Jump to content
Annons

Mixer, monitorer, ljudkort med mera.


KrillKill

Recommended Posts

Hej och goddag!

Jag står nu inför mitt första köp av utrustning till min lilla hemmastudio, men behöver lite hjälp.

Jag har läst här på forumet och i tidningar samt hört mig för lite här och där.

Jag behöver i stort sett köpa allt nytt förutom instrument och dator.

Det här är vad jag just nu kommit fram till att köpa.

Ljudkort: EMU 1212m

Monitorer: ESI nEar05

Mixer: Soundcraft Compact 4

Mikrofoner: vet ej

Kablar: vet ej

Min dator är en, AMD 2600+, 512DDR, GEFORCE 4200ti 64mb, Maxtor 120GB.

Skulle detta funka bra ihop?

EMU 1212m, har jag hört ska vara rätt okey.

Soundcraft Compact 4 blev jag rekommenderad när jag var och kollade läget på "Jam".

Jag kräver inte det bästa men dock inte det sämsta, därför tänkte jag på ESI nEar05 skulle funka som monitorer.

Jag kommer att vilja spela in el-gitarr, sång, bas och möjligen synth.

El-gitarren kommer jag troligen att prova spela in direkt in i datorn till att börja med. Sedan kanske man kan prova micka upp.

Men jag behöver dock en mick främst för sång, men som gärna kan funka till att spela in vanlig gitarr.

Jag funderar på att bygga ett litet bås i ett hörn samt isolera/dämpa för sång.

Kopplar man ljud ut från ljudkort till mixern och sedan monitorerna från mixern?

Jag blir nästan mer förvirrad ju mer jag läser men saker och ting klarna för mig.

Mina krav är inte jättehöga, tidigare har jag använt mig att vanliga ljudkort som har grymt med delay och brus, men det vill jag nu slippa.

Lite tips och rekommendationer angående det jag tänkt mig skulle sitta fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har det mesta klart för dig.

Men: Införskaffa en hårddisk till.

Inte fel med lite mer minne.

Satsa på en kondensatormikrofon (fantommatad, ej batteri)

Koppla ljud ut från ljudkort till monitors.

Instrument/mikrofon in i mixer och in i ljudkort.

Håll det "basic" i början så du inte går vilse i kabeldragning.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mikrofoner, så kvista gärna iväg till min testsite och lyssna på lite exempel på hur ett gäng olika micar låter.

Ett hett tips om du vill att det ska låta bra, men ändå hålla kostnaderna nere, är Studio Projects B1...

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla ljud ut från ljudkort till monitors.

Instrument/mikrofon in i mixer och in i ljudkort.

Jag skulle koppla ljudkort->mixer->monitorer men smaken är väl olika.

Beror väl på att jag har en massa annat inkopplat i mixern som jag även vill ha ut i monitorerna...

Har förresten hört lite sisådär kommentarer om de där monitorerna, så om jag vore du skulle jag försöka lyssna lite på annat i ungefär samma prisklass (eller gärna lite över). Kolla runt lite i gamla trådar här så får du en massa olika förslag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra sida med mikrofontesterna, det var ju riktigt smart.

Om jag kopplar monitorerna direkt till ljudkortet missar jag då inte en del funktioner på mixern, som att skifta mellan monitorerna och hörlurar osv.

Funderar på att beställa från netzmarkt.de, är det ett schysst och säkert alternativ?

Jag har ingen möjlighet att lyssna på monitorer i butik eftersom jag bor i urskogen.

Jag får helt enkelt chansa, men tips är alltid bra.

Redigerat av KrillKill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra sida med mikrofontesterna, det var ju riktigt smart.

Om jag kopplar monitorerna direkt till ljudkortet missar jag då inte en del funktioner på mixern, som att skifta mellan monitorerna och hörlurar osv.

Funderar på att beställa från netzmarkt.de, är det ett schysst och säkert alternativ?

