Jump to content
Annons

Hjälp mig med att planera ljud absorbtion mm.


timbeng

Recommended Posts

rum.jpg

Tja!

Här är mitt rum i Meter. Min blivande studio. Har med mått och fönster, dörrar mm..

Användnings område: Inspelning av talad röst, röst som sjunger, gitarr.. mm.

Kommer även att användas som kontor, med kontors material, bokhylla, skrivbord. und so whieter..

Rummet är 2,48M i höjd.

Förbereder inflytt nu. Målar om, planerar absorbtion.

Tänkte hänga upp något tyg 10cm framför ädelträpanelen. Något förslag?

Vad finns det för bra saker som man kan stänga ute ljud med som läcker in vid fönstrena?

Hur påverkar garderoberna? Vad kan man göra åt det?

Tängte stänga igen dörren mellan garderoberna.. och täta den på något sätt...

Hur tänker man då man absorberar rummet så att man inte dödar för mycket ljud, vill inte ha något blodbad?

Bygga lite basfällor kanske...

Hänga upp lite absorbenter i tak, ställa upp vid väggar...

Hur ska man placera absorbenterna?

Var placerar jag lyssningen? hur tänker man vid absorbtion där?

Tacksam för svar... jag forskar vidare...

Puss och kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske något sådant här hade varit bra att hänga framför?

7m Backdroptyg Vit.

Tyget är av typen molton och är flamskyddat, behandlat och uppfyller alla brandmyndighetens krav.

Tyget är 3 meter brett och vikten är 300g /m2

Pris: 945,00 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tyg äter bara det allra högsta registret och med risk för att du dämpar bara detta område och för mycket, så borde du istället ta reda på vilka frekvenser du har problem med (nästan alltid i basen under ca 200-400 Hz beroende på rumsstorlek) och sedan bygga basabsorbenter för dessa och placera dessa på rätt yta (annars är de verkningslösa) och eventuellt bygga diffusorer för att splittra mellanregistret och diskanten. Klassisk absorption med porösa material (t ex glas/sten-ull) kan du använda där du får en geometrisk direktreflex från högtalare till lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh.. Jag förstår..

Hur räknar jag ut vilka frekvenser jag behöver dämpa?

Jag funderar på om det lättaste är taket och golvet. 2,48m högt. så 340/4,96 = 68.. Hz..?

Så då är 68Hz den första man ska försöka dämpa?...

Eller är det kanske så att det kan vara längden 4,2m? 340/8,4=40,4

40,4Hz?

Eller från hörn till hörn...

Är det till att bygga basfällor då? Någon som har en ritning eller två?

Om man ska mäta efterklangen så behövs väl utrustning...?

Några mer tips?

Mvh Timbeng

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra start kan vara detta, som är en både billig och bra lösning för bredbandsabsorption. En Helmholtz-resonator byggs för en specifik frekvens, men ofta kan det vara en bra idé att börja med bredbandig absorption i hörnen som absorbenten i länken - och sedan undersöka om man behöver dämpa någon specifik frekvens efter den inledande behandlingen.

Du kan också få lite mer kött på benen av artikeln om akustikbehandling i kontrollrummets Wiki, så har du kanske några användbara tips att ta fasta på där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En bra start kan vara detta, som är en både billig och bra lösning för bredbandsabsorption. En Helmholtz-resonator byggs för en specifik frekvens, men ofta kan det vara en bra idé att börja med bredbandig absorption i hörnen som absorbenten i länken - och sedan undersöka om man behöver dämpa någon specifik frekvens efter den inledande behandlingen.

Du kan också få lite mer kött på benen av artikeln om akustikbehandling i kontrollrummets Wiki, så har du kanske några användbara tips att ta fasta på där också.

Tusen Tack Claes! Toppen länk. Det får nog bli att börja med en sådan.

Förstod jag det rätt att han stoppade in en glasfiberull skiva i ett hörn?.. Hur tjock gör man den då?

Är det så enkelt?

Wiki har jag varit inne i och studerat. Och jag känner mig fortfarande osäker på riktigt hur jag ska gå till väga...

