Jump to content
Annons

Ducking sidechain i logic 8 kick och bass hur ?


TripMan

Recommended Posts

Annons

Alla Logics egna pluggar har sidechain funktion så det e bara att använda någon av dom.

Tillvägagångs sättet är samma som i alla andra program m.a.o nån form av Audio styr Sidechaineffekten.

Tex Kick på audio kanal 01 styr kompressorn på Audiokanal/Instrument kanal 02 vilket är Bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Alla Logics egna pluggar har sidechain funktion så det e bara att använda någon av dom.

Tillvägagångs sättet är samma som i alla andra program m.a.o nån form av Audio styr Sidechaineffekten.

Tex Kick på audio kanal 01 styr kompressorn på Audiokanal/Instrument kanal 02 vilket är Bas.

Ok det jag brukar göra är att när kicken slår till så åker bas volym spaken ner i mixer kanalen där jag lagt basen i mixern jag styr volym controlen till basen.

Det är det jag vill veta hur man gör i logic 8.

Hoppas du förstår tror det heter key input eller så.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika sätt att fixa till sidechainingen i Logic. Om man kikar på youtube så sidechainar dom via en bus men jag tycker det både är bökigt och konsitgt. Problemet är att om man gör så så försvinner ju sidechainingen när kicken slutar slå. Jag brukar göra så här:

1. Sätt det önskade tempot på låten.

2. Fixa till en kick som du är nöjd med som spelar tex i 4 takter, jag brukar skruva till kicken i Battery men det finns andra bra sätt oxå. 🙂

3. När din kick känns bra och låter bra, bounca kicken. Se till att den spelar hela tiden så det inte blir några avbrott i sidechainingen.

4. Skapa ett audiostereospår.

5. Ändra utgången på det spåret till No Output efterrsom sidechiankanalen inte ska låta något, går visserligen att mute oxå men bättre att ändra outputen.

6. Gå nu till din kanal där du snickrat basen. Släng på Logics kompressor sen ser du uppe i högra hörnet sidechain. Välj då audiospåret där du placerade den bouncade kicken.

7. Styr hur mycket basen ska ducka för kicken genom att ratta på kompressorn.

Det här är sättet som jag använder för att sidechaina. Fördelen med det här sättet är att du själv kan styra när det ska sidechainas genom att klippa och klistra i sidechain-loop-kanalen. Kom bara ihåg att om du byter ut kicken så måste du även göra om sidechainkanalen.

Hoppas det här hjälper dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sidechain'a via bus måste väl ändå vara att föredra i produktionsstadiet? Att bounca ut spår gör man väl inte förrän hela produktionen i sig är klar och materialet är redo för mix? Du kanske dock inte använder sidachain funktionen när du håller på och bygger låten? Bra tips iaf som visar att det finns fler varianter att sidechaina 😆

Tripman kolla youtube det finns massor av riktigt bra tutorials för Logic där. Jag har precis själv lärt mig att få igång både sidachain och vocoding =p

Sidechain av SFLogicNinja , spana in denna killens tutorials. Riktigt bra och han förklarar logiskt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Att sidechain'a via bus måste väl ändå vara att föredra i produktionsstadiet? Att bounca ut spår gör man väl inte förrän hela produktionen i sig är klar och materialet är redo för mix? Du kanske dock inte använder sidachain funktionen när du håller på och bygger låten? Bra tips iaf som visar att det finns fler varianter att sidechaina 😑

Varför är sidechain via bus att föredra? Jag har mycket svårt att förstå varför det skulle vara så bra, tycker snarare det är tvärt om. Om kicken slutar spela vid olika partier men ändå behålla sidechainen hur gör man då? Om man däremot gör som jag beskrev så kan man själv klippa och klistra i sidechainkanalen bäst man vill utan att det påverkar övriga instrument. Bounca ut spår gör jag hela tiden. Dels för att frigöra lite datorkraft men framförallt så ger det mig betydigt större möjligheter att klippa i ljudfiler än vad midi ger. Beror väl iofs helt på hur man arbetar men jag gillar att göra en kopia på ett ljud och reversera det för effektens skull. Dessutom om jag bouncar ut ett spår så har jag bestämt mig för att jag är nöjd med hur det låter. Med midi kan man ju skruva i all oändlighet. Det är mitt sätt att jobba iaf, skönt att höra att det finns andra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mitt sätt att jobba iaf, skönt att höra att det finns andra

Jag gör i Princip på samma sätt som du , Dock fibblar jag inte med en speciell kick utan bara drar in Kick sampling och

ställer mägden sidechain i baskanalen istället.

I och med att Kicken är på No Output och med andra ord inte genererar ljud ser jag ingen anledning att ödsla tid på att hitta det perfekta kick soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte kompressorn jag är ute efter utan när kicken slår till så åker volymen ner på kanalen där jag lagt basen.

