Jump to content
Annons

Elbas bygge


drekka

Recommended Posts

Tjena.

Jag har fÄtt tanken att bygga en egen elbas. Och har lÀnge sÀkt runt men hittar inte nÄgra direkta hjÀlp sidor hur man ska bygga en bas. Men gitarr byggar sidor finns det gott om. Men jag antar att det gÄr ungefÀrt lika till bara att bas halsar Àr större och med tryck i strÀngarna.

Men som sagt vore shysst om nÄgon kunnde tipsa lite sidor eller idéer eller om ni sjÀlva har byggt en bas eller ev. gitarr.

SjÀlva trÀdelen Àr inga problem för jag har lÀnge bearbetat trÀ. Men elektroniken Àr fortfarande lite luddig.

tack. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tjena.

Jag har fÄtt tanken att bygga en egen elbas. Och har lÀnge sÀkt runt men hittar inte nÄgra direkta hjÀlp sidor hur man ska bygga en bas. Men gitarr byggar sidor finns det gott om. Men jag antar att det gÄr ungefÀrt lika till bara att bas halsar Àr större och med tryck i strÀngarna.

Men som sagt vore shysst om nÄgon kunnde tipsa lite sidor eller idéer eller om ni sjÀlva har byggt en bas eller ev. gitarr.

SjÀlva trÀdelen Àr inga problem för jag har lÀnge bearbetat trÀ. Men elektroniken Àr fortfarande lite luddig.

tack. 😄

Den hÀr gjorde jag nyligen:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9041&am...137d65b8cc3eee8

HÀr finns svar pÄ de vanligaste frÄgorna:

http://www.barbequevillage.com/

HÀr kan du söka och diskutera basar:

http://pratabas.se/index.php

Hoppas du kan hitta svar pÄ en del av dina frÄgor pÄ de hÀr lÀnkarna! Vore kul att fÄ se vad det blir!

/Jocke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den hÀr gjorde jag nyligen:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9041&am...137d65b8cc3eee8

HÀr finns svar pÄ de vanligaste frÄgorna:

http://www.barbequevillage.com/

HÀr kan du söka och diskutera basar:

http://pratabas.se/index.php

Hoppas du kan hitta svar pÄ en del av dina frÄgor pÄ de hÀr lÀnkarna! Vore kul att fÄ se vad det blir!

/Jocke

Tack för sidorna, helt klockrena sidor som jag har letat efter i veckor. Helt klart +precis vad jag behövde.

ps. Shysst bas.

Har du hört talas som nÄgon som har byggt en bas i björk nÄgon gÄng?

För det Àr just det som jag har tÀnkt att göra. men tror jag blir tvungen att kombinera lite trÀ slag i vÀrsta fall. men vore nÄgot hÀfftigt att prova pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den hÀr gjorde jag nyligen:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9041&am...137d65b8cc3eee8

HÀr finns svar pÄ de vanligaste frÄgorna:

http://www.barbequevillage.com/

HÀr kan du söka och diskutera basar:

http://pratabas.se/index.php

Hoppas du kan hitta svar pÄ en del av dina frÄgor pÄ de hÀr lÀnkarna! Vore kul att fÄ se vad det blir!

/Jocke

Tack för sidorna, helt klockrena sidor som jag har letat efter i veckor. Helt klart +precis vad jag behövde.

ps. Shysst bas.

Har du hört talas som nÄgon som har byggt en bas i björk nÄgon gÄng?

För det Àr just det som jag har tÀnkt att göra. men tror jag blir tvungen att kombinera lite trÀ slag i vÀrsta fall. men vore nÄgot hÀfftigt att prova pÄ.

Oj sÄg nu att det stod om björk redan pÄ sidan som du gav mig. sorry. ska kolla bÀttre nÀsta gÄng

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för sidorna, helt klockrena sidor som jag har letat efter i veckor. Helt klart +precis vad jag behövde.

ps. Shysst bas.

Har du hört talas som nÄgon som har byggt en bas i björk nÄgon gÄng?

För det Àr just det som jag har tÀnkt att göra. men tror jag blir tvungen att kombinera lite trÀ slag i vÀrsta fall. men vore nÄgot hÀfftigt att prova pÄ.