Kom gärna med mera tips.

Kan man göra en (väl fungerande) diffusor i cellplast?

Redigerat av timbeng
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tyg äter bara det allra högsta registret och med risk för att du dämpar bara detta område och för mycket, så borde du istället ta reda på vilka frekvenser du har problem med (nästan alltid i basen under ca 200-400 Hz beroende på rumsstorlek) och sedan bygga basabsorbenter för dessa och placera dessa på rätt yta (annars är de verkningslösa) och eventuellt bygga diffusorer för att splittra mellanregistret och diskanten. Klassisk absorption med porösa material (t ex glas/sten-ull) kan du använda där du får en geometrisk direktreflex från högtalare till lyssnare.

det beror ju helt och hållet på vad det är för tyg, hur den hängs upp och hur långt ifrån väggen det hänger..

En väl uppsatt gardin med rätt egenskaper kan funka bra ner till säkert 100hz

Stenull är att rekommendera då glasull kliar nåt så förgrymmat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra start kan vara detta, som är en både billig och bra lösning för bredbandsabsorption. En Helmholtz-resonator byggs för en specifik frekvens, men ofta kan det vara en bra idé att börja med bredbandig absorption i hörnen som absorbenten i länken - och sedan undersöka om man behöver dämpa någon specifik frekvens efter den inledande behandlingen.

Du kan också få lite mer kött på benen av artikeln om akustikbehandling i kontrollrummets Wiki, så har du kanske några användbara tips att ta fasta på där också.

Tusen Tack Claes! Toppen länk. Det får nog bli att börja med en sådan.

Förstod jag det rätt att han stoppade in en glasfiberull skiva i ett hörn?.. Hur tjock gör man den då?

Är det så enkelt?

Jäpp, det är det. 😮

Tjockleken funkar bra med 70 eller 100mm-skivor.

Wiki har jag varit inne i och studerat. Och jag känner mig fortfarande osäker på riktigt hur jag ska gå till väga...

Kom gärna med mera tips.

Kan man göra en (väl fungerande) diffusor i cellplast?

Absolut! Vicoustics diffusorer är gjorda av hård cellplast (hårdare än den som brukar finnas som packning i kartongen till diverse apparater man köper. Jag har en god vän som gjorde en stor tjusig diffusor genom att såga sönder träreglar i lagom långa bitar och fästa dem på en plywoodskiva:

diffusor.jpg

Den blev tung så in i h-e, men funkar skitbra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tyg äter bara det allra högsta registret och med risk för att du dämpar bara detta område och för mycket, så borde du istället ta reda på vilka frekvenser du har problem med (nästan alltid i basen under ca 200-400 Hz beroende på rumsstorlek) och sedan bygga basabsorbenter för dessa och placera dessa på rätt yta (annars är de verkningslösa) och eventuellt bygga diffusorer för att splittra mellanregistret och diskanten. Klassisk absorption med porösa material (t ex glas/sten-ull) kan du använda där du får en geometrisk direktreflex från högtalare till lyssnare.

det beror ju helt och hållet på vad det är för tyg, hur den hängs upp och hur långt ifrån väggen det hänger..

En väl uppsatt gardin med rätt egenskaper kan funka bra ner till säkert 100hz

Nej - tyg är för tunt och släpper bara igenom alla basfrekvenser. Det kan inte bromsa någonting alls i basregistret, tyvärr.

Stenull är att rekommendera då glasull kliar nåt så förgrymmat. 😄

Glasull är effektivare som absorbent eftersom det är mer poröst - och i en absorbent behöver materialet komma i rörelse av ljudet, så att ljudet omvandlas till värme. Stenull är däremot lämpligare än glasull som ljudisolering i väggarna eftersom det är tyngre.

Link to comment
Dela på andra sajter

rum.jpg

Tja!

Här är mitt rum i Meter. Min blivande studio. Har med mått och fönster, dörrar mm..

Användnings område: Inspelning av talad röst, röst som sjunger, gitarr.. mm.

