ThomasJ Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 (redigerat) Undrar hur jag skall dämpa glas så det inte vibbar när jag poppar i monitorer. Glaset är ett fönster som sitter på en innevägg. Alltså ungefär som i en vanlig studio med kontrollrum. Hur göra detta billigast och lättast (är i en lägenhet)? Redigerat 20 maj 2008 av ThomasJ
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Prova att klämma fast en liten skumgummibit mellan glasen ungefär i mitten.
ThomasJ Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 Gilbert sa: Prova att klämma fast en liten skumgummibit mellan glasen ungefär i mitten. Okej. Det är ett glas bara, alltså en tun ruta typ.
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Har du enkelglas i lägenheten? Jag tror nästan det är lag på minst bubbel...
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Ok, kollade på bilden nu ( 😊 ). Det är alltså rutan till höger i själva lägenheten som skallrar?
ThomasJ Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 Gilbert sa: Ok, kollade på bilden nu ( 😊 ). Det är alltså rutan till höger i själva lägenheten som skallrar? japp.
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 i så fall är det inte mycket du kan göra förutom att bygga för den, alternativt sätta dit en ruta till och prova mitt första tips.
ThomasJ Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 Gilbert sa: i så fall är det inte mycket du kan göra förutom att bygga för den, alternativt sätta dit en ruta till och prova mitt första tips. Hm. låter bökigt...
Anders F Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 (redigerat) Plocka ut fönstret 😊 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster. Redigerat 20 maj 2008 av Gizmozis
ThomasJ Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 Gizmozis sa: Plocka ut fönstret 😎 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster. tex vadå? tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😊 Vad skall man ha där då? Plexi?
pme (oregistrerad) Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Du behöver något som dämpar glaset där det är stora svängningar. Dvs någonstans i mitten. Lättast är nog att limma en list tvärs över rutan, som sedan har en gummikloss mot glaset. Den limmas i ramen och inte mot rutan.
ThomasJ Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 pme sa: Du behöver något som dämpar glaset där det är stora svängningar. Dvs någonstans i mitten.Lättast är nog att limma en list tvärs över rutan, som sedan har en gummikloss mot glaset. Den limmas i ramen och inte mot rutan. vill jue förska behålla rutan i sin helhet utan att skymma den.
Hammurajen (oregistrerad) Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 En variant är att dra en siliconsträng runt alla kanter så att man fyller ut eventuella glapp. Så gjorde jag med rutorna i det rum som är tänkt att bli min studio. Fast där var det fyra rutor med 12 st blyinfattade glas i varje som skallrade som ett klockspel. En billig lösning men kanske inte det allra lättaste...
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Testa och köp en http://www.happylina.se/product_info.php?c...b2631a50f6e1996 och sätt den i mitten på rutan och eventuellt häng något inte allt för tungt i den. Kanske räcker.
Anders F Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 (redigerat) ThomasJ sa: Gizmozis sa: Plocka ut fönstret 🙂 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster. tex vadå? tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då🙂 Vad skall man ha där då? Plexi? Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 😛 Redigerat 20 maj 2008 av Gizmozis
hegobald Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Har du tänkt ha din lysning som på fotot så är det bästa och enklaste att ta bort ruteländet.. Den har inte där att göra.. Stör bara lysningen ändå.. Fast jag fattar inte hur så pyttiga monitorer kan får rutan att reagera?? Eller har du större högtalare också?? (dom på fotot är ju bara närfältshögtalare?) Hur får du plats med din fullyssning??? 🙂
ThomasJ Postat 21 maj 2008 Trådstartare Postat 21 maj 2008 Gizmozis sa: ThomasJ sa: Gizmozis sa: Plocka ut fönstret 😄 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster. tex vadå? tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😄 Vad skall man ha där då? Plexi? Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 🙂 dom duger... men nya på g.. tapco s5or:P
Anders F Postat 21 maj 2008 Postat 21 maj 2008 ThomasJ sa: Gizmozis sa: ThomasJ sa: Gizmozis sa: Plocka ut fönstret 😄 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster. tex vadå? tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😄 Vad skall man ha där då? Plexi? Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 🙂 dom duger... men nya på g.. tapco s5or:P ?? Antar det egentligen inte va till mig du svarade där va?
lillbabs Postat 22 maj 2008 Postat 22 maj 2008 Du kan också prova att förändra rutans egenfrekvens, genom att klista en bit Dämpningsmatta (Dynamat eller blymatta) på rutan (asymetriskt från mitten).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.