Oj sÄg nu att det stod om björk redan pÄ sidan som du gav mig. sorry. ska kolla bÀttre nÀsta gÄng

Kul att du gillade basen! 😄 Björk Ă€r ofta snyggt men jag har inte sett instrument av det men det kanske finns? Det finns ju en möjlighet att vĂ€lja ett trĂ€slag för att det Ă€r snyggt och anvĂ€nda det som "lock" (ev Ă€ven botten) för att det Ă€r snyggt och ett vĂ€lja ett annat trĂ€slag emellan för dess "ton". Jag har bla en Telecasterkropp jag ska ge mig pĂ„ framöver. Den Ă€r gjord av mahogny med lönntopp. Det Ă€r ju annars Gibsons grej med den kombinationen sĂ„ det ska bli intressant att kolla hur det funkar pĂ„ "Fender".

/Jocke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det var den frÀckaste basen jag sett!

😄

Kan tipsa om min egen sida.

DĂ€r hittar du en hel del information.

Visserligen byggde jag en sjustrÀngad gura men sjÀlva byggandet Àr ju ungerfÀr det samma.

Bara att man Ă€ndrar mĂ„tt och antalet strĂ€ngar. 😛

http://gitarrbygge.ahlin.org

Otroligt ambitiöst! 😎 FrĂ€ck gura men jag skule nog ha svĂ„rt att hĂ„lla reda pĂ„ sĂ„ mĂ„nga strĂ€ngar - nĂ€stan dubbelt sĂ„ mĂ„nga som pĂ„ min bas! 😛

/Jocke

Redigerat av jockmic
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan tipsa om min egen sida.

DĂ€r hittar du en hel del information.

Visserligen byggde jag en sjustrÀngad gura men sjÀlva byggandet Àr ju ungerfÀr det samma.

Bara att man Ă€ndrar mĂ„tt och antalet strĂ€ngar. 😄

http://gitarrbygge.ahlin.org

Jo tack för din sida skapades med. Den har jag plöjt igenom 3-4 gÄnger redan. Verkligen inspererande och bra sida.

Har du pĂ„börjat nĂ„got nytt bygge Ă€n? 😛

Och Àr det nÄgon utav er som kan tipsa nÄgon som sÀljer större bitar masur björk till rimliga priser?

kan knappt bÀrga mig tills jag fÄr hem material, men mÄste först sÀtta mig ner och bestÀlla delar. men ska till veckan sÀtta mig i datorn och börja designa fram basen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo tack för din sida skapades med. Den har jag plöjt igenom 3-4 gÄnger redan. Verkligen inspererande och bra sida.

Har du pÄbörjat nÄgot nytt bygge Àn? :rolleyes:

Nej tyvÀrr inte. Har prioriterat annat före. Dock har jag allt klar för hur jag ska bygga nÀsta. Utseende, mÄtt och trÀslag. Har bara inte bestÀmt mig om jag skall ha 6, 7 eller 8 strÀngar pÄ nÀsta. :-D

Men det fÄr bli en frÄga jag löser nÀr jag sÀtter igÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sorry - ingen masur!

/Jocke

Ok. JÀkla synd. verkar vara snÄlt pÄ det virket överallt har inte hittat nÄgon som har Àn.

Annars fĂ„r jag bygga i nĂ„got annat men hĂ€lst inte. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej tyvÀrr inte. Har prioriterat annat före. Dock har jag allt klar för hur jag ska bygga nÀsta. Utseende, mÄtt och trÀslag. Har bara inte bestÀmt mig om jag skall ha 6, 7 eller 8 strÀngar pÄ nÀsta. :-D

Men det fÄr bli en frÄga jag löser nÀr jag sÀtter igÄng.

Ok hehe. lÄter bra, hoppas du kommer igÄng snart. Varför inte göra en 12 dubbel strÀngad dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fanerad topp?

/J

Jo det skulle ju funka det med. men har tĂ€nkt bygga bĂ„de halsen och kroppen i Masur Björk. Hur mycket jag Ă€r ute och cyklar att det kommer lĂ„ta skit, vet jag inte Ă€n om min idĂ©. 😼 Men hoppas pĂ„ att det skulle bli bra, men lite lurt eftersom de flesta vad jag förstĂ„r bygger halsarna i lönn eller sĂ„gar och limmar in bitar utav annat trĂ€ slag i en rand i mitten.

Fast Fanerad topp skulle nog bli sjusigt det ocksÄ. Men har hört av mig till ett flertal mÀnniskor som hanterar Masur björk, ingen som har det hemma eller hör de inte av sig nÄ mer, sÄ man börjar fundera om dem bara tycker att man Àr jobbig.