Kommer även att användas som kontor, med kontors material, bokhylla, skrivbord. und so whieter..

Rummet är 2,48M i höjd.

Förbereder inflytt nu. Målar om, planerar absorbtion.

Tänkte hänga upp något tyg 10cm framför ädelträpanelen. Något förslag?

Vad finns det för bra saker som man kan stänga ute ljud med som läcker in vid fönstrena?

Hur påverkar garderoberna? Vad kan man göra åt det?

Tängte stänga igen dörren mellan garderoberna.. och täta den på något sätt...

Hur tänker man då man absorberar rummet så att man inte dödar för mycket ljud, vill inte ha något blodbad?

Bygga lite basfällor kanske...

Hänga upp lite absorbenter i tak, ställa upp vid väggar...

Hur ska man placera absorbenterna?

Var placerar jag lyssningen? hur tänker man vid absorbtion där?

Tacksam för svar... jag forskar vidare...

Puss och kram!

Varför krångla till det så mycket?!..

Vanlig välfylld vardagsrumsakustik är väldigt bra och vore väl perfekt för dej att eftersträva. Dessutom sparar det dej pengar, massa möda, forumtid och huvudbry. och det kanske tom blir ett rum som man vill vara i....

Absortion löses enklast genom att:

Sno morsans fina soffa eller köp en ny och släng in i rummet, tygsoffa vore väl lämpligt, jag gillar tre sits då jag kan lägga mej ner i den utan att det känns komplicerat.. 😄

Lägg ut en stor fin matta på golvet. Jag föredrar matta av sådan art där man kan gräva ner fötterna i den.. men en vanlig orientalmatta funkar lika bra. Smaken får avgöra.

Åk till lokala gardinaffären och köp färgglada gardiner med valfritt mönster och sätt upp dom vid fönstrena. Dom bör vara av ett lite tjockare material, precis sådär så man kan blåsa igenom dom med viss tröghet, brukar funka fint.. Häng dom förslagsvis veckade...

Släng in dina kläder i garderoberna och montera ner dörrarna. Häng ett Elvis skynke framför om det ser fult ut...

Tada! absortion löst.

Diffsuionen löser du väl enklast genom att ta in dom där bokhyllorna, skrivbordet och di andra kontorsgrejjerna du nämnde och ställer där det finns plats och känns bra.. upp med schyssta tavlor på gamla kungar och lite enkla väggfasta hyllor på tomma väggar. Gitarrer och sådant är ju också en ganska smakfull väggdekoration och så även syntar som man kan hänga på väggen. kasnke nägra jakt troféer?! Allt detta diffuserar.

När du gjort alla saker ovan. Ställ dej i rummet och prata för dej själv. Lyssna på hur det låter.

låter det för mycket rum? lös det med en gardin eller matta på någon del av någon väggen.

Får du lokala klappekon? lokalisera och eliminera med tex lite mer hyllor.

Är det för dämpat, så sätt tillbaka en garderobsdörr, eller dra bort ena gardinen. Låt örat avgöra vad som låter shysst..

jag tror det kommer låta alldeles utmärkt. Och du kommer inte ha några som helst akustiska probelm att spela in talande röster, sjungande röster eller gitarrer där. kanske att kontrabas och 70tals kaggar inte är att rekommendera...

Och ja, för att mäta efterklang behöver du utrustning, som bör hanteras av proffs. precis som när du dimensionerar din basfälla eller kartlägger din akustik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tyg äter bara det allra högsta registret och med risk för att du dämpar bara detta område och för mycket, så borde du istället ta reda på vilka frekvenser du har problem med (nästan alltid i basen under ca 200-400 Hz beroende på rumsstorlek) och sedan bygga basabsorbenter för dessa och placera dessa på rätt yta (annars är de verkningslösa) och eventuellt bygga diffusorer för att splittra mellanregistret och diskanten. Klassisk absorption med porösa material (t ex glas/sten-ull) kan du använda där du får en geometrisk direktreflex från högtalare till lyssnare.

det beror ju helt och hållet på vad det är för tyg, hur den hängs upp och hur långt ifrån väggen det hänger..

