Becker Postat 17 juni 2008 Dela Postat 17 juni 2008 Gokväll! Tänkte dela med mig av mitt nystartade byggprojekt. Häromdagen så insåg jag att vi förmodligen kommer bo kvar i den här trångbodda lägenheten en eller ett par år till och därför måste min dator/muskinördshörna lösas. Lösningen som jag har idag funkar verkligen inte. Jag har kikat runt lite efter olika lösningar men har inte hittat något som fallit mig i smaken och framförallt inte hittat något som får plats i en redan trång lägenhet. Beslöt mig därför för att helt enkelt bygga mig ett bord efter mina egna krav och förutsättningar. Axlarna blir rejält möra när man sitter här en längre tid 😄 När jag ändå tänkt bygga ett eget bord från grunden så funderade jag över vad jag mer kunde tänka mig att behöva för en stimulerande arbetsplats och den listan visade sig bli längre än jag först trodde. 1, Kabelhärvan som bildats under mitt nuvarande bord måste bort, en lösning som jag kom fram till är att montera skarvdosorna på undersidan av bordet och sedan fixa upphängningar för kablaget. 2, Någon form av förvaring i form av lådor är ett måste så en hurts från IKEA löser det problemet. 3, Hårddiskar, router och andra lösa prylar ska bort från bordet, en liten hylla under bordet löser det problemet. 4, Monitorerna är för lågt placerade så det ska fixas nu när jag ändå håller på. 5, Jag saknar ett rackskåp, inte för att jag har några delar som kräver rakmontering men samtidigt så har undvikit detta pga platsbristen så ett rackskåp får det helt enkelt bli. Efter att ha skissat upp en ritning så bar det av till Bauhaus för inköp av material. Bestämde mig för att använda en obehandlad ekbänkskiva som byggmaterial. Lämnade fram ritningen till personalen och bad om att få bitarna tillsågade till en kostnad av 25:- per snitt. Värt varenda krona tycker jag. Arbetsledarna inspekterar... 😛 Skivorna färdigoljade. Jäkla tur med vädret idag! Racket under byggnation. Riktig arbetsbänk vore inte helt fel men balkongen funkar den oxå. 🙂 Racket färdigbyggt, återstår att montera dit rackskenor och grenuttag. 12 enheter hög blev den om jag räknat rätt 😛 Klaviaturen har äntligen fått sig en alldeles egen plats oxå, hur skönt som helst. Sambon monterade ihop hurtsen, äntligen får jag bort alla papper och cdskivor och annat skräp som bara tar plats på mitt nuvarande arbetsbord. Om allt går som det ska imorgon så ska arbetsbordet skruvas ihop. Grenuttagen ska monteras och hårddiskhyllan ska skruvas dit. Den jobbiga delen är att jag måste till jobbet för att såga till lite delar som jag upptäckt att jag behöver, bland annat den del där grenuttagen ska sitta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
linuskarlsson Postat 17 juni 2008 Dela Postat 17 juni 2008 (redigerat) Jag hoppas att du fortsätter att uppdatera. Isåfall blir nice att följa detta! Bra lösning för Keyboardet! Redigerat 17 juni 2008 av Munkie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pompe Postat 18 juni 2008 Dela Postat 18 juni 2008 Stiligt! Dock tycker jag lite synd när klaviaturet måste ligga på sidan, har själv det! Oftast fastnar man(iaf jag) vid burken istället för att blippa med synthar, man glömmer bort klavvet helt enkelt! Men mycket stiligt! vill ha sån trä i golvet i mitt rum 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SvenTumba Postat 18 juni 2008 Dela Postat 18 juni 2008 Ser sjysst ut! 