Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nĂ„t tips för hur man ska fĂ„ en shaker lĂ„ta mer eller mindre sextondelsshuffle? Jag tycker det lĂ„ter som raka sextondelar hur jag Ă€n försöker skaka pĂ„ den 😉

// David

Annons
Postat

Det Àr vÀl bara att trÀna?

.. sitter och funderar pÄ hur man gör, och kom fram till att det viktigaste Àr nog att man verkligen kÀnner shuffeln. DÄ spelar man den automagiskt nÀstan.

Postat

Du fĂ„r tĂ€nka att du Ă€r sen i rörelsen mot dig sĂ„ att sĂ€ga. Om Ă„ttondelarna hamnar bort ifrĂ„n dig sĂ„ fĂ„r du lugna dig lite med rörelsen mot dig om du förstĂ„r vad jag menar. HĂ„ll kvar shakern sĂ„ lĂ€nge du vĂ„gar pĂ„ Ă„ttondelen. 😉

Tamburin Àr det lite enklare att förklara rent grafiskt: HÄll tamburinen lodrÀtt och spela sextondelar. Sen vinklar du tamburinen suggesivt utan att Àndra rörelsen och tadaaaa!! 16-dels skyffel.

GÄr ju inte att vinkla en shaker pÄ det sÀttet, men har du en tamburin sÄ prova sÄ kanske du fÄr feeling för hur slipstenen skall dras.

Postat

Eller sĂ„ letar man upp nĂ„n bra i GarageBand som man tycker passar... Ă„ sĂ„ anvĂ€nder man den 😉

Love.

Postat (redigerat)

HÄll upp shakern med fingrarna och tÀnk pÄ att hÄlla sÄ du fÄr jÀmnvikt. Rör armen i en bÄge uppÄt och frÄn dig, och sen sÄ gör du en liten knyck sista biten ifrÄn dig, dÀr vill du ha markeringen i beatet.

Edit: Aha sextondelsshuffle, mycket av tekniken sitter i handlederna sÄ försök att ha avslappnade handleder!

Redigerat av Torre
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Nja...

Om det gÀller en shaker i eggz-stil som ju Àr dom vanligast förekommande, sÄ finns det tvÄ tekniker;

STRAIGHT - som innebÀr att man skakar pÄ jÀmna slag med betoning pÄ trean. AlltsÄ sextondelar med shufflebeat kÀnsla.

SANDBAG - som precis som det lÄter innebÀr att man lÄter kornen i shakern snurra ett varv i kroppen pÄ tvÄan = Ättondelar.

Shaker Àr ju utformad för att betona just Ätton- & sextondelar & ge det perkussiva i lÄtar som saknar ryggrad.

Hoppas det hjÀlpte nÄge.

Postat

😉🙂

Fattar i stort sett noll av vad ni skriver, men det har vÀl inte sÄ stor betydelse eftersom det inte var jag som frÄgade...

Postat

Det viktigaste Àr nog att du har feeeeelingen, StÄ gÀrna och guppa, Nicka Àven pÄ huvudet sÄ kommer armen med! komihÄg att fÄ ett ordentligt knyck pÄ 3an!

Postat

Tack för alla svar! 😄

Jag tror jag har kommit pĂ„ ett trix, men det var inget av det ni föreslog 😉

Om man skakar uppÄt och nerÄt sÄ blir det mer shuffle, och om man skakar bort frÄn sig och mot sig sÄ blir det mer rakt. I det första fallet fÄr man nÀmligen lite hjÀlp av gravitationen, som gör att det gÄr snabbare ner Àn upp. Tror jag. Det lÄter sÄ.

Och knyck pĂ„ trean? Inte vid sextondelsshuffle vĂ€l? DĂ€r ska man vĂ€l klĂ€mma till lite extra pĂ„ tvĂ„an och fyran? 🙁 SĂ„ en takt blir "sha-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka, sha-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka"?

// David - amatörskakare

Postat

Asg 😉😄🙁 ..hade man inte vetat vad ni snackade om, sĂ„ hade man kunnat tro att det hĂ€r var en online-lektion pĂ„ instrumentet skinnbanjo 😆😆😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.