En väl uppsatt gardin med rätt egenskaper kan funka bra ner till säkert 100hz

Nej - tyg är för tunt och släpper bara igenom alla basfrekvenser. Det kan inte bromsa någonting alls i basregistret, tyvärr.

Stenull är att rekommendera då glasull kliar nåt så förgrymmat. 😄

Glasull är effektivare som absorbent eftersom det är mer poröst - och i en absorbent behöver materialet komma i rörelse av ljudet, så att ljudet omvandlas till värme. Stenull är däremot lämpligare än glasull som ljudisolering i väggarna eftersom det är tyngre.

tyg kan finnas i många utföranden, tunt, tjockt, tugnt, lätt och massa mer..

Det beror ju på din definition på basregister.

Ett veckat upphängt tyg av lagom tjockt material placerat ca 40 cm från vägg. är fruktansvärt effektivt..

korrekt ang ullen, men i verkligheten spelar det ingen jätteroll, både funkar jättebra..

jag skulle valt enligt klifaktorn. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ens försöka åtgärda basen i rummet måste du ha ordentligt med massa. 10cm ljudabsorbent tar endast diskant och övre mellanregister.. satsa på hörnen i rummen först och främst. jag rekommenderar markskivor (tung isolering). sätt upp ett par i taket, bakom monitorerna, vid sidorväggarna där reflexerna studsar från monitorerna (använd spegel). samt bygg någon form av hörn endast bestående av flera markskivor som står snett i hörnet. Jag har byggt mina hörn med ett 50 cm lager av markskivor och då klä dem i någon form av luftigt tyg så de inte sprider en massa fibrer.

Tänker du köra en sub till monitorerna? är det bara ett par 6tummare så kanske inte det är hela världen. men se till att alla ytor mellan dig och monitorerna är väldämpade. som sagt använd en spegel för att hitta rätt position för absorbenterna på sidoväggarna. ytterligare en smidig lösning är att använda KRK Ergo (monitorväljare som även mäter rummet och anpassar mixarna via en plugin du sätter på mastern). har inte testat den själv men tänker absolut köpa den inom kort. OBS att den inte fixar ett odämpat rum utan snarare ska ses som ett komplement.

hur pass viktigt är lyssningen för dig? eller är det viktigare att spela in torrt? finns en del mickstativ med inbyggd dämpningskärm.. som även bör ses som ett komplement.

allting är ju beroende av dina behov samt budget. men som sagt, markskiva (finns på alla byggmarknader) tycker iaf jag är bättre en vanlig isolering. klä i tyg och sätt upp överallt!

jag har själv byggt en hel vägg av ljudabsorbenter bakom och runt min mixningplats. med ordentligt med mellanrum mellan absorbent och vägg.

för att dämpa bas behövs materia. precis som folk skriver så är diskant och övre mellanregister lätt fixat.

ursäkta min stavning då en halv liter jäger ej tillåter mig att skriva det jag vill skriva:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Alla! Snällt att ni tar er tid att svara. Lite trixigt det här...

studio.jpg

Tänkte gömma min dator i den ena fasta garderoben.. Garderoben är en sådan man går in i. Och kanske ljud isolera lite där inne. Så man inte får med fläck brummet. Finns det några bra förlängningskablar till dator, skärm, usbmus osv? Jag har 2 skärmar en med digital (vad det nu heter) koppling och en med analog.. Antar jag. De ser olika ut.

Tänkte ha mixpositionen där vid hörnet, och sätta upp absorbenter mot väggarna och i taket.. Verkar det vettigt?

Och sådana här i några hörn. Vad tros om detta?

Det röda på bilden tänkte jag ha en:

Paketpris 7m Backdroptyg Svart.

Tyget är av typen molton och är flamskyddat, behandlat och uppfyller alla brandmyndighetens krav.

Tyget är 3 meter brett och vikten är 300g /m

Pris: 955,00 kr

Vad tror ni om den? kan den vara till hjälp? Skulle framför allt höja utseendet då den väggen ser mystisk ut nu med ädelträpanel..