😄 Kommer själv bygga ett bord med inbyggda rack när jag får tag på ett ställe att bygga studion i. En fråga: var köper man rackskenor och skruvar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Becker Postat 18 juni 2008 Trådstartare Dela Postat 18 juni 2008 En fråga: var köper man rackskenor och skruvar? Clas Ohlsson säljer skenor, 1m 95:- om jag minns rätt. Hann aldrig dit idag och kommer tyvärr inte hinna förräns tidigast söndag. I vilket fall så har arbetet gått framåt idag. Har varit på jobbet och lånat bandsågen. Fick ihop ett helt pussel men insåg när jag kom hem att resultatet inte skulle bli vad jag tänkt mig så jag skippade vissa idéer som jag hade och körde på det jag visste skulle bli bra. Så här såg det ut klockan 18 idag. Monitorhyllorna har skruvats ihop och bordet har fått ben. Är speciellt nöjd med placeringen av ljudkortet 😛 syns under den vänstra monitorn. Under kvällen så har jag justerat racket/klaviaturbordet så den står i samma höjd som skrivbordet. Rackskenorna saknas än dock. Om man tittar på vänstra underdelen av skrivbordet så syns en hylla. Det är numera det nya hemmet för mina usb & firewirehårddiskar. Baksidan av det bygget sitter det ett grenuttag där all el ska kopplas in. Jag har en hel del jobb kvar, all kabeldragning måste göras vilket är skittråkigt men samtidigt så är det lika bra att göra det ordentligt, hatar kabelhögar på golvet. Får se när jag hinner fixa det sista bara. Midsommarfirande nu i helgen sen åker jag på solsemester på Tisdag så risken är väl att det blir stående någon vecka. Lovar att återkomma med nya fina bilder så fort bygget är klart 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 18 juni 2008 Dela Postat 18 juni 2008 Ser riktigt fint ut. Bra val av träslag dessutom, det där är väldigt stilrent och stil som inte dör ut. Ska bli kul att se slutresultatet. Återkom gärna med totalpris för hela kalaset och hur du har löst vissa saker som tex kbaeldragning och liknande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 18 juni 2008 Dela Postat 18 juni 2008 (redigerat) Ser nice ut. Du har möjligtvis inte funderat på att ha keyboarden på bord fast framför dig, under det stora bordet, lite insjkutet under? Så att du ändå kommer åt knapparna på den. Risken finns ju iofs att det blir för lågt och knäna tar i. Jag tänker nämligen bygga ett eget bord efter sommaren och tänker mig en sådan lösning. Vad kostar materialet? Ingår katterna? Mvh Memphis Redigerat 18 juni 2008 av Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Becker Postat 19 juni 2008 Trådstartare Dela Postat 19 juni 2008 Ser nice ut. Du har möjligtvis inte funderat på att ha keyboarden på bord fast framför dig, under det stora bordet, lite insjkutet under? Så att du ändå kommer åt knapparna på den. Risken finns ju iofs att det blir för lågt och knäna tar i. Jag tänker nämligen bygga ett eget bord efter sommaren och tänker mig en sådan lösning. Vad kostar materialet? Ingår katterna? Mvh Memphis Från första början hade jag tänkt att ha keyboarden under bordsskivan men insåg rätt snabbt att det blir på tok för lite plats för benen. Alternativet var att höja upp bordsskivan men eftersom jag inte är någon basketspelare så skulle det innebära en konstig arbetsposition för mig. Jag har inte räknat ihop vad det kostat totalt än men uppskattningsvis så ligger jag runt 2200:-. Skivorna kostade 595:- styck och jag köpte 2 sen har jag handlat lite bordsben, hurts, skruv, vinkeljärn, olja, trälim och lite annat. Grenuttag har jag sedan tidigare men funderar på att köpa ett nytt, i vilket fall så ska det monteras ett i rackskåpet oxå så lär väl bli illa tvungen. Skulle tro att slutpriset för bordet kommer hamna nånstans mellan 2500-2800:-. Kan räkna ihop exakt sen när jag är färdig 😄 Körde på ännu ett lager olja igår innan sängen. Har köpt en vaxliknande träolja som ger en behaglig yta som nästan känns vaxad. Gör det mycket enkelt att hålla rent och dessutom undviker man att få fula märken efter vattenglas och kaffekoppar. Har använt en likadan olja i köket under en längre tid och bordet där ser fortfarande ut att vara nytt så förhoppningsvis blir det lika bra här. Tänkte jag skulle kasta på ett lager till i eftermiddag. Oh just ja. Arbetsledarna får man hyra in och dom ingår inte i priset 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.