Jump to content
Annons

Trumkits för samplers


Xipe

Recommended Posts

För att få lite mer liv i mina trummor så har jag börjat inse att en sampler är nog rätt väg att gå... har tidigare kört med en köpt soundfont (Blue Jay Large Ambient I), men är inte riktigt nöjd med varken kicks eller cymbaler. Jag gissar att med rätt samplingar så kan en sampler låta riktigt bra -- frågan är i.s.f. vart jag hittar bra samplingar *innan* jag bestämmer mig för att lägga pengar på Battery 2 eller Kompakt, t.ex.

Någon som har några förslag? Både gratis och kommersiella förslag mottages -- att de låter bra och är "multisamplade" (en rad olika samplingar på varje puka för dynamik/hårdhet/velocitet (ni fattar)) är allt jag är ute efter.

Metal/Rock/Thrash är f.ö. vad jag är ute efter.

EDIT: Den här tråden kanske passar bättre under Pluggar/Instrument förresten. Sorry.

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla om du gillar ns_kit innan du lägger pengar på något:

http://www.naturalstudio.co.uk/ns_kit.html

Finns bl a som SoundFont. Låter helt okej om man har lite tålamod med EQ och kompressorer.

Annars är DFH Superior (speciellt bra för metall) och BFD två bra fristående varianter som kommer med egen mjukvara. Finns en del info om dem på forumet om du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite sugen på DFH faktiskt... men i.s.f. inställer sig naturligtvis frågan hurvida man skall spara pengar på DFH 2, eller om man kommer behöva de extra samplingarna i DFH Superior...

Köper jag Superior så behöver jag mer hårddisk också... 🙂

Tack för förslagen!!

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite sugen på DFH faktiskt... men i.s.f. inställer sig naturligtvis frågan hurvida man skall spara pengar på DFH 2, eller om man kommer behöva de extra samplingarna i DFH Superior...

Ja, det är ju något att fundera på. DFH2 går väl på cirka tusenlappen. Superior kostar 2.500:-. En ny hårddisk får du lägga på också, men det kan man inte ha för mycket av ändå.

Superior innehåller fem trumset, samt ett litet bonusset och en massa bra percussion. Det finns med andra ord resurser och variationer för ett bra tag. Jag kan inte se att jag behöver skaffa mig något annat på väldigt lång tid framöver. Dessutom kommer det komma expansionpacks med tiden om man trots allt vill utöka.

DFH2 innehåller bara ett set. Å andra sidan är det väl just det setet du har mest användning för som "metallare".

Jag vet inte vad du har för grejor i övrigt. Jag skulle inte ge mig på DFHS med mindre än 1GB minne. Kör man en sequencer som inte stöder VSTi blir det till att använda ReWire eller någon VST-adapter. Det verkar lite meckigt av inläggen på Toontracks forum att döma, men jag har inte kollat läget på den fronten på ett tag så det kan ha blivit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...