Vad innebär 300g /m?

Finns det något annat, bättre alternativ?

Utmaningar:

studio2.jpg

Speciellt de två fönstrerna.

En vän kom med ett förslag, om man tar tjock isolering på en massonitskiva och sätter upp i fönstret då man ska till och spela in, vad tror ni om det?

De lägre frekvenserna är väl svårast... Och det är ju vägar med trafik utanför så det mullrar väl ganska mycket.

Någon tanke? Förutom att flytta 🙂

Dörren bredvid garderoberna har en springa.Så det är inte precis ljudfritt. Kanske ska till och sätta igen den dörren.

Gips och isolering?

Ha det gott i sommarvärmen!

Och tack igen för alla svaren.

Mvh Timbeng

Redigerat av timbeng
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det börjar se riktigt bra ut! Mina små Lightweight Corner Absorbers kommer att ge dig en bättre rumsklang vad det gäller en del basfrekvenser. Att du sedan rättar till tidiga reflexer runt hörnan där du sitter, och även i taket ovanför, kommer att göra att du får en bättre ljudbild att jobba med.

Sedan håller jag med Sorq att du skall börja möblera ditt rum eftersom det kommer att ge en behagligare ljudmiljö. Men jag skulle inte hänga upp en massa backdrop tyg för att minska basen i rummet, för det gör det inte, det påverkar enbart mellan och höga registren. Jag byggde en liten hörna i min studio med sådant för inspelning av sång och akustisk gitarr och det fungerar finfint. (Finns nog någon bild på det här på forumet eller på Kontrollrummet.) Man skall också komma ihåg att för mycket dämpning i det registret har en tendens att få rummet att låta helt knasigt. Istället är det bättre med möbler (soffor är kanon).

Därför skulle jag inte sätta tyg på den väggen som du markerade utan istället göra diffusorer. Bokhyllor är, som redan nämts, en alldeles utmärkt diffusor om man sprider böcker och saker i dem lite sporadiskt. Fulla bokhyllor fungerar inte alls... 😳 Eller gör några andra typer av diffusorer på den väggen.

Dörrarna skulle du eventuellt fundera på att byta ut om mot lägenhetsdörrar som går att att hitta på byggskrotar och dämpar 35dB. Men frågan är hur längt man är villig att gå. Fönstrena tycker jag att din polare hade en alldeles utmärkt idé. Bygg skivor i mdf, sätt dit ett par handtag och klistra in sådant här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058 på baksidan. Det väger en del och stoppar förmodligen ljudet från gatan riktigt bra. (Jag har inte prova själv ännu, men så har jag inga fönster ut från studion heller...)

I taket skulle du kunna hänga några absorbenter till. Själv har jag hängt varianter på på Lightweight i taket men akustikplattor eller DrHans varianter fungerar också.

Funderade också på att om du vill ha ett riktigt ljuddött utrymme för sång eller akustisk gitarr inspelning så skulle man kunna byta dörren mellan garderoberna till en ljudisolerad dito, klä väggar, tak, dörr och garderobsdörrar med akustikfoam (typ Auralex) och sedan hänga ett tungt backdrop i öppningen mot rummet. Då kan man dra tyget åt sidan till vardags och bara dra för vid inspelning. Det kommer inte att isolera fullt ut (så grabbarna inne i studio får faktsikst hålla klaffen!!!) men det fungerar genom att döda alla eventuellt reflektioner från rummet. 😆

/Lee

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lee! och ni andra.

Bokhyllor åker in istället för tyget. Kanske ska bygga en diffusor i cellplast.. fungerar någon av de här?

Hur tänker man med mått på en Lightweight Corner Absorbers?

I ena hörnet har jag vägg 43cm innan dörren. Funkar det att göra en med sidorna 43? Vad har den för absorbtion i fråga om frekvens?

Ett annat hörn har jag 33cm innan fönster.. Går det att göra en med sidorna 33cm? Hur påverkar det?

mickstativ med inbyggd dämpningskärm Verkar ju grymt! Hur effektivt är det? Man mmåste stå kanske nära då eller?

