Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ducking sidechain i logic 8 kick och bass hur ?

Steg för steg.

Eller finns det nÄgon bra video tutorial ? skicka lÀnk i sÄ fall..

Annons
Postat

Alla Logics egna pluggar har sidechain funktion sÄ det e bara att anvÀnda nÄgon av dom.

TillvÀgagÄngs sÀttet Àr samma som i alla andra program m.a.o nÄn form av Audio styr Sidechaineffekten.

Tex Kick pÄ audio kanal 01 styr kompressorn pÄ Audiokanal/Instrument kanal 02 vilket Àr Bas.

Postat (redigerat)
Alla Logics egna pluggar har sidechain funktion sÄ det e bara att anvÀnda nÄgon av dom.

TillvÀgagÄngs sÀttet Àr samma som i alla andra program m.a.o nÄn form av Audio styr Sidechaineffekten.

Tex Kick pÄ audio kanal 01 styr kompressorn pÄ Audiokanal/Instrument kanal 02 vilket Àr Bas.

Ok det jag brukar göra Àr att nÀr kicken slÄr till sÄ Äker bas volym spaken ner i mixer kanalen dÀr jag lagt basen i mixern jag styr volym controlen till basen.

Det Àr det jag vill veta hur man gör i logic 8.

Hoppas du förstÄr tror det heter key input eller sÄ.

Redigerat av TripMan
Postat

Det finns olika sÀtt att fixa till sidechainingen i Logic. Om man kikar pÄ youtube sÄ sidechainar dom via en bus men jag tycker det bÄde Àr bökigt och konsitgt. Problemet Àr att om man gör sÄ sÄ försvinner ju sidechainingen nÀr kicken slutar slÄ. Jag brukar göra sÄ hÀr:

1. SÀtt det önskade tempot pÄ lÄten.

2. Fixa till en kick som du Ă€r nöjd med som spelar tex i 4 takter, jag brukar skruva till kicken i Battery men det finns andra bra sĂ€tt oxĂ„. 🙂

3. NÀr din kick kÀnns bra och lÄter bra, bounca kicken. Se till att den spelar hela tiden sÄ det inte blir nÄgra avbrott i sidechainingen.

4. Skapa ett audiostereospÄr.

5. Ändra utgĂ„ngen pĂ„ det spĂ„ret till No Output efterrsom sidechiankanalen inte ska lĂ„ta nĂ„got, gĂ„r visserligen att mute oxĂ„ men bĂ€ttre att Ă€ndra outputen.

6. GÄ nu till din kanal dÀr du snickrat basen. SlÀng pÄ Logics kompressor sen ser du uppe i högra hörnet sidechain. VÀlj dÄ audiospÄret dÀr du placerade den bouncade kicken.

7. Styr hur mycket basen ska ducka för kicken genom att ratta pÄ kompressorn.

Det hÀr Àr sÀttet som jag anvÀnder för att sidechaina. Fördelen med det hÀr sÀttet Àr att du sjÀlv kan styra nÀr det ska sidechainas genom att klippa och klistra i sidechain-loop-kanalen. Kom bara ihÄg att om du byter ut kicken sÄ mÄste du Àven göra om sidechainkanalen.

Hoppas det hĂ€r hjĂ€lper dig 🙂

Postat

Att sidechain'a via bus mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara att föredra i produktionsstadiet? Att bounca ut spĂ„r gör man vĂ€l inte förrĂ€n hela produktionen i sig Ă€r klar och materialet Ă€r redo för mix? Du kanske dock inte anvĂ€nder sidachain funktionen nĂ€r du hĂ„ller pĂ„ och bygger lĂ„ten? Bra tips iaf som visar att det finns fler varianter att sidechaina 😆

Tripman kolla youtube det finns massor av riktigt bra tutorials för Logic dÀr. Jag har precis sjÀlv lÀrt mig att fÄ igÄng bÄde sidachain och vocoding =p

Sidechain av SFLogicNinja , spana in denna killens tutorials. Riktigt bra och han förklarar logiskt.
Postat
Att sidechain'a via bus mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara att föredra i produktionsstadiet? Att bounca ut spĂ„r gör man vĂ€l inte förrĂ€n hela produktionen i sig Ă€r klar och materialet Ă€r redo för mix? Du kanske dock inte anvĂ€nder sidachain funktionen nĂ€r du hĂ„ller pĂ„ och bygger lĂ„ten? Bra tips iaf som visar att det finns fler varianter att sidechaina 😑

Varför Ă€r sidechain via bus att föredra? Jag har mycket svĂ„rt att förstĂ„ varför det skulle vara sĂ„ bra, tycker snarare det Ă€r tvĂ€rt om. Om kicken slutar spela vid olika partier men Ă€ndĂ„ behĂ„lla sidechainen hur gör man dĂ„? Om man dĂ€remot gör som jag beskrev sĂ„ kan man sjĂ€lv klippa och klistra i sidechainkanalen bĂ€st man vill utan att det pĂ„verkar övriga instrument. Bounca ut spĂ„r gör jag hela tiden. Dels för att frigöra lite datorkraft men framförallt sĂ„ ger det mig betydigt större möjligheter att klippa i ljudfiler Ă€n vad midi ger. Beror vĂ€l iofs helt pĂ„ hur man arbetar men jag gillar att göra en kopia pĂ„ ett ljud och reversera det för effektens skull. Dessutom om jag bouncar ut ett spĂ„r sĂ„ har jag bestĂ€mt mig för att jag Ă€r nöjd med hur det lĂ„ter. Med midi kan man ju skruva i all oĂ€ndlighet. Det Ă€r mitt sĂ€tt att jobba iaf, skönt att höra att det finns andra 😉

Postat
Det Àr mitt sÀtt att jobba iaf, skönt att höra att det finns andra

Jag gör i Princip pÄ samma sÀtt som du , Dock fibblar jag inte med en speciell kick utan bara drar in Kick sampling och

stÀller mÀgden sidechain i baskanalen istÀllet.

