Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet ni vad jag ska använda för att "flytta" ut min mix åt sidorna? Mina alster blir hela tiden för mycket "i ansiktet"...mitt i liksom...tråkigt o burkigt. Hade en gång för länge sedan till Cubase VST 2.x en "stereo enhancer" som funkade bra faktiskt...finns det nån liknande plugg idag eller kör man generellt 2 kanaler/spår o sen höger/vänster panorering?

Redigerat av Powel
Annons
Postat

jag tycker du ska använda panoreringsknapparna

hur många kanaler per spår, som du säger, beror på vad du spelar in

kanske är det ditt problem - du spelar in för mycket i två kanaler som du pannar fullt åt höger/vänster - vilket leder till att det hamnar i mitten?

Postat (redigerat)
jag tycker du ska använda panoreringsknapparna

hur många kanaler per spår, som du säger, beror på vad du spelar in

kanske är det ditt problem - du spelar in för mycket i två kanaler som du pannar fullt åt höger/vänster - vilket leder till att det hamnar i mitten?

Det är ett mycket vanligt fel, så det är inte otänkbart att det är så.

Att sätta in en stereobreddare för att fixa till en opanorerad mix, är inte någon höjdare, eftersom det introducerar fasfel som inte fanns från början... 😆

Redigerat av Claes
Postat

Som Demonproducenten är inne på är det bra att veta vad som ska vara "äkta" stereo (inspelat på en stereokanal), vad som ska panoreras och vad som funkar bäst i mitten.

Mycket av det som ligger i mitten behöver ingen stereoinformation alls (alltså inga utpanorerade delayer eller efterklang i stereo). Däremot kan utpanorerade synthar, gitarrer, tamburiner, körer etc må bra av lite respons från den andra sidan i stereobilden. Korta delayer brukar funkar bra.

Om man har många ljudkällor inspelade i stereo kan man sprida de olika i stereobilden genom att jobba med balanskontrollen (den som brukar kallas panorering). Eller variera stereobredden med lämplig plugg. Inte nödvändigtvis alltid till det bredare.

Postat

Det är just att jag känner att jag vill flytta på vissa ljud som annars grötar ihop sig i mitten...har väl lite med frekvenskrockar att göra antar jag...

Postat (redigerat)
du spelar in för mycket i två kanaler som du pannar fullt åt höger/vänster - vilket leder till att det hamnar i mitten?

sorry MR. Demon men jag hänger inte riktigt med vad du menar här 😲 *rookie*

det som kan läggas till är att jag gör för det mesta elektronisk musik(mycket pluggar) men sen kan det ju poppa till med sång inspelning o elgitarr.

Redigerat av Powel
Postat
du spelar in för mycket i två kanaler som du pannar fullt åt höger/vänster - vilket leder till att det hamnar i mitten?

sorry MR. Demon men jag hänger inte riktigt med vad du menar här 😲 *rookie*

det som kan läggas till är att jag gör för det mesta elektronisk musik(mycket pluggar) men sen kan det ju poppa till med sång inspelning o elgitarr.

Vad han menar, är nog att många syntljud är utsmetade brett i stereobilden - och det gör att huvudenergin hamnar i mitten,tillsammans med en farlig massa annat. Om du använder panoreringen och gör sådana syntljud smalare och lite förskjutna åt höger eller vänster, så kommer det att bli bättre.

DieHard (oregistrerad)
Postat

och vissa effektljud, som ligger längre utpanorerade och är stereo, går det utmärkt att göra mono av. Stereobreddare bör undvikas. Låter bra på egen hand men en mix är en kompromiss där alla ljuden ska platsa.

Postat
Vad han menar, är nog att många syntljud är utsmetade brett i stereobilden - och det gör att huvudenergin hamnar i mitten,tillsammans med en farlig massa annat.

precis

många synthljud i stereo är inte annat än mittenljud med lite utflykter lite åt vänster/höger med stereoeffekt pålagt

huvudenergin är ändå lagd i mitten

lägg några såna på varann å du får en tung mitten

allt som inte är pads eller riktiga stereoeffekter mår i en mix nästan alltid bättre som monoljud som du sen kan placera nånstans mellan höger å vänster som du vill med hjälp av panoreringsknapparna

nu vet jag inte hur pan funkar i gamla cubase men kanske finns möjligheten att antingen slå ihop stereokanaler till mono eller att splitta dom till två separata - alltså stereo blir varsin vänster resp höger - som du sen kan panorera dit du vill

tricket är då inte att dra ut dom så mycket som möjligt till höger och vänster utan snarae välja antingen höger eller vänster för båda i lagom mängd

svårt att vara mer specifik när man inte hör din musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.