Ungefär en sådan här

Tack igen! Så intressant, Så många olika sätt att göra saker på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lee! och ni andra.

Bokhyllor åker in istället för tyget. Kanske ska bygga en diffusor i cellplast.. fungerar någon av de här?

Hur tänker man med mått på en Lightweight Corner Absorbers?

I ena hörnet har jag vägg 43cm innan dörren. Funkar det att göra en med sidorna 43? Vad har den för absorbtion i fråga om frekvens?

Ett annat hörn har jag 33cm innan fönster.. Går det att göra en med sidorna 33cm? Hur påverkar det?

mickstativ med inbyggd dämpningskärm Verkar ju grymt! Hur effektivt är det? Man mmåste stå kanske nära då eller?

Ungefär en sådan här

Tack igen! Så intressant, Så många olika sätt att göra saker på 😉

Har inte provat med cellplast ännu (men de ligger sågade och klara i garaget i väntan på en regnig, ledig dag...). Dessutom har jag mycket prylar i min studio och sneda väggar och tak, så elaka stående vågor har det lite problematiskt därinne.

Hur man tänker? Enkelt. Hur bred är isoleringen? Bygg efter det. Använd lite tjockare isolering så blir det mer dämpning. Fyller du upp helt in i hörnan kallas det för Superchunk. Själv tänkte jag inte så mycket på vilken frekvens jag åtgärdade eftersom corner traps är lite bredbandiga och därmed funkar över ett större spektra och jag hade inga specifika problemfrekvenser. (Har man det så bygger man man kvartstonspipor i rör, så att man släcker ut dem. Helmholz resonatorer.)

Ju mindre du gör corner traps desto mindre går de ned i basområdet. Det är avståndet mellan framsidan och hörnet som bestämmer djupaste frekvensen som dämpas. Men de fungerar likväl! Jag har aldrig mätt upp mina men jag skulle gissa att de ligger emellan Superchunks och Corner traps i denna uppmätningen. http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 (där finns också länkar till byggnation av corner traps) Min är tjockare än Corner traps men inte hela vägen in som Superchunks.

Skärmen lär fungera enligt de som har testat. Själv har jag inte velat lägga pengarna på sådan eftersom sångbåset är ordentligt dämpat och jag då dessutom kan dra in en akustisk gitarr och spela in där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Vad tror ni om den här microfonen?

Min garderob är på 1 gånger 1meter... 2,48 m i taket. Hur väl hade det passat sig att spela in tal och sång där?

Hur enkelt och bra kan man absorbera där inne?

Vad finns det för risker, fördelar?

kan nog bli ganska varmt.. men blir ett annat rum än det man lyssnar i.

Mvh Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela vägen från golv till tak skall det vara. Och materialet som du valt ser helt OK ut, men man kan lika gärna använda sig av glasull istället. Se bara till att välja sådana som är lite styvare och tjockare. Tjockare för att det dämpar mer och styvare för att det är lättare att hantera.

Tre av hörnorna behöver definitivt dämpare. Det redan avskurna hörnet är jag lite mer osäker på. Eventuellt skulle du kunna bygga tunnare till väggarna där om du inte har planer på att skaffa akustikskum.

Glöm inte att skaffa ett snyggt tyg också. Lite inredare måste man trots allt leka också. Och tyget skall vara ljudgenomsläppligt. Det betyder egentligen att du lätt skall kunna andas igenom det för då kommer ljudvågor också igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej jag har gjort ett förök att bygga en egen ljudfälla typ scatterwall vad tror ni finns det nån chans att den funkar? Den e gjord av kartong och massa dötid 😎

f_Replokalen0m_db8fbbe.jpg

"Ljudfälla" skulle jag inte kalla det, utan snarare "diffusor". 🙂

Om du fyller hålrummen med stenull eller liknande, så fungerar det säkert ganska ok. Helst ska det vara ett hårdare material, men du kan ju annars måla med någon färg som ger en hård, reflekterande yta.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...