Jag har ingen möjlighet att lyssna på monitorer i butik eftersom jag bor i urskogen.

Jag får helt enkelt chansa, men tips är alltid bra.

En pryl som verkar otroligt smart för den kompakta hemstudion, är SM Pro Audio IN-5. Jag har dock inte testat hur ljudkvaliteten är, men den finns i alla fall snart tillgänglig hos undertecknad till tyskt pris... 😉

Sorry för smygreklamen... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kopplar monitorerna direkt till ljudkortet missar jag då inte en del funktioner på mixern, som att skifta mellan monitorerna och hörlurar osv.

Jo. Men koppla basic först och lär dig prylarna. Sen kan du prova ut vad som passar ditt arbetssätt bäst och smidigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

En pryl som verkar otroligt smart för den kompakta hemstudion, är SM Pro Audio IN-5. Jag har dock inte testat hur ljudkvaliteten är, men den finns i alla fall snart tillgänglig hos undertecknad till tyskt pris... 😉

Sorry för smygreklamen... 😲

Nu var du så försiktig att du inte ens skrev vad det var för nån pryl (och jag är för lat för att googla)... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En pryl som verkar otroligt smart för den kompakta hemstudion, är SM Pro Audio IN-5. Jag har dock inte testat hur ljudkvaliteten är, men den finns i alla fall snart tillgänglig hos undertecknad till tyskt pris... 😉

Sorry för smygreklamen... 😲

Nu var du så försiktig att du inte ens skrev vad det var för nån pryl (och jag är för lat för att googla)... 🙂

😛

Det är en kombinerad preamp/inspelning/monitor/hörlursförstärkare-mojäng i 1HE 19"-rack. Finns för övrigt beskriven på min hemsida, under Studioprylar/Micpreamps - så slipper du leta så mycket... 🙂

Testexemplar får jag om 1-2 veckor, så att jag kan säga mer om dem...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte beställa det mesta från netzmarkt.de för att kombinera frakten, kunde dock inte finna någon Studio Projects B1.

Något annat ställe som säljer denna billigt?

Ska denna mikrofon gå till en 48V fantommatning, eller vad det heter.

Bör man använda sig av balancerade kablar, i mätningar blev det inte så mycket brus av något på 1212m-ljudkortet, nått annat som räknas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte beställa det mesta från netzmarkt.de för att kombinera frakten, kunde dock inte finna någon Studio Projects B1.

Något annat ställe som säljer denna billigt?

Ska denna mikrofon gå till en 48V fantommatning, eller vad det heter.

Bör man använda sig av balancerade kablar, i mätningar blev det inte så mycket brus av något på 1212m-ljudkortet, nått annat som räknas?

B1 har ett riktpris på 999:- här på hemmaplan, så man behöver kanske inte gå över ån efter vatten... 😲

Den kräver fantommatning - och det finns normalt i alla preamps och mixrar.

Balanserade kablar kan reducera brum och sådana störningar som ligger konstant och annars plockas upp av kabeln om den är obalanserad. Bruset påverkas nog inte nämnvärt av balanseringen... Dock är det bara betydelsefullt att ha balanserat om det är balanserat i båda ändarna, så att utgången OCH den ingång du kopplar den till, är balanserade. I annat fall fyller det ingen funktion.

Om du inte har balanserat i båda ändarna, är det viktigast att det är en tät skärmning i kabeln. Det är förstås viktigt med en bra skärm i kablarna annars också - men speciellt när man kör obalanserat...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande att en mixer kan va bra att ha, och dessutom har ytterst få ljudkort 48V fantommatning (som vi just pratade om i en annan tråd)... 😲

Ett alternativ till B1:an kan va TSM MT87S. Har dock inte så stor koll på hur de är i jämförelse, men de är i samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

B1:an tål högre ljudtryck och har lägre brus än TSM:en (enligt spec), men TSM:en kan upplevas lite varmare i ljudet(enligt mig och mina öron).