I och med att Kicken Àr pÄ No Output och med andra ord inte genererar ljud ser jag ingen anledning att ödsla tid pÄ att hitta det perfekta kick soundet.

Postat

Det Àr inte kompressorn jag Àr ute efter utan nÀr kicken slÄr till sÄ Äker volymen ner pÄ kanalen dÀr jag lagt basen.

SÄ hÀr gör man i FL studio.

Jag lÀgger kicken pÄ kanal 2 i mixern sedan lÀgger jag in pluggen peakcontroller pÄ kanal 2 i mixern sedan linkar jag controller pÄ peakcontroller pluggen till volym spaken i kanal 1 i mixern dÀr jag lÀgger basen.

Hoppas ni förstÄr.

Vad som sker Àr att varje gÄng kicken slÄr till Äker volym spaken ner och volymen sÀnks pÄ den kanalen jag lagt basen pÄ kanal 1.

Basen gungar lite coolt.

HjÀlp mig med det i logic hur ska man göra det ?

Postat

Det Àr vÀl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du fÄr ju samma effekt

Postat
Det Àr vÀl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du fÄr ju samma effekt

Det Àr sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det nĂ„gon mĂ€stare hĂ€r pĂ„ logic vore kul att veta.

Postat

LÀgg en kompressor pÄ baskanalen. Som sidechaininput vÀljer du kanalen dÀr baskaggen ligger. StÀll in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Postat

LÀgg en kompressor pÄ baskanalen. Som sidechaininput vÀljer du kanalen dÀr baskaggen ligger. StÀll in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Ok men lÄter inte kompressorn dÄ ? och rör sig volym spaken pÄ kanalen ? Jag kanske inte vill ha en kompressor som lÄter.

Postat

Hajjar fortfarande inte vad poÀngen med en regel som rör sig ska vara bra för. Vad har jag missat?

Postat

Hur enkelt som helst.

Ok men lÄter inte kompressorn dÄ ? och rör sig volym spaken pÄ kanalen ? Jag kanske inte vill ha en kompressor som lÄter.

Om du studerar lite hur en kompressor fungerar sÄ upptÀcker du att den styr volym över tid (dynamiken) och gör precis det du frÄgar efter.

Vill du att volymregeln ska röra sig fÄr du automatisera.

Postat (redigerat)

Hur enkelt som helst.

Om du studerar lite hur en kompressor fungerar sÄ upptÀcker du att den styr volym över tid (dynamiken) och gör precis det du frÄgar efter.

Vill du att volymregeln ska röra sig fÄr du automatisera.

Jag förstÄr och hur linkar jag den automatiseringen finns det nÄgon peak plugg i logic som jag kan lÀgga pÄ kick kanalen vore bra om du hjÀlpte mig.

En av er frÄga vad det var bra för att styra volymen dÀr basen ligger.

Jag vill helt enkelt ha hög volym pÄ basen och slÄr basen till precis nÀr kicken slÄr in sÄ krockar dom och det lÄter skit dÀr med ducking med volym spaken pÄ kanalen med basen.

Man ska vÀl inte behöva rita in det manuelt i logic som automation det Àr ju lite sopigt pÄ ett 5 ooo kr program.

Eller Àr det jag som inte fattar gÄr det att styra volymen spaken med en kompressor ?

I FLstudio lÀgger man bara en peak controller plugg pÄ kick kanalen som man sedan linkar till volym spaken pÄ bas kanalen.

Hoppas pÄ hjÀlp mycke viktigt för mig det lilla tricket.

Steg för steg frÄn nÄgon logic mÀstare kanske ?

Redigerat av TripMan
Postat

Gör precis som jag beskrev sÄ sÀnker kompressorn volymen pÄ basen nÀr den spelar samtidigt som kicken. Hur enkelt som helst och precis det sÀtt "proffsen" gör det pÄ.

I Logic sidechainar du inte volym-regeln utan dÄ fÄr du rita in det manuellt som automation.

Postat (redigerat)
Gör precis som jag beskrev sÄ sÀnker kompressorn volymen pÄ basen nÀr den spelar samtidigt som kicken. Hur enkelt som helst och precis det sÀtt "proffsen" gör det pÄ.

I Logic sidechainar du inte volym-regeln utan dÄ fÄr du rita in det manuellt som automation.

Ok tackar för dina rÄd tror du har svarat pÄ mer saker jag frÄgat.

LÄter som att jag fÄr dras med en kompressor pÄ ljudet dÄ fast jag kanske inte vill gÄr det inte att bara köra den men inte lÄta den fÀrga ljudet muta den eller sÄ.

Redigerat av TripMan
Postat

Ok tackar för dina rÄd tror du har svarat pÄ mer saker jag frÄgat.

LÄter som att jag fÄr dras med en kompressor pÄ ljudet dÄ fast jag kanske inte vill gÄr det inte att bara köra den men inte lÄta den fÀrga ljudet muta den eller sÄ.

NÀr du sidechainar en kompressor pÄ basen Àr den ju bara aktiv nÀr kicken spelar dÄ den sÀnker volymen (duckar). Annars gör den ingenting.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.