Men jag kan tillĂ€gga nu att jag har köpt in ett gĂ€ng verktyg, sĂ„ nĂ€sta löning som kommer blir det förhoppningsvis virke och lite delar frĂ„n GMF. SĂ„ snart sĂ„ Ă€r jag nog igĂ„ng ute i verkstan. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Masur Àr nog rÀtt vresigt att hantera, ung som rot. FrÄgan Àr om det allt gÄr att fÄ tag pÄ sÄ stora bitar som krÀvs för en body? En variant kan ju vara att fanera topp (och ev botten) samt huvudet för att fÄ den look du Àr ute efter.

/Jocke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Masur Àr nog rÀtt vresigt att hantera, ung som rot. FrÄgan Àr om det allt gÄr att fÄ tag pÄ sÄ stora bitar som krÀvs för en body? En variant kan ju vara att fanera topp (och ev botten) samt huvudet för att fÄ den look du Àr ute efter.

/Jocke

Jo skulle vÀl fungera det med. Hittade masur faner, men den var 1mm tjock. Det kÀnns ju samma sak som att limma pÄ ett omslags papper bara runt om.

Tror jag i versta fall skippar masurkroppen isÄ fall. och vÀljer nÄgot vÀlljudande trÀslag och sedan lackar den i nÄn fÀrg.

Men har fÄtt tag pÄ en virkes levererare nu som jag ska diskutera lite med först.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det nĂ„gn som kĂ€nner nĂ„gon som skulle kunna leverara en bit Al? För skulle behöva en bit till kroppen. För nu börjar jag bli ivrig att sĂ€tta igĂ„ng. Har allt hemma nu utom virke till kroppen och halsen. FrĂ€s mallar Ă€r fĂ€rdigritade i datorn sĂ„ jag vet hur allt ska se ut.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Googla pÄ snickeri / möbel virke!

Det bör finnas torkat och fĂ€rdigt. Om du har tid att vĂ€nta en mĂ„nad eller tvĂ„ sĂ„ kan min "snickare" torka, planhyvla och limma ihop en lĂ€mplig bit till dig för en 5-600. Man fĂ„r inte ha för brĂ„tt! 😎🙂

/Jocke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det var ett smart google ord, ska testa det pĂ„ engĂ„ng. 😄

Men jag vill ju ha den nu! 😆 hehe. mĂ€rker att man mĂ„ste förplanera ett halvĂ„r innan bygget börjar.

Har sökt som en tok efter nÄn som har virke. Men ska söka runt lite och se nu sÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej mĂ„ste vara över 55 i lĂ€ngden vet jag. bredden Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ men bredare Ă€n 40 kan kroppen inte vara. Men 4,5 cm i tjocklek Ă€r nog helt lagomt. Var sĂ„ smart Ă„ renovera datorn innan jag skrev ner mĂ„tten frĂ„n skissen i datorn. JĂ€vlar vad dyrt det var dĂ„! 🙂

SÄg aldrig att gmf hade kropp Àmnen nÀr jag bestÀllde heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite update (hur det gÄr).

Nu har jag fÄtt tag pÄ bÄde kropps Àmne och hals Àmne. Hoppas fÄ hem det nu till veckan. Sen nÀsta steg Àr att fÄ igÄng skrivaren och skriva ut mallen som gjorts i datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...

Japp nu Ă€r den Ă€ntligen klar, lite smĂ„ fix kvar bara. Tog upp mot en 90-100 timmar, har inte rĂ€knat ihop sĂ„ noga Ă€nnu. 😛

Ska ta den till foto studion sen nÀr allt helt fÀrdigt och efter jag kommit hem frÄn en mÄnads praktik. Sen kommer det komma bÄde bilder och ljud. : )

Och tack för hjÀlpen med alla lÀnkar och tips!

post-17983-1233154548_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nepp tyvÀrr inte. Jag mÄste ha missat nÄgot nÀr jag lödde. sÄ ska skruva upp den nu snart och löda om lite.

sen lÀre jag till och bestÀlla lite nya strÀngar för G strÀngen gick av för mig (av okÀnnd anledning hehe). Sen ska sadeln filas ner en hel del.

Sen Ă€r jag nog nöjd â˜ș

Det blev ju en bandlös bas för min del. DÄ sÄgen jag anvÀnde hade ett nÄgot för brett blad. sÄ jag limmade igen skÄrorna och jag blev vÀldigt nöjd ÀndÄ.

Och sen blev det masur Björk i halsen med en alkropp.

jÀvla snygg finnish blev det tycker jag. Men man Àr ju nöjd med det mesta som man lyckas göra sjÀlv hehe : )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...