Så här gör man i FL studio.

Jag lägger kicken på kanal 2 i mixern sedan lägger jag in pluggen peakcontroller på kanal 2 i mixern sedan linkar jag controller på peakcontroller pluggen till volym spaken i kanal 1 i mixern där jag lägger basen.

Hoppas ni förstår.

Vad som sker är att varje gång kicken slår till åker volym spaken ner och volymen sänks på den kanalen jag lagt basen på kanal 1.

Basen gungar lite coolt.

Hjälp mig med det i logic hur ska man göra det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du får ju samma effekt

Det är sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det någon mästare här på logic vore kul att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du får ju samma effekt

Det är sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det någon mästare här på logic vore kul att veta.

Lägg en kompressor på baskanalen. Som sidechaininput väljer du kanalen där baskaggen ligger. Ställ in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du får ju samma effekt

Det är sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det någon mästare här på logic vore kul att veta.

Lägg en kompressor på baskanalen. Som sidechaininput väljer du kanalen där baskaggen ligger. Ställ in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Ok men låter inte kompressorn då ? och rör sig volym spaken på kanalen ? Jag kanske inte vill ha en kompressor som låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du får ju samma effekt

Det är sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det någon mästare här på logic vore kul att veta.

Lägg en kompressor på baskanalen. Som sidechaininput väljer du kanalen där baskaggen ligger. Ställ in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Ok men låter inte kompressorn då ? och rör sig volym spaken på kanalen ? Jag kanske inte vill ha en kompressor som låter.

Om du studerar lite hur en kompressor fungerar så upptäcker du att den styr volym över tid (dynamiken) och gör precis det du frågar efter.

Vill du att volymregeln ska röra sig får du automatisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är väl precis det sidechainfunktionen i kompressorn gör? Regeln rör sig iofs inte men du får ju samma effekt

Det är sant men jag vill göra det bara med volym spaken hur gör man ?

Är det någon mästare här på logic vore kul att veta.

Lägg en kompressor på baskanalen. Som sidechaininput väljer du kanalen där baskaggen ligger. Ställ in kompressorn tills basen duckar som du vill.

Hur enkelt som helst.

Ok men låter inte kompressorn då ? och rör sig volym spaken på kanalen ? Jag kanske inte vill ha en kompressor som låter.

Om du studerar lite hur en kompressor fungerar så upptäcker du att den styr volym över tid (dynamiken) och gör precis det du frågar efter.

Vill du att volymregeln ska röra sig får du automatisera.

Jag förstår och hur linkar jag den automatiseringen finns det någon peak plugg i logic som jag kan lägga på kick kanalen vore bra om du hjälpte mig.

En av er fråga vad det var bra för att styra volymen där basen ligger.

Jag vill helt enkelt ha hög volym på basen och slår basen till precis när kicken slår in så krockar dom och det låter skit där med ducking med volym spaken på kanalen med basen.

Man ska väl inte behöva rita in det manuelt i logic som automation det är ju lite sopigt på ett 5 ooo kr program.

Eller är det jag som inte fattar går det att styra volymen spaken med en kompressor ?

I FLstudio lägger man bara en peak controller plugg på kick kanalen som man sedan linkar till volym spaken på bas kanalen.

Hoppas på hjälp mycke viktigt för mig det lilla tricket.

Steg för steg från någon logic mästare kanske ?

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör precis som jag beskrev så sänker kompressorn volymen på basen när den spelar samtidigt som kicken. Hur enkelt som helst och precis det sätt "proffsen" gör det på.

I Logic sidechainar du inte volym-regeln utan då får du rita in det manuellt som automation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Gör precis som jag beskrev så sänker kompressorn volymen på basen när den spelar samtidigt som kicken. Hur enkelt som helst och precis det sätt "proffsen" gör det på.

I Logic sidechainar du inte volym-regeln utan då får du rita in det manuellt som automation.

Ok tackar för dina råd tror du har svarat på mer saker jag frågat.

Låter som att jag får dras med en kompressor på ljudet då fast jag kanske inte vill går det inte att bara köra den men inte låta den färga ljudet muta den eller så.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör precis som jag beskrev så sänker kompressorn volymen på basen när den spelar samtidigt som kicken. Hur enkelt som helst och precis det sätt "proffsen" gör det på.

I Logic sidechainar du inte volym-regeln utan då får du rita in det manuellt som automation.

Ok tackar för dina råd tror du har svarat på mer saker jag frågat.

Låter som att jag får dras med en kompressor på ljudet då fast jag kanske inte vill går det inte att bara köra den men inte låta den färga ljudet muta den eller så.

När du sidechainar en kompressor på basen är den ju bara aktiv när kicken spelar då den sänker volymen (duckar). Annars gör den ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...