha en fin stereobredd är bra, men peronligen tycker jag att lead-sången ska vara i mitten. Körerna får gärna vara långt ut i sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...Jag är medveten om att min röst inte är anpassad för sång. Har tyvärr ingen annan som kan sjunga heller så det får bli så här. Kan ju dock prova ta till mig lite av kritiken och försöka göra en omtagning av sången

Det är nog inte så mkt fel på din röst egentligen, det är nog bara så att du inte vet riktigt HUR man ska sjunga för att få fram det bästa ur rösten... kan det stämma? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...Jag är medveten om att min röst inte är anpassad för sång. Har tyvärr ingen annan som kan sjunga heller så det får bli så här. Kan ju dock prova ta till mig lite av kritiken och försöka göra en omtagning av sången

Det är nog inte så mkt fel på din röst egentligen, det är nog bara så att du inte vet riktigt HUR man ska sjunga för att få fram det bästa ur rösten... kan det stämma? 😉

Det kan stämma =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att kärnan i låten är bra men det behövs mer sliperi på mixen, kanske ta bort lite reverb..

Jag gillar gitarren, men den ligger för högt i mixen , panorera den åt sidan + kanske lägga en motsvarande, enklare spelad, gitarr åt andra hållet.. jag skulle nog också, som många andra pekar på, lägga leadsången i mitten, relativt torr.

Du kan ju med fördel använda den sången du redan gjort, men använda den som kör istället

Kör på

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten har helt klart potential, men jag tycker du ska:

1) Höja sången och sänka gitarren. Nu hör man knappt sången alls!

2) Variera rytmen på gitarren. Det blir lite enformigt i längden.

3) Kanske lägga till fler ljud. Trumpeten är ett bra inslag som föhöjer stämingen.

4) Lägga till lite krusiduller på basen. Den känns väl rak, och tycks följa gitarrytmen allt för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också om låten. Jag tycker inte du sjunger illa. Du håller tonen bra. Men den är konstigt panorerad.

Lite jobbigt reverb på visas instrument. Både sången och trumpeten skulle må bra av ett annat reverb. Dynamiken i mixen är inte helt bra hller. Det känns lite pressat och mellanregistrigt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu.. hmm. om jag ska vara fruktansvärt ärlig så måste jag säga såhär: Mysig låt. Lite filmmusik över det hela. Men när det kommer till inspelningen så är det värdelöst mixat. En fullbandtslåt bör inte ha kompgitarren längst fram i bilden. Blåset bör lyftas fram och läggas lite mer bas i eller lägga på en basstämma på simulerad trombone eller liknande. Den här låten borde bli omtyckt för den mysiga sångstämman och det svarande blåset, men nu ligger det bara och fiser i bakgrunden. Vad gäller trummorna har jag ingen aning om de ska vara så dåliga (jag lägger gärna taskiga trumljud för att göra det lite mer retro), men de borde vara starka och feta. Någonting i stil med Coldplays Parachutes-platta. Den heter väl så? Ingen aning men den med blått omslag i alla fall. Jag har bara hört den en gång, men de trumljuden torde bli riktigt bra.

Sammanfattningsvis en bra låt med bedrövlig produktion.

Lycka till. /Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du sjunger bra, schysst stämma och tonerna sitter. Soundet påminner lite om Lovin Spoonful eller Simon and Garfunkel. Men tyvärr funkar kanske inte ditt försiktiga sångsätt fullt ut i den här låten. Försök att ta i lite om det går!

Blåset är skitsnyggt!

Men jag gillar inte stråksynthen i bakgrunden... låter lite billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...