Compact 4:an kopplas med fördel så här:

Ljudkort stereo ut till playback

Ljudkort stereo in till record out

Dina monitorer kopplar du till utgången monitors.

Gitarr linas direkt på kanal 2 (Hi Z-omkopplare) och din kondensatormik på kanal 1.

OBS! Och detta är det enda som är dåligt med Compact 4:an - fantommatningen slås på och av för kanal 1 och 2 samtidigt. Med andra ord - ha inte gitarrkabeln i uttaget med påslagen fantommatning = kortslutning.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerligen kommer man lyckas köra fantommatningen när man inte bör.

Har nu kollat närmare på ljudkortet samt mixer.

Dom 2 utgångarna respektive ingångarna på ljudkortet har ett L och ett R betecknat, står det för Left och Right? Jämfört med mitt vanliga kort så körs in- och ut-gångarna i stereo, en sladd.

Måste jag med Emu 1212m ha två sladdar (L, R) som går ut från ljudkortet till mixerns playback, och två sladdar till (L, R) från mixern output(recording) till dom två input på ljudkortet?

Just nu ser min inköpslista ut såhär.

Ljudkort: EMU 1212m

Monitorer: ESI nEar05

Mixer: Soundcraft Compact 4

Mikrofon: Studio Projects B1

Redigerat av KrillKill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några fler kablefrårgor.

Från högtalaren finns både "XLR" och "TRS", jag tänkte använda XLR balancerad.

Hur vet jag att kabeln är balacerad?, tänkte köpa denna.

CAE 17064 Audio-Kabel

Är det en sådan jag ska ha, är den balancerad?

Mellan ljudkort och och mixern tänkte jag ha 4st av dessa.

CAE 12540-1,5

Om jag använder dessa får jag då en balancerad anslutning från och till ljudkortet från mixern.

Kableriet var ju en djungel för den ovetande. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första är troligen balanserad, eftersom den har en stereotele.

Den andra kabeln är däremot direkt olämplig att ha till lågnivå. De kallar den för "Speaker cable", vilket förmodligen innebär att den är helt oskämad. Den har monotele och är därför inte heller balanserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde nog fråga dem, så att du verkligen får rätt.

Stereotele är som regel balanserade, liksom XLR - men det beror ju också på vilken typ av kabel som används.

Du kan i alla fall vara säker på att monotele aldrig är balanserade... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite över vad jag lästpå forumet och tänker möjligen köpa ett annat par monitorer.

Byta ESI nEar05 mot ett par PHONIC P8A.

Frågan om det är värt det. nEar5 får jag för 2000:- P8A för 4000:- som jag hittils inte hittat billigare.

Jag har ingen möjlighet att provlyssna själv och får helt enkelt dra en lott.

Ljudkort: EMU 1212m

Monitorer: PHONIC P8A

Mixer: Soundcraft Compact 4

Mikrofon: Studio Projects B1

Jag har svårt att hitta någon som säljer PHONIC P8A, någon som kan säga vars dom finns att köpa för högst 4000:-

Redigerat av KrillKill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det funderat färdigt, grejerna är beställda.

Så här blev det.

-netzmarkt.de-

Ljudkort: EMU 1212m

Kablar: CAE Audio-Kabel 17064 (2st)

Kablar: CORDIAL CTM 10 FM-RT

Kablar: THE SSSNAKE SK366-5-RED (2st)

Kablar: THE SSSNAKE IPP1060

Kablar: The Sssnake SPP 2015 (2st)

Shockm: The t.bone SSM 2

Mikställ: MILLENIUM MS-2003

-jam-

Mixerbord: Soundcraft Spirit Compact 4

Mikrofon: Studio Projects B1

Kablar: 4st HOSA HC-CSS-110

-nonnes-

Monitorer: Phonic P8A

Hoppas nu bara att passar bra ihop, och att jag får grejerna snart. 🙂

Redigerat